24 sata najprodavaniji dnevni list, a 7Dnevno tjedni

Vijesti 08. stu 201713:51 > 13:54
N1 (ilustracija)

Istraživanje tržište tiska u Hrvatskoj u 2016. pokazalo je da su svi pokazatelji u padu - prodaja, oglašavanje i trgovina, kao i da je na tržištu dnevnih listova po prodaji najjača Styria grupa, a Hanza Media na tržištu oglašavanja u dnevnim novinama, podaci su koje je u srijedu objavila Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN).

Agencija je ispitivanje tržišta tiska u Hrvatskoj u 2015. i 2016. provela na uzorku od ukupno 53 novinska nakladnika i distributera tiska, a obuhvaćena su tržišta naklade tiska (općeinformativni dnevnici i tjednici), oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima i tjednicima te tržištiu trgovine tiskom na području Hrvatske.

Lani prodano 73,7 milijuna primjeraka općeinformativnih dnevnika

Po podacima iz istraživanja, lani je prodana naklada svih općeinformativnih dnevnika u Hrvatskoj iznosila 73,7 milijuna primjeraka, što je u odnosu na 2015. pad za 8 posto.

Time je nastavljen daljnji pad prodaje općeinformativnih dnevnika s obzirom da analiza AZTN-a, za koju su izvor podnesci poduzetnika, pokazuju da je 2013. bilo prodano više od 100,3 milijuna dnevnih novina, 2014. je to palo na 91,2 milijuna, 2015. na nešto manje od 80,3 milijuna, a 2016. na 73,7 milijuna primjeraka. 

Pad prodane naklade u prošloj su godini u odnosu na godinu prije zabilježili svi općeinformativni dnevnici, napominju iz AZTN-a. 

Njihova analiza pokazuje da je najveću prodanu nakladu u 2016. godini, kao i u prethodne četiri godine, ostvario dnevnik “24sata” (Styria grupa Hrvatska), temeljem koje ostvaruje tržišni udjel između 30 i 40 posto.

Slijedi “Jutarnji list” (Hanza Media Grupa) s tržišnim udjelom između 20 i 30 posto, dok je s udjelom između 10 i 20 posto treći “Večernji list” (Styria grupa Hrvatska). 

Značajnu prodanu nakladu ostvarili su i nakladnici općeinformativnih dnevnika “Slobodna Dalmacija” (Hanza media Grupa) i “Novi list” (Glas Istre). Oba su dnevnika regionalnog karaktera i također bilježe pad prodaje u odnosu na 2015. godinu, a tržišni udjeli im se kreću od pet do 10 posto, navode iz ATTN-a.

Na tržištu dnevnih novina vodeća Styria grupa Hrvatska s udjelom 50-60 posto

Prema vlasničkim grupama, na tržištu općeinformativnih dnevnika najveći tržišni udjel ima Styria grupa Hrvatska, u većinskom vlasništvu Styria AG, koja putem “24 sata” i “Večernjeg lista” na tržištu bilježi udjel između 50 i 60 posto, uz blagi pad udjela u odnosu na 2015. godinu.

Hanza media Grupa je, putem zajedničkog udjela “Jutarnjeg lista” i “Slobodne Dalmacije”, lani imala tržišni udjel između 30 i 40 posto te je zabilježila blagi porast zajedničkog udjela.

Treća grupacija je Glas Istre, u kojoj su nakladnici “Novog lista”, “Glasa Istre” i “Zadarskog lista”, sa zbirnim tržišnim udjelom između 10 i 20 posto. Kontrolu nad ta tri dnevna lista u srpnju 2016. preuzela je JOJ Media House iz Slovačke, napominju iz AZTN-a.

Dodaju i kako pokazatelji koncentriranosti tržišta općeinformativnih dnevnika pokazuju da je riječ o vrlo koncentriranom tržištu te se ne bilježe znatnije promjene u odnosu na 2015. godinu. Tako je pokazatelj koncentracije CR4 (zajednički tržišni udjeli četiri najprodavanija dnevna lista) lani iznosio 83,38 posto (2015. je bio 83,35 posto). 

Najprodavaniji tjednik “7Dnevno”

Po podacima AZTN-a, lani je u Hrvatskoj prodano ukupno 4,3 milijuna primjeraka općeinformativnih tjednika (nacionalnih ili regionalnih), što je u odnosu na 2015. pad za 13 posto. Pad prodane naklade, kako se navodi, bilježi većina tjednika, uz iznimku “Hrvatskog tjednika”, “Nacionala”, “Malog podravskog” i “Bjelovarskog lista”. 

Najprodavaniji tjednik je “7Dnevno” (nakladnik Portal dnevno d.o.o. u stečaju), ali i on u 2016. ima “izraženi padajući trend prodaje”. Drugi po prodanoj nakladi je “Globus” (Hanza Media), dok je treći tjednik “Međimurje” (nakladnik List Međimurje d.o.o. iz Čakovca). Sva tri tjednika bilježe tržišne udjele između 10 i 20 posto, pokazalo je istraživanje AZTN-a. 

Hanza Meda Grupa najjača na tržištu oglašavanja u dnevnom tisku

Analiza Agencije pokazala je i da prihodi od oglašavanja u dnevnim novinama bilježe trend pada u posljednje četiri godine – ukupni je prihod nakladnika od oglašavanja u dnevnicima 2013. iznosio 255,7 milijuna kuna, godinu poslije 219,7 milijuna, 2015. godine 189,1 milijun, a lani 167 milijuna kuna, što je 12 posto manji u odnosu na 2015. 

“Pri tome svi nakladnici, izuzev nakladnika Novog lista, bilježe zamjetan pad prihoda od oglašavanja u dnevnicima. Dva vodeća nakladnika dnevnika po potrošnji oglašivača u 2016. godini su Hanza Media d.o.o. i Večernji list d.o.o. koji drže nešto manje od polovine tržišta oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima”, ističu iz AZTN-a.

Navode i da je na tržištu oglašavanja u dnevnicima tržišni lider, s udjelom između 20 i 30 posto, nakladnik “Jutarnjeg lista”, Hanza Media Grupa. Kada se tomu pribroji i “Slobodna Dalmacija”, treći tržišni takmac s 10 do 20 posto udjela na tržištu, Hanza Media Grupa je najjača grupacija na tržištu oglašavanja u dnevnom tisku.

“Večernji list” je druga dnevna novina prema visini udjela od oglašavanja (20-30 posto), dok se drugi član grupacije – “24 sata” – s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto na petom mjestu. Tako je zbirno Styria grupa Hrvatska druga grupacija po snazi na tržištu oglašavanja u dnevnim novinama.

Novi list se nalazi na četvrtom mjestu po snazi tržišnog udjela (10 do 20 posto), a za razliku od konkurenata, bilježi neznatan pad prihoda od oglašavanja. 

Ostala četiri nakladnika općeinformativnih dnevnika (Glas Slavonije, Glas Istre, Zadarski list i La Voce del Popolo) u 2016. su ostvarili pojedinačne tržišne udjele manje od 10 posto, napominju iz AZTN-a.

Tjednici s neznatnim padom prihoda od oglašavanja

Tjedni općeinformativni tisak lani je zabilježio blagi pad prihoda od oglašavanja, za jedan posto. Ukupni prihod od oglašavanja u tjednicima lani je iznosio 27,77 milijuna kuna, a obilježje je toga tržišta i da najveće i relativno stabilne prihode od oglašavanja imaju regionalni i lokalni tjednici.

Stoga je, promatrajući pojedinačno nakladnike općeinformativnih tjednika, vodeći tržišni udjel od 10 do 20 posto ostvario “Dubrovački vjesnik” (nakladnik Dubrovački vjesnik d.o.o. koji posluje u sastavu Hanza Media Grupe), čime je zadržao lidersku poziciju iz prethodne godine. Najveći konkurent su mu “Varaždinske vijesti” (nakladnik Varaždinske vijesti d.o.o.), a treći je “Globus” (Hanza Media Grupa). Dakle, zbirni udjel Hanza Media Grupe na ovom tržištu je u 2016. iznosio od 20 do 30 posto, navodi se u analizi AZTN-a.

Prihodi od trgovine na malo tiskom pali za pet posto

Agencija je istraživanjem obuhvatila i tržište trgovine tiskom, na kojem je lani jedino Tisak sudjelovao na tržištu trgovine tiskom na veliko (distribucija tiska), koji je u toj djelatnosti zabilježio pad prihoda. 

Na tržištu trgovine tiskom na malo obuhvaćena je isključivo prodaja na prodajnim mjestima specijaliziranim za prodaju tiska i duhanskih proizvoda, potom prodaja putem pretplate i kolportaže te putem “Newspaper Direct” licencnog tiskanja stranog tiska preko mrežnih stranica za hotele. 

Po podacima AZTN-a, ukupno ostvaren prihod od trgovine na malo tiskom iznosio 362,7 milijuna kuna, što je u odnosu na 2015. pad od 5 posto.

“Većina nakladnika bilježi trend rasta maloprodajnih aktivnosti, osim nakladnika ‘Večernjeg lista, ‘Slobodne Dalmacije’ i ‘Glasa Slavonije’, dok ‘klasičnim’ i najznačajnjim trgovcima na malo tiskom (Tisak i iNovine), koji imaju najveći broj specijaliziranih maloprodajnih mjesta, prihodi u odnosu na 2015. padaju. Međutim, budući da je većina novinskih nakladnika zabilježila rast prihoda od trgovine na malo tiskom, izvjesno je kako je riječ o jačanju aktivnosti izravne prodaje krajnjim potrošačima i putem pretplate, čime se nastoji ojačati neovisnost od distributera tiska i time zadržavanje dijela prihoda”, zaključuje se u analizi AZTN-a.