'Uber planira uvesti prijevoz helikopterima do otoka'

Vijesti 02. stu 201520:55 > 20:55
N1

Gost Pressinga Saše Cvetojevića bio je predstavnik Ubera za jugoistočnu Europu Loic Amado.

Uber je u Zagrebu. To je jedan od 340 gradova u kojima Uber posluje. Što je zapravo Uber?

To je tehnološka tvrtka. Napravili smo aplikaciju koja povezuje korisnike i vozače u jednom gradu. Želimo biti najprihvatljiviji prijevozik. Pokrenuli smo Uber X uslugu s licenciranim vozačima. Uzbuđeni smo vidjeti kako smo se proširili. Imamo više od 5.000 ljudi u tvrtki. Postojali smo u 95 gradova kada sam ja počeo raditi, a sad smo u 340 gradova.

Osnovani ste 2009. godine, a sada vrijedite 50 milijardi dolara?

Počelo je kao vrlo jednostavna ideja. Naša dva osnivača su živjela u Parizu. Pomislili su kako bi bilo odlično da mogu dobiti taksi za 5 minuta. Počeli su u San Franciscu i obratili su se postojećim tvrtkama za prevoz limuzinama i pitali žele li sudjelovati u ovom projektu. Njihovi prijatelji su rekli da je ovo fantastično da bi htjeli tu aplikaciju. Tako se to vrlo brzo počelo razvijati u San Franciscu pa su se odlučili širiti na druge gradove. Postojala je potreba za ovim zbog povećane učinkovitosti. Mi ne biramo gradove nego gradovi biraju nas. Prije nego smo došli u Zagreb već je bilo 13 tisuća ljudi s našom aplikacijom.

Koliko imate korisnika u Hrvatskoj?

Nevjerojatno je zapravo kako ste nas lijepo primili. Hvala Hrvatska. Nemam vremena ni spavati koliko sam zaposlen. Nakom prvog tjedna smo imali 7 tisuća novih prijava. To je bez presedana u Europi i vrlo sam sretan.

Što je još bio razlog? Zašto zapravo Hrvatska? Mogli ste izabrati druge zemlje.

Vrlo ste zanimljivo tržište. Imate prekrasnu obalu s puno mogućnosti i želimo uvesti neke druge usluge. Razmišljamo o prijevozu brodovima i helikopterom. Mogli bismo uvesti prijevoz brodovima do otoka. Tko nešto imamo u Istanbulu. Mislim da će sljedećeg ljeta biti dobra prilika za razvoj tih usluga.

Koliko imate vozila? Tko može biti vozač, a tko korisnik?

Ne govorimo o konkretnim brojevima vozača. To su samostalni partneri koji sami rade svoj raspored pa se njihv broj mijenja. Svaki licencirani vozač je dobrodošao, ali mora proći stroge kontrole. Ne smije biti kažnjava.

Vozači mogu biti samo oni koji su bili taksisti?

Tako je. To je zahvaljujući vrlo pozitivnom dijalogu koji smo imali s vlastima prije nego smo pokrenuli uslugu i postigli smo dogovor da je Uber X najbolji model za Zagreb.

Kakva je trenutno situacija s dostupnošću? Mogu li korisnici dobiti uslugu primjerice na Plesu?

Nevjerojatno je kako je Uber popularan pa bih htio zamoliti za malo strpljenja. Vozači su stalno bukirani. Stalno se poboljšavamo.

Od 20 tisuća korisnika koliko je ih je barem jednom koristilo Uber?

Ne otkrivamo te brojeve, ali sama činjenica o 7 tisuća prijava puno govori. Puno je više korisnika nego u dugim gradovima gdje sam bio.

Kako funkcionira naplata?

Sve je bez gotovine. Imamo sustav gdje se može skenirati kartica i sve se odvija bez gotovine. Imamo uspostavljenu lokalnu tvrtku i svaka vožnja se napalaćuje putem našeg programa za plaćanje.

Što je s PDV-om i porezom na dobit?

Uber poštuje sve porezne zakone. Tako je u cijelom svijetu. Mi trenutno imamo partnere vozače koji su neovisni i koji sami plaćaju poreze.

U Hrvatskoj se može dobiti račun. Ide li on u fiskalizaciju?

Nakon svake vožnje šaljemo potvrdu preko e-maila o vožnji. Tu imate sve podatke u vezi cijene i vozača. Ako želite fizički račun možete ga tražiti od vozača putem sustava paušala.

U Estoniji ste napravili aplikaciju koja poreznu prijavu podnosi poreznoj upravi. Možete li to napraviti u Hrvatskoj?

Sa svim podacima koje imamo nama je lakše prijaviti porez. U Estoniji imamo pozitivan dijalog s vlastima i tu imamo sustav gdje vozač stisne gumb i pošalje poreznu prijavu poreznoj upravi. Tome smo otvoreni diljem svijeta.

Hrvatska je dobila nagadu za e-građane. Jeste li kontaktirali Poreznu upravu da biste nastavili razvijati ove stvari?

Da. Imali smo sastanke s ministarstvima prometa, uprave i financija i radimo na tome da napravimo ovu metodu prijave poreza.

N1

Uber ima razne usluge. Zašto je u Hrvatskoj primijenjena usluga Uber X?

Imamo razne proizvode diljem svijeta. U New Yorku imamo pet usluga, a isto tako i u Londonu. Odlučili smo da je X najbolji model za ovo otržište.

Kad bismo mogli očekivati Uber Pull?

To je jedna od naših najnaprednijih usluga. To je iskonski oblik dijeljenja vožnje. S drugim ljudima dijelite cijenu vožnje i što je više putnika cijena je manja. To je dobro za putnike, ali i za vozača koji je stalno na putu i stalno vozi. U mnogim zemljama su ljudi uvidjeli da je isplativije koristiti Uber Pull umjesto da imaju svoj automobil. To je i cilj da ima manje automobila i gužve.

Osim usluga koje smo spomenuli ostale su Uber Black ili XL. Možemo li to očekivati u Hrvatskoj?

Potpuno smo usredotočeni na proširivanje asortimana u Zagrebu. Što se više proširimo to ćemo više proizvoda uvesti. Pokrenuli smo i Uber Rush u nekim gradovima. Radi se o prijevozu roba od točke A do točke B. Imamo i Uber Eat koji dostavlja hranu na vaš prag.

Uber ima politiku cijena koje se baziraju na bazi ponude i potražnje. Kad je potražnja veća i cijena raste. Je li to moguće i u Hrvatskoj?

Naš je cilj da budemo najpouzdanija vožnja. To možemo postići tako da najbolje povežemo ponudu i potražnju i za to imamo tehnologiju. Najbolje funkcionira naš model dinamičnih cijena. To su osnove ekonomije.

Je li to moguće imati u Hrvatskoj s obzirom na regulativu?

Ovdje koristimo Uber X. Želimo ostaviti komunikacijski kanal s vlastima otvoren i biti konstruktivni.

U Zagrebu imate cijene koje su usporedive s ostalim taksistima. Kakva je situacija ukupno? Kažu da ste 20-ak posto jeftiniji?

Da. Prosječno smo 20 posto jeftiniji od ostalih. To je zahvaljujući tehnologiji koju koristimo i kojom postižemo učinkovitost.

Kakav je odgovor taksista koji voze za Uber? Dosta je bilo izjava taksista koji se opiru Uberu da po tim cijenama nije isplativo voziti.

Važno je znati da pri Uberu koristimo licencirane vozače i to je samo nadogradnja postojećih taksi prijevoznika. Taksisti mogu, kada čekaju vožnju, otovoriti apliakciju i tako povećati svoju zaradu.

Danas jedan vozač može voziti samo za Uber ili može kombinirati rad s drugim taksi operaterima?

Da. Oni nisu naši zaposlenici i oni mogu kada hoće otići na internet i bilo kada zaraditi novac.

Provjeravate li jesu li vozači kompletno zadovoljili svu proceduru ili to ostavljate lokalnim vlastima? Radite li dupe provjere?

Sigurnost je naš najveći prioritet. Svaki vozač prolazi temeljitu provjeru. Provjeravamo vozačku dozvolu, dozvolu za obavljanje taksi djelatnosti i potvrdu o nekažnjavanju. Nakon toga obavljamo trening s njima i oni se mogu nakon toga uključiti u rad. Putnici mogu podijeliti očekivano vrijeme dolaska sa svojim prijateljima pa onaj koji čeka može vidjeti gdje se nalazi onaj koga čeka.

Ima li u Zagrebu prostora za nove vozače?

Da. Što je više vozača sustav bolje funkcionira i manje se čeka.

Nije sve tako lijepo. Uber je u nekim zemljama zabranjen. Optužen je da su aplikaciju koristili vozači koji nisu zadovoljili propise.

Imamo puno izazova. Bavimo se industrijom koja se desetljećima nije mijenjala. Mijenjate nešto što je nastalo prije pametnih telefona. S druge strane vidimo da baltičke zemlje jako dobro prihvaćaju Uber. Spremni su razgovarati o brojnim novim mogućnostima.

U Nizozemskoj je najavljena žalba. Uber je na prvom stupnju suda izgubio. Zakonodavac kaže da je to pop usluga koja je nelojalna konkurencija.

Svako tržište je drugačije i tijekom godina smo imali razne izazove. Pokušavamo odgovoriti na zahtjeve svakog tržišta, a u Hrvatskoj smo ostvariti dobar dijalog s vlastima.

Povukli ste se iz Hamburga i Frankfurta, a u nekim gradovima Njemačke ste ostali. Zašto?

Stvar je u tome da u Berlinu postojimo 3 godine i imamo veću bazu korisnika i vozača pa smo se odlučli ostati u tom gradu i potražiti rješenje za cijelu Njemačku.

Je li u Engleskoj bolja regulativa u usporedbi s Njemačkom?

U Engleskoj smo uspjeli postići dobru sinergiju. Vidjeli smo velik rast u zadnjoj godini. Pokrenuli smo uslugu Glasgow. Jako nam dobro tamo ide.

Može li čovjek preko vaše aplikacije iznajmiti i helikopter za kratku vožnju?

Imamo uslugu Chopper u Cape Townu i Nici. Iz Nice u Cannes se leti za vrijeme filmskog festivala. Ovisi do tržišta. Nadam se da ćemo sljedeće godine tako nešto pokrenuti u Hrvatskoj.

Korisnici hvale niske cijene. Drugi kažu da niske cijene utječu na sigurnost jer su vozači umorni. Može li ta cijena osigurati vozaču pristojan život?

Ovdje nemamo stalno zaposlene. Ovdje vozač sam bira kada želi raditi. Ovisi od vozača do vozača koliko želi raditi i je li mu ovo samo dodatna zarada.

Jeste li razgovarali s ostalim taksi operaterima u Zagrebu?

Svaki profesionalni vozač je dobrodošao pridružiti se našem sustavu . Nema razlike između Cammea ili Radio taxija – svi se mogu pridružiti.

Smatrate li konkurencijom aplikacije koje koriste taksi udruženja?

Smatramo da konkurencija dovodi do više izbora, a to rezultira nižim cijenama i boljom uslugom. To na kraju koristi korisniku, a to je naš cilj.

Nije samo regulacija vaš problem. Kina i Indija imaju razvijene pružatelje sličnih usluga. Što očekujete na tim tržištima?

Tako je to će biti vrlo uzbudljivo. Pakistan je neistraženo tržište s milijunima ljudi i tu ima velikog potencijala. To je neiskorišteno tržište. Zanimljive su nam Kina i Indija – cijela ta regija ima golem potencijal.

Koliko još traje vaš posao u Hrvatskoj?

Moj posao je da sve pokrenem od početka. Zaposlio sam lokalni tim koji čine isključivo Hrvati, a kad sve bude uigrano krenut ću dalje.

Srbija, BiH i Kosovo upitali su kad bi mogli doći tamo. Jesu li vam neki gradovi tamo zanimljivi?

Naravno. Želimo biti svugdje. Ako nas neki grad odabere mi onda vidimo gdje ima najviše smisla otići, no mogu reći da smo potpuno fokusirani na Zagreb.

Koji sljedeći grad vam je zanimljiv u Hrvatskoj?

Puno je gradova na obali. Skinite aplikaciju i doći ćemo.

Očekujete li i dalje probleme s regulatorima? Jeste li vi trn u oku svima koji žele zadržati staru regulativu?

Upravo zato smo u dijalogu s vlastima. Želimo naći dobar okvir gdje će svi vozači plaćati porez i želimo da vozači i putnici dobiju dobru kvalitetu.

Mi kao putnici ocjenjujemo vozače, ali i oni nas. Koliko strogi trebamo biti prema njima?

To je jedna od najuspješnijih karakteristika ove aplikacije. Vozač i putnik su na istoj razini. Ako ste iz Tokija došli u Zgareb da možete imati isto iskustvo vožnje u Zagrebu i Tokiju.

Ako sam bio neugodan i ako sam zaprljao vozilo može li se dogoditi da me neki vozač ne primi kasnije u auto?

Nema kazne koju bi platili, ali mi uvijek pratimo stvari i ako se slična stvar dogodi opetovano onda kontaktiramo vozača i putnika i pokušavamo riještii stvar.

Kada predviđate da ćete moći prijeći na električne ili autonomna vozila?

Ako pogledamo u budućnost to će tako biti. Mi smo tehnološka tvrtka – Apple i Google to rade i mi želimo biti dio te priče. Ne znamo kada će to biti.

Kako komentirate teze o ”dumpingu” cijena?

Smanjivanje cijena samo povećava potražnju, a potražnja osigurava da vozači u jednom satu imaju više vožnji i tako ostvaruju veću zaradu. To je veliki napredak.

Koga vidite kao najveću prijetnju širenju vašeg poslovanja, a tko vas je ugodno iznenadio u vrijeme vašeg rada?

Mislim da je najveći izazov zapravo odgovoriti na potražnju nisam očekivao da će biti tako ludo velika. Sada se moramo usredotočiti da dobijemo više vozača. To je izazov.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.