Nije problem u golom tijelu nego u slici rata na spolovilu

Vijesti 07. stu 201507:42 > 07:49
Promo ZKM

Uoči najnovije premijere predstave 'Hinkemann' u ZKM-u, u kojoj se njemački ekspresionist Ernst Toller bavi invalidom koji se iz Prvog svjetskog rata vraća kastriran i spolno nemoćan, oglasila se udruga za zaštitu ćudoređa Vigilare

Oni traže uklanjanje plakata za predstavu, s argumentacijom da ‘na besraman način prikazuju muško tijelo, izlažući time neprikladnom sadržaju sve građane, a posebno one najmlađe’.

Također je na svojoj webstranici pokrenula potpisivanje peticije protiv plakata i reklame za predstavu ‘Hinkemann’, zatraživši od zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića ‘da žurno intervenira i ukloni degutantno i polupornografsko oglašavanje s javnih gradskih prostora’. Zatražili su i od pravobraniteljice za djecu Ivane Milas Klarić službenu reakciju zbog plakata kojim, po njihovom mišljenju, ‘u nedostatku kvalitete, tzv. šok-marketingom žele privući pozornost, a zapravo našu djecu izlažu neprikladnim prizorima, potičući erotizaciju kulture cijelog društva’, piše Tportal.

Što je šokantno na ZKM-ovom plakatu za predstavu ‘Hinkemann’, u kojem Toller preko lika spolno nemoćnog invalida zapravo progovara o kastriranosti i duhovnoj impotenciji cijelog društva nakon Prvog svjetskog rata? Plakat potpisuje agencija Marijane Omazić, a prikazuje goli muški torzo, bez glave, na kojem je na strateško mjesto stavljena fotografija ratnih razaranja. Dakle plakat vizualno korespondira s temom predstave, ali zapravo ukazuje na problem o kojem se šuti – vezu između rata i muške potencije.

U svom odgovoru udruzi Vigilare ravnateljica ZKM-a Snježana Abramović Milković navodi da taj plakat nije pornografija jer na pravi način korespondira s temom predstave i Tollerovom dramom ‘Hinkemann’ te je ‘ujedno promišljeni plakat kojem nije namjera izazvati šok, već kroz umjetnost ukazati na probleme u društvu’. Apelirajući da moramo razlikovati pornografiju od umjetnosti, ravnateljica ZKM-a je dodala da su našoj djeci dostupni svakovrsni ‘nemoralni’ sadržaji, a naš je zadatak da ih naučimo pravilno i kritički razmišljati te senzibilizirati na umjetnost koja je oduvijek koristila aktove.

‘Smatram da svojim dopisom neopravdano insinuirate i na kvalitetu predstave koja još niti nije premijerno izvedena i koju režira Igor Vuk Torbica, jedan od najnagrađivanijih mladih redatelja na ovim prostorima. Isto tako, u ime građana i poreznih obveznika koji razmišljaju drukčije od vas, a koje sve u dopisu prozivate kao vaše istomišljenike, pozivamo vas da svojim djelovanjem, baš kao što i ZKM radi kroz svoje predstave, ukazujete na svakodnevne društvene probleme, a ne da se bavite cenzurom’, poručila je Snježana Abramović Milković.

Po mišljenju Tihomira Milovca, muzejskog savjetnika iz Muzeja suvremene umjetnosti, slučaj s plakatom za predstavu ‘Hinkemann’ odražava politikanstvo i licemjerstvo hrvatskog društva koje se očituje u tome da se u prime timeu na televiziji u osam sati navečer u ‘Big Brotheru’ prikazuju otvoreni pornografski sadržaji, bez ikakvog upozorenja da se radi o emisiji koja je apsolutno neprimjerena djeci i na koju niti jedna od odgovornih instanci do sada nije reagirala.

Objašnjavajući da u javnom prostoru doista viđamo reklamne plakate na kojima se eksploatira ljudska seksualnost na uvredljiv način, što onda može negativno utjecati na djecu, pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić na službenoj stranici svog ureda izjavila je da ‘u ovom slučaju ne vidimo takvu negativnu poruku’.

Ponajprije zato što je riječ o plakatu za kazališnu predstavu te ga treba sagledati u kontekstu sadržaja i poruke predstave, a i zato što navedena slika prikazuje djelomično obnaženo tijelo, što ne ulazi u definiciju pornografije, pogotovo kad je riječ o umjetničkom kontekstu, te nije riječ o sadržaju koji je štetan za dobrobit djeteta. Riječ je o predstavi za odrasle te plakat komunicira s odraslom publikom, a prizor koji prikazuje ne može se nazvati pornografskim ni štetnim za dobrobit djece općenito’, istaknula je pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić za tportal.