Picula: Nakon europskih izbora, razgovarat ću s Bernardićem o predsjedničkim

Vijesti 22. svi 201912:29 > 12:38
N1

Kandidat SDP-a za zastupnika u Europskom parlamentu gostovao je u N1 studiju uživo

Kako komentirate ovu kampanju? Nikad više novca, a nisu se jasno profilirale europske teme. Djeluje kao da se pripremamo za parlamentarne, a ne za europske izbore.

VEZANE VIJESTI

Potpuno ste u pravu. Ja sam bio uključen u sve političke izbore od 1990. godine i ne pamtim ovako dugu i pomalo razvodnjenu kampanju. Jedino opravdanje je da se potakne interes za većom participacijom na sam izborni dan, jer je prošli put bila izrazito mala izlaznost. Koliko smo uspjeli zainteresirati hrvatsko biračko tijelo za europske izbore – ostaje da se vidi.

Zašto je to tako, zašto se nisu uspjele nametnuti europske teme?

Vjerojatno ima dosta razloga zašto je tome tako. Čini mi se da se radi o pravom paradoksu. Prije 40 godina Europski parlament je bio samo savjetodavno tijelo, ni o čemu relevantnom nije odlučivao. Sad je Europski parlament doista jedan od zakonodavaca, koji utječe na zakone koji se primjenjuju u zemljama članicama. Za prve izbore bio je 65-postotni odaziv, a otad se samo smanjivao. Kako je značaj Europskog parlamenta rastao, tako je zanimanje građana padalo. To je dijelom i stvar političke kulture. Čini mi se da ljudi osjećaju da europske teme njima nisu dominantne. Izjašnjavajući se za sastav Europskog parlamenta nemaju osjećaj da neposredno utječu na odluke. Moramo se zapitati zašto se o takvom jednom tijelu ne zna dovoljno. Osim politike, moramo napraviti više da i mediji to prate.

Koliko kampanja može promijeniti preference birača?

Struka kaže da negdje između 2 i 5 posto dobra kampanja može popraviti rezultat. Ne pobjeđuje se plakatima, bannerima i lecima. Ali ako ih nemate, onda će se netko zapitati zašto ih nemate. Kampanja ima svoju ulogu, ali nije presudna, jer većina ljudi prije kampanje odluči kako će glasati.

Kako komentirate slučaj s Angelom Merkel i njenom sudjelovanju na skupu HDZ-a?

Angela Merkel ima problema s HDZ-om u nekoliko navrata. Dala je jasnu podršku Ivi Sanaderu, znamo što se događalo nakon toga. Ponovno dolazi u Zagreb, daje snažne poruke da se Europa bori protiv populizma i nacionalizma, ali našla se u ambijentu gdje se događa upravo suprotno. HDZ nije bio korektan ni prema Angeli Merkel, u moru nacionalnih obilježja gotovo se nisu mogle vidjeti europske zastavice. To znači da se iz stožera Angele Merkel nisu dovoljno pripremili.

Vaš je slogan “Ravnopravna Hrvatska”. Što time želite poručiti?

Ja sam kazao da moramo prestati s pitanjima kako ćemo živjeti u Europskoj uniji, nego kako živimo u Hrvatskoj kao članici Europske unije. Mislimo da bi se trebalo koncentrirati da se europski projekt mijenja unutar zemalja članica. To treba napraviti svih 28 zemalja članica, a mi moramo krenuti od našeg dvorišta. Mi nismo taoci Bruxellesa, Europska unija članicama pruža mogućnosti koje su one spremne iskoristiti. Dobili smo 10,6 milijardi eura mogućnosti iskorištavanja novca, ali smo predzadnji po iskorištenosti. Je li za to kriv Bruxelles? Europska unija je i prostor gdje trebaju važiti i neke zajedničke vrijednosti koje su se profilirale nakon dva svjetska rata. Ne trebamo gledati što se događa preko Drave, jer ovo što radi mađarski premijer Viktor Orban je vrlo opasno.

Je li Bernardić s vama razgovarao o predsjedničkim izborima?

Razgovarali smo, ali o tome ćemo konkretno razgovarati nakon europskih izbora.

Ako rezultati izbora ne budu u skladu s planiranim, je li to test za Bernardića?

Apsolutno da, predsjednik je taj koji je predložio listu, predsjedništvo je potrvrdilo. Izbori će testirati sve nas.

Kako komentirate činjenicu da se Miroslav Škoro pojavio kao potencijalni kandidat za predsjednika države?

Sad imate razne fantomske kandidate koji cirkuliraju, očito sad svi već pomalo ignoriraju i europske izbore, pomirili su se s najavljenim rezultatima i mediji i oni koji kroz medije pokušavaju provući novu sliku da se nakon europskih izbora nastavlja kampanja za predsjedničke izbore.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.