Najbolji advent: Sociolog analizirao rezultate ankete

Vijesti 14. pro 201612:48 > 14:01
Goran Stanzl/PIXSELL

Na ponovnom dobivanju titule najbolje božićne, odnosno adventske destinacije, čestitao je Turističkoj zajednici Grada Zagreba i premijer Plenković. No, jedan sociolog upozorava na jedan podatak koji krije ova pobjeda.

Sven Marcelić, docent na Odjelu sociologije na Sveučilištu u Zadru, rođeni Zagrepčanin i stanovnik Zadra, proanalizirao je rezultate ankete kojim se diči glavni grad Hrvatske.

Prebacivanjem apsolutnih brojki u one per capita došao je do zanimljivog saznanja. Sa svojih 4.2 milijuna stanovnika ona čini jedva pola posto kad joj se pribroje SAD, UK, Njemačka i Francuska, a uspjela je skupiti 8.6% svih glasova u natjecanju i 20.3% glasova samo kod nabrojanih pet zemalja.

Evo kako je došao do tih podataka.

“Otišao sam na site koji analizira promet svih posjetitelja, odnosno promet web stranica. Ubacio sam link od glasanja za najbolji advent – i vidio sam da je najviše glasova došlo iz redom velikih zemalja, SAD-a, Velike Britanije, Njemačke i Francuske, koju slijedi mala, ali hiperaktivna Hrvatska. Ispostavilo se da su glasovi koji su došli iz Hrvatske, sudeći po njenoj veličini daleko brojniji od, primjerice, onih iz SAD-a, pa je vjerojatnost da će u ovom glasanju sudjelovati Hrvati čak 52 puta veća od mogućnosti da u njoj sudjeluju osobe iz SAD-a”, objašnjava nam svoju metodologiju, kojom je došao do grafikona na kojemu Hrvatska upadljivo odskače.

Kad bi, naime, distribucija glasovanja bila normalna i kada bi u njoj jednako sudjelovale sve zemlje, omjer bi bio jedan posto – što je na grafikonu ucrtano crvenom isprekidanom linijom. Plavi stupac, pak, prikazuje koliko je svaka zemlja dala gasova.

Sven Marcelić

Dakle, pojašnjava on uz objavu ovog grafikona, kad bi svaka zemlja glasala u skladu s proporcijom stanovnika, omjer očekivanih i stvarnih glasova bio bi jedan. Međutim, za Hrvatsku on iznosi skoro 26, što znači da Hrvati 26 puta češće glasaju za svoju zemlju u odnosu na očekivanu vrijednost, dok drugima raspon varira od 0.5 do 1.8.

Kako to tumači, upitali smo ga.

“Ili su glasali organizirano, zahvaljujući marketingu ili su ljudi malo ‘poludjeli’. Naime, samo glasovanje je pitanje marketinga i njime se na neki način sponzorira jedan marginalni sajt koji donosi dubiozne liste”, kaže nam Marcelić. Slično je, podsjeća, nedavno prošao i Zadar u kreiranju jedne od takvih lista.

“Malo me ovo podsjetilo na izbor za poduzetnika godine ili provincijalno isticanje po nečemu, kao što imate u Americi mjesta koja su ponosna na najveći javor u državi ili nešto tome slično”, kaže on. “Ponos koji generiraju ovakve liste su malograđanski refleks – a posebno joj se daje na važnosti ako se radi o hrvatskom osvajanju top-lista na europskoj ili svjetskoj razini – jer metodologija glasovanja tome ne svjedoči i to treba naglasiti: To nisu ozbiljne titule i do njih se dolazi napuhavanjem brojki”, kaže nam.

“Rođen sam u Zagrebu, živim u Zadru pa gledam kako se to koristi i sve mi ide pomalo na živce. Nemojte me krivo shvatiti – advent stvarno dobro funkcionira i bez ovakvih kampanja. Isto smo vidjeli i za vrijeme nogometnog prvenstva u Francuskoj s farbanjem Eiffelovog tornja – udio glasača iz Hrvatske bio je astronomski neproporcionalan. To je čisti marketing s jedne strane, a s druge građani drže da je to nešto važno. No, treba znati da ova web stranica ne skuplja veliki broj glasova i da je zapravo irelevantno, i da to samo dobro zvuči”, kaže nam Marcelić.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.