Radovan Fuchs, posebni koordinator premijera za reformu obrazovanja, gostovao je u N1 studiju uživo i komentirao svoju funkciju.
Je li vaše imenovanje politički kompromis?
Očito je imenovanje stvar političkog dogovora između dvije stranke, a ja sam imenovan savjetnikom premijera.
Smatrate li se kompetentnim, spremnim i voljnim obavljati tu funkciju?
Ja sam spreman koordinirati da je čitav proces poprilično zakočen i predugo se nalazio u određenoj pat poziciji i mislim da je došlo vrijeme da se proces pokrene, ubrza i to je jedan od osnovnih razloga zbog čega sam prihvatio da budem u svojstvu savjetnika premijera, koordinator rada Ekspertne radne skupine.
U čemu se vaš posao razlikuje od posla voditelja ERS-a?
Moj posao se svodi na to da svi koji su izabrani kao članovi ERS-a počnu doista raditi i ja ću to pokušati koordinirati što je moguće više. To nije moj stopostotni posao u punom radnom vremenu, ali ja sam osoba koja će omogućiti da sve krene mirnim vodama i da se napravi što treba.
Je li ova situacija pomalo neobična? Sličan posao kao i voditelja ERS-a, ali radite u smanjenom obujmu, a kasni se sa svime… Je li 1. rujna prekratak rok da se krene s eksperimentalnom provedbom reforme?
Je li 1.9. prekratak rok ili nije, to pitanje treba uputiti ministrici, koja je po strukturi i dokumentima u Strategiji predviđena kao jedina osoba koja donosi odluke o tome kad se kreće i kreće li se uopće s eksperimentalnom provedbom reforme. U tom segmentu ne postoji nadležnost ERS-a u donošenju ovakve odluke. Voditelj je mjesto koje je stopostotno radno mjesto, kao što su i članovi ERS-a i on bi cijelo vrijeme radio. Ja neću pisati nijedan od tih dokumenata, to moraju eksperti, zato se i zove Ekspertna radna skupina.
Jeste li zadovoljni timom koji čini ERS?
Ljudi koji su izabrani, koji su u timu, izabrani su u javnom natječaju. Svi koji su se smatrali kompetentnima, prijavili su se na javni natječaj. Na javnom natječaju su odabrani ovi ljudi koji su sad članovi ERS-a. Jesam li zadovoljan pokazat će vrijeme, trebam ih prvo sastati i vidjeti. Svi oni s obzirom na svoje životopise mogu raditi, jer da ne mogu, ne bi se mogli niti prijaviti na to.
Priča se da ćete u svoj ured dovesti i neke dodatne ljude.
Za koordinaciju ovako složenog procesa ipak mi treba netko tko će voditi barem bilješke, sazivati sastanke i slično, radi se o operativnoj ekipi, a ne o nekim ekspertima.
Tko su oni?
Jedan od problema je i prostorni problem, gdje će se smjestiti i održavati sastanci ERS-a, pa moram vidjeti postoji li mogućnost da ministrica odobri da osoba iz ministarstva bude dodijeljena kao administrativna pomoć. Nemam konkretna imena.
Kako to da se danas tek nalazite s ministricom?
Obzirom na njenu zauzetost, ima puno posla, ja sam uputio zamolbu prošli tjedan i dogovorili smo da danas bude taj termin.
Jeste li upoznati s time kako ministrica gleda na vaše imenovanje?
Nisam, vidjeli smo se jednom kad je postala ministrica, čestitao sam joj na imenovanju, ali nismo razgovarali o mojem imenovanju ili angažmanu. Čestitala mi je i ja sam joj, naravno, zahvalio.
Jeste li vi prvenstveno odabir Andreja Plenkovića?
To morate pitati Andreja Plenkovića, očito je Andrej Plenković odlučio da to budem ja.
Je li Matku Glunčiću nanesena nepravda, ako je bio najbolji na natječaju, da nije imenovan šefom ERS-a?
Ako već raspisujete javni natječaj i postavljate kriterije, provedete javni natječaj i imate rang listu kandidata, onda nije u redu da onaj tko je s najviše bodova u odnosu na ostale ne bude izabran.
Je li nekolegijalno da vi obavljate funkciju koja je jako slična onoj šefa ERS-a?
Ne mislim, jer ja nisam voditelj radne skupine, nego premijerov savjetnik.
Koliko ste se upoznali s trenutnom situacijom u obrazovanju i postupkom reforme?
Djelomično jesam, stalno iščitavam dokumente vrlo intenzivno i ako kroz Akcijski plan koji je napisan uspoređujete u kojim segmentima je radna skupina nadležna, a u kojoj nije, vidite da je tu napravljeno jako puno, ali treba napaviti revizije ili usklađenja određenog broja dokumenata.
Što točno?
Prvo bih htio vidjeti do koje su mjere satnice u školama usklađene s obimom gradiva koji postoji. Nekad se to zvalo raspored sati i stručnjaci znaju da u određenim životnim dobima djecu možete opteretiti odrećeni broj sati. Mislim da je tu ključno vidjeti koliko je predviđeno opterećenje, a onda dalje raditi.
Strategiju ste za vrijeme SDP-ove vlade nazvali Andersenovom bajkom. Mislite li i dalje tako?
Da, nazvao sam je Andersenovom bajkom, moja osnovna kritika tog dokumenta je da nema isključivo formu i oblik strategije, nego je to mješavina strategije, akcijskog plana i nekakvih mišljenja i vizija. Rekao sam to i autorima strategije, a nitko razuman ne bi trebao imati ništa protiv.
Jesu li onda temelji za reformu truli?
Čitavu stvar je zakomplicirao Akcijski plan i vremenici u kojima Vlada planira postići određene procese. To je uzrok kompliciranja ovakvog procesa i iz toga proizlaze svi mogući prijepori. Argumenti za ovakav pristup su bili da ministarstvo nema kapaciteta, ali to nije točno.
Smatrate li da se svjetonazorska pitanja guraju u pitanje obrazovanja?
Ona su očito pitanja koja u Hrvatskoj očito dolaze i prvi plan.
Treba li obrazovanje udovoljiti vjerskim i filozofskim stavovima roditelja?
Ja ne znam kako će izgledati konačan prijedlog zakona, ali tamo stoji odgoj i obrazovanje. Nažalost, činjenica je da se već dosta dugo godina škola percipira kao mjesto koje bi trebalo odgajati i obrazovati djecu, a zaboravlja se da je odgoj u prvom redu odgovornost roditelja, a obrazovanje škole, ali ne može se isključiti jedno od drugoga. Prema tome, ima li netko pravo odgajati djecu po svojim vjerskim uvjerenjima, ja mislim da ima, tu nema nikakvog problema. Svjetonazorska priča se gura u segment obrazovanja svakako, ali u svemu tome treba napraviti kompromis.
Bi li Boris Jokić bio dobar ministar?
To ne mogu reći.
A voditelj Ekspertne radne skupine?
On ima ogroman entuzijazam, bila je velika mobilizacija kad je krenuo s time, kasnije su izvirali sve veći problemi, ali što se tiče njegova entuzijazma i mobilizma što se promjena tiče, definitivno je učinio puno, jer čitava nacija govori o apsolutnoj potrebi promjene obrazovanja u Hrvatskoj.
Hoćete li ga zvati kao nekakvog savjetnika, da ponudite ministrici da on bude osoba uz vas?
Kao koordinator i u svojstvu savjetnika, ja ću nastojati razgovarati sa svima koji su dosad bili uključeni u obrazovno – reformske procese i to znači da ću pokušati razgovarati s Jokićem, ali i s profesoricom Vican, Glunčićem, i s čitavim nizom ostalih ljudi koji su što direktno što indirektno bili uključeni u ove procese. Bilo bi mi isključivo drago kad bi se postigao kompromis i da se svi skupa vrate i da se u Hrvatskoj napravi kvalitetna reforma.
Vaša funkcija koordinatora onda je zapravo diplomatska.
Možete to i tako nazvati
Dokad ćete biti na toj poziciji?
Iskreno se nadam da će se, nakon što cijeli proces krene svojim tokom, kad se smire tenzije, onda mirne i smirene glave pronaći stručnjak koji će to stopostotno voditi.
Hoćete li otići, ako HNS ne bude zadovoljan vašim radom?
HNS me nije ni postavio, pa zbog njih ne mogu ni otići. Ja se jedino premijeru mogu zahvaliti na suradnji i otići. Nije to ignoriranje koalicijskog partnera, nego premijer može doći i zahvaliti mi se, i kao što me on postavio, on me može i razriješiti.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.