Vlada uputila Saboru novi zakon: Idemo prema digitalizaciji zemljišnih knjiga

Vijesti 15. ožu 201910:51 > 10:51
Patrik Macek/PIXSELL

U saborsku proceduru Vlada je sa sjednice u petak uputila novi prijedlog zakona o zemljišnim knjigama kojim će se, istaknuo je ministar pravosuđa Dražen Bošnjaković, pojednostaviti postupanje u zemljišnim knjigama što bi, uz propisivanje rokova, trebalo dovesti do bržeg postupanja u zemljišnim knjigama.

Predloženim zakonom definiraju se novi poslovni procesi i instituti zemljišnoknjižnog prava u svrhu uspostave modernog, efikasnog i transparentnog sustava vođenja zemljišnoknjižnih i katastarskih podataka u elektroničkom obliku.

Pojednostavljenjem procesa uskladit će se i veći broj zemljišnoknjižnih i katastarskih podataka, čime će se povećati pravna sigurnost u postupanju s nekretninama. To je, ističe Bođnjaković, važno kako za građane tako i za investitore koji žele ulagati u Hrvatskoj.

Sadašnji zakon u deset godina imao je devet izmjena i dopuna, koje su sve implementirane u novi zakon, a kao dodanu vrijednost novi zakon nudi daljnji normativni okvir za potpunu digitalizaciju zemljišnih knjiga, dodao je.

Novi zakon, naglasio je, nudi brze rokove postupanja, što trenutačno nije propisano zakonom te se sada cijeli zemljišnoknjižni postupak određuje kao hitni postupak te se propisuje rok za donošenje rješenja za svaki upis.

Tako je za redovne postupke (primjerice uknjižba prava vlasništva, uknjižba založnog prava, hipoteka) rok za donošenje rješenja 15 dana.

Mijenja se i rok za valjanost punomoći tako da se isti određuje danom sklapanja ugovora, a ne od podnošenja prijedloga, slijedom čega stranka ne mora priložiti novu punomoć ili nadovjeravati ugovor, čime se smanjuje broj pojedinačnih ispravnih postupaka, kao i troškovi strankama.

Za 160 katastarskih općina za koje se ne vode zemljišne knjige propisan je petogodišnji rok za osnivanje zemljišnih knjiga, odnosno rok od tri godine za osnivanje zemljišnih knjiga za one katarske općine u kojima se vodi polog isprava ili kartoni zemljišta od dana stupanja na snagu zakona.

Uvodi se i elektronički vođena zbirka isprava i elektronički spis, a komunikacija između tijela sudbene i upravne vlasti sa zemljišnoknjižnim sudovima vodit će se isključivo elektroničkim putem.

Propisuje se i obveza skeniranja ulaznih dokumenata, čime se ostvaruje pretpostavka za elektroničko vođenje zbirke isprava odnosno potpuno digitalnu arhivu.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram