Hrvatska se nalazi pred jednom od najvećih i najsloženijih odluka u obrambenom resoru od završetka Domovinskog rata. Odluka o tome koji će se borbeni avioni kupiti u samom je finalu. Ministarstvo obrane u petak je objavilo da je završilo s procjenom ponuda za nabavu novih borbenih zrakoplova za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo.
Hrvatska je raspisala natječaj na koji su se javila četiri ponuđača, Sjedinjene države, Grčka, Izrael i Švedska. Amerikanci i Grci nude polovne F-16, a Izraelci F-16 Barak. Šveđani nude svoje nove Gripene. U samom zahtjevu za ponudom Ministarstvo obrane iznijelo je četiri ključne domene koje će se procjenjivati kroz evaluaciju pristiglih ponuda.
U razgovoru za emisiju Hrvatskog radija “U mreži Prvog” naveo ih je član savjetodavnog tijela za odabir borbenih zrakoplova Gordan Kolak. Jedna od tih domena je ona strateška, odnosno odabir strateškog partnera koji će s Hrvatskom razvijati tu komponentu hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Druga domena je financijska, koja govori o cijeni – ne samo aviona, nego ukupnog projekta, odnosno life cycle costu aviona koji se nabavlja. Treća domena je domena sposobnosti, ona govori udovoljavaju li ti avioni svim zahtjevima Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Četvrta je domena investicija, koja govori o direktnoj gospodarskoj suradnji odabrane zemlje, odnosno zemlje partnera.
U odabiru će, osim tehničkih karakteristika, prednjačiti i gospodarski interesi. Kolak kaže i kako je interes Hrvatske da se novac koji se uloži u izgradnju sposobnosti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva vrati kroz određenu gospodarsku suradnju sa zemljom od koje je zrakoplove kupila. Kolak upozorava da se ne bi trebalo baratati ciframa koliko će zrakoplovi stajati, jer još nemamo informaciju o veličini ponuda. Cijena od milijardu eura koja se spominje u medijima je za sada, upozorava, samo nagađanje.
Vojni analitičar i urednik portala “Obris” Igor Tabak slaže se da je teško govoriti o cijeni. Ona može radikalno varirati, kaže on napominjući da je Hrvatska u ovoj nabavi odabrala ići prilično zatvorenim pristupom. Ima naime zemalja koje zahtjev za ponudama objave, i onih koje to ne učine. Hrvatska ga je odlučila ne objaviti. Tabak napominje da još uvijek ne znamo što je u paketu ponude i da nećemo znati konačnu cijenu dok Ministarstvo ne objavi brojku. Sam sadržaj ponuda nije poznat. Tu se ne radi samo o avionu, nego o obuci pilota, održavanju, dakle o paketu. A cijena paketa, koji može obuhvaćati simulatore, može varirati, objašnjava.
Tabaku je žao što je cijela stvar prošla na takav jedan zatvoren način jer bi, kaže, bilo zanimljivo vidjeti više detalja.