Telekomunikacijske mreže u Hrvatskoj su stabilne i sigurne u usporedbi s onima u Europi i ostatku svijeta, no ništa nije savršeno, pa se svima dogode kvarovi i prekidi, pri čemu je najvažnije da se što prije omogući njihovo ponovno normalno funkcioniranje, kao i s njima povezanih sustava, rekao je Dražen Lučić, predsjednik Vijeća HAKOM-a.
Hrvatski telekom (HT) priopćio je da je od 13 sati u potpunosti normaliziran telekomunikacijski promet u zemlji, nakon što je u ranim jutarnjim satima došlo do poteškoća u korištenju telekomunikacijskih usluga HT-a. Uzroci će biti poznati nakon detaljne analize stručnjaka HT-a i partnera, naveli su u priopćenju iz HT-a.
Poteškoće u mrežama HT-a uzrokovale su u utorak brojne probleme. Nemogućnost pristupa internetu ‘pogodilo’ je građane i poslovne korisnike odnosno brojne tvrtke, institucije i organizacije koje koriste HT-ove mreže primjenjujući sve više online metode poslovanja, pa je tako primjerice bio obustavljen promet Zagrebačke burze, poremećen sustav e-naručivanja u bolnicama, u školstvu nije radio e-imenik, otežan je bio rad Porezne uprave, nisu radile fiskalne blagajne, bankomati, POS terminali i brojni drugi terminalni uređaji i oprema ‘prikopčani’ na HT-ovu mrežu.
“Takav prekid veza i kvar na mreži HT-a, koji je i u mobilnoj i u fiksnoj telefoniji te pristupu internetu u Hrvatskoj tržišni broj jedan, najbolji je pokazatelj koliko su se elektroničke komunikacije ‘uvukle’ u živote svih nas, i u poslovanje. No, općenito, u Hrvatskoj su one stabilne i sigurne, mada i telekom kompanije, kao i svi mi, znaju da živimo u vrijeme kada se s raznih strana svijeta čuje i o raznim napadima, od hakerskih i drugih vrsta, na mreže i elektroničke sustave”, naglašava Lučić.
Po njegovim riječima, iz HT-a su na vrijeme i u skladu sa svim propisima i pravilima HAKOM-u i drugim nadležnim službama javili za taj kvar. Kako kaže, za prijavu kvara imaju rok od četiri sata, ukoliko taj kvar traje duže od dva sata.
“HT je i prije tih rokova javio o kvarovima i činio sve koliko znamo da što prije prorade veze sa žurnim službama odnosno brojevima 112 i onima koji počinju s 19… – policija, vatrogasci, hitna i slične, a to je bio prioritet, pa potom slijedi stabilizacija cijele mreže”, kazao je Lučić.
Naglašava da je i HAKOM-u, kao i operatorima najvažnije da korisnike na vrijeme o svemu izvijeste i što prije otklone kvarove, a kada ih otklone moraju se ‘pozabaviti’ i isprikama korisnicima i njihovom obeštećenju ako su kvarovi trajali duže vrijeme.
Obeštećenje korisnika ako je prekid duži od 24 sata
Na upit što i kada davatelj telekom i usluga elektroničkih komunikacija mora učiniti prema korisnicima u slučaju ‘pada’ ili kvarova na mreži, Lučić kaže da ih mora obeštetiti ako prekid veze traje dulje od jednog dana, i to tako da im mjesečnu naknadu smanji proporcionalno trajanju kvara. Budući je današnji kvar trajao kraće, HT to ne mora učiniti.
Iz stručnih službi HAKOM-a, pak, kazali su da su sukladno Zakonu o elektroničkim komunikacijama i Pravilniku o načinu i rokovima provedbe mjera zaštite sigurnosti i cjelovitosti mreža i usluga operatori obvezni provesti odgovarajuće tehničke i ustrojstvene mjere kako bi se zaštitila sigurnost njihovih usluga.
Zajedno s operatorima javnih komunikacijskih mreža moraju poduzeti i potrebne mjere radi zaštite sigurnosti elektroničke komunikacijske mreže i usluga te to jednom godišnje dostaviti HAKOM-u, a u tim mjerama moraju biti uključene i procedure za upravljanje rizicima, sigurnosni zahtjevi za osoblje, sigurnost sustava i prostora, upravljanje postupcima, upravljanje sigurnosnim incidentima, upravljanje kontinuitetom poslovanja te nadzor i testiranje sigurnosti.
“Pravilnikom su propisane ove minimalne mjere i referentne norme za njihovo provođenje, a sukladno tome HT je pravovremeno dostavio potrebni izvještaj o nastalom sigurnosnom incidentu u utorak te ima obvezu u roku jednog sata nakon otklanjanja problema dostaviti ponovo izvještaj odnosno uzroke, trajanje sigurnosnog incidenta te mjere koje je poduzeo za rješavanje i koje će ubuduće poduzeti za smanjivanje vjerojatnosti ponavljanja ovakve vrste incidenta”, ističu iz HAKOM-a.
Napominju i da od 2012., od kada je stupio na snagu taj pravilnik, HT nije imao ovako značajni sigurnosni incident, uzimajući u obzir vrijeme trajanja i broj obuhvaćenih korisnika.
Iz HAKOM-a naglašavaju da se korisnicima mreža ostala dva mobilna operatora u Hrvatskoj, Vipneta i Tele2 Hrvatska, zbog prekida veza u HT-ovoj mreži nije ništa poremetilo, što su potvrdili i iz te dvije tvrtke.
Iz Vipneta su odgovorili da njihova mreža cijelo vrijeme radi dobro, odnosno da je “dimenzionirana tako da može podnijeti dodatna kapacitivna opterećenja te ni u mobilnom ni u fiksnom segmentu nije bilo nikakvih poteškoća”, a da je tek manji broj korisnika spojenih preko bakrenih vodova mogao osjetiti poteškoće s korištenjem fiksne telefonije zbog prekida u HT-ovoj mreži.