Dvoje ustavnih sudaca Ustavnog suda Republike Hrvatske predlaže pokretanje postupka ocjene ustavnosti zakonskih izmjena te odluka koje je temeljem toga, ali i temeljem postojećih zakonskih propisa, donosio Stožer civilne zaštite tijekom koronakrize.
Za ovu informaciju je N1 dobio službenu potvrdu od strane samog Ustavnoga suda.
Riječ je, među ostalim, o ovim odlukama:
– Odluke o izmjenama i dopuni Odluke o privremenoj zabrani prelaska preko graničnih prijelaza RH;
– Ovlasti izdavanja rješenja o obveznoj samoizolaciji osoba za koje se sumnja da su mogle biti u kontaktu s osobom zaraženom SARS-CoV-2 virusom na teritoriju RH;
– Odluke o radnom vremenu i načinu rada djelatnosti trgovine za vrijeme trajanja proglašene epidemije bolesti COVID-19.
Pokretanje postupka po službenoj dužnosti iniciralo je dvoje sudaca Ustavnog suda, među kojima je i Goran Selanec, koji je tu informaciju potvrdio za N1.
Ustavni sud zatražio je podatke i očitovanja od Vlade. O odluci o pokretanju postupka po službenoj dužnosti, odlučit će se na sjednici Suda.
Inicijativa je pokrenuta početkom lipnja, kada je na tjednoj bazi bilo manje od pet slučaja novooboljelih od COVID-19. U inicijativi se, između ostalog, predlaže da se ispita je li Stožer civilne zaštite svojim postupanjem izišao izvan svojih nadležnosti propisanih čl. 22a Zakona o sustavu civilne zaštite, odnosno da se ispita postoje li i dalje “posebne okolnosti” temeljem kojih su Stožeru dane ovlasti propisane zakonom.
Vezano za ovu tematiku Ustavni je sud do 25. lipnja 2020. zaprimio je ukupno 27 prijedloga za ocjenom ustavnosti, od čega 8 u vezi s ocjenom suglasnosti zakona s Ustavom, a 19 u vezi s ocjenom suglasnosti drugih propisa s Ustavom i zakonom.
– Na naprijed spomenutim predmetima intenzivno se radi (prikupljaju se potrebna očitovanja, mišljenja i podatci), a neki su predmeti već u visokom stupnju pripremljenosti za odlučivanje, priopćeno je za N1 sa Ustavnoga suda. Naglašava se i da će Ustavni sud, sukladno članku 33. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu RH, donijeti odluku o zahtjevu, prihvaćenom prijedlogu i ustavnoj tužbi u pravilu u roku od najviše godinu dana, s time da je riječ o instruktivnom roku.
Konačno, na Ustavnom sudu naglašavaju i “da se prema svojoj stabilnoj praksi Ustavni sud u predizborno vrijeme u pravilu suzdržava od donošenja odluka koje imaju političke posljedice”.