Kako rade i tko vodi agencije kojima političari ne vjeruju

Vijesti 10. ruj 201507:19 > 07:23
Goran Stanzl/PIXSELL

Kako se približavaju izbori, agencije za istraživanje javnog mnijenja sve su češće na udaru političara, i to ponajviše onih s desnice.

Karamarko je posebno nezadovoljan Promocijom plus iz Zagreba koja svaki mjesec izlazi sa svojim redovnim istraživanjem društvenih i političkih preferencija CRO Demoskop.

Promociju plus 1997. osnovao je Agan Begić (49) koji je i danas njezin jedini vlasnik i direktor.

Agencija prema podacima Fine ima deset zaposlenih, a prošlu godinu završila je prihodom od 5,4 milijuna kuna uz dobit nešto veću od milijun kuna. Krvna je slika tvrtke, gledano prema bilanci, dobra. Kapital je visokih 5,2 milijuna kuna te Begić nema značajnih zaduženja, piše Tportal.

Splitski Ipsos Puls jedna je od najvećih domaćih agencija koja se bavi istraživanjem tržišta i ispitivanjem javnog mijenja. Inače stabilno posluje, godišnji prihodi veći su joj od 30 milijuna kuna te zapošljava više od 50 djelatnika.

Vlasnik joj je velika francuska agencija Ipsos koja je krajem 2008. kupila srpski Strategic marketing, a u sklopu kojeg je bila Puls grupa s podružnicama u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Makedoniji, Crnoj Gori i Albaniji.

Dugogodišnji je direktor hrvatske podružnice 61-godišnji Srđan Dumičić. Matematičar po struci, Dumičić je prije bio voditelj razvoja i projektiranja u Državnom zavodu za statistiku.

Kao što je Karamarko danas ljut na Promociju plus, prije šest godina Ipsos Puls je išao na živce tadašnjem prvom čovjeku HDZ-a Ivi Sanaderu. Naime tada je istraživanje splitske agencije pokazivalo da građani smatraju kako vladajući HDZ vodi zemlju u krivom smjeru. Sanader je Ipsos Puls optužio da igra ‘jednu vrlo nedemokratsku utakmicu’.

Od početka godine, točnije nakon predsjedničkih izbora na kojima se Promocija plus i Ipsos Puls nisu proslavile prognozama (predviđale su pobjedu Ive Josipovića), svojim se anketama u medije pokušava probiti Vinkovčanin Robert Bosak i njegova agencija 2×1 komunikacije.

Bosak je bivši branitelj i simpatizer HDZ-a što je javno potvrdio. Agenciju je osnovao 2012., s tim da je te prve godine zabilježio i najbolje poslovne rezultate – 637.100 kuna prihoda i 42.400 kuna dobiti. Posljednje dvije godine prihodi su mu manji od 200.000 kuna, dobit ne prelazi 20.000 kuna, a agencija prema dostupnim javnim podacima nema nijednog zaposlenog osim direktorice Tihane Buić, piše tportal.