I dok u Hrvatskoj broj zaraženih koronom zabrinjavajuće raste, a zbog čega je Jadranska regija na karti ECDC-a označena narančastom bojom, te dok u našoj zemlji boravi gotovo milijun turista, trajekti Jadrolinije puni su ljudi koji ne nose maske unatoč tome što je preporukama Nacionalnog stožera propisano drugačije. Tko je nadležan za kontrole i što učiniti da se to spriječi, kako bi se spriječilo i širenje zaraze, provjerili smo sa splitskim Stožerom i Jadrolinijom.
U Hrvatskoj boravi gotovo 900.000 turista. Ova je brojka, među ostalim, rezultat mjera kojih su se građani pridržavali zimi i proljetos, te smo zahvaljujući padu broja novozaraženih ljeto dočekali s nešto relaksiranijim mjerama. Premda se događanja na otvorenom odvijaju, u zatvorenim se prostorima još uvijek preporučuje nositi maske.
Zato je i na ulasku u restoran ili kafić, odnosno na ulasku u zatvoreni prostor na Jadrolinijim trajektima istaknuta obavijest o obaveznom nošenju maski.
Međutim, mnogi se ne pridržavaju mjera i ne nose maske.
Na fotografijama koje nam čitatelji šalju s trajekta, ne samo jednog, jasno se vidi da tek rijetki putnici nose maske. Također, prema dojavi naših čitatelja, nitko ih i ne upozorava da bi to trebali činiti.
Jadrolinija: Posada čini sve u svojoj moći
O tome smo pitali Jadroliniju i splitski županijski Stožer.
Iz Jadrolinije kažu da je situacija na trajektima “djelomično povoljna jer dio putnika ne nosi maske za lice tijekom boravka u zatvorenim prostorima broda”. Kažu i da redovito primaju pritužbe, ali i da se trude te da svakodnevno upozoravaju putnike i zaposlenike na njihove obaveze:
“Jadrolinija puno napora ulaže u poštivanje epidemioloških mjera te svakodnevno svoje zaposlenike upozorava na odgovornost i nužnost kontroliranja i upozoravanja putnika na njihovo poštivanje.
Sukladno Odlukama stožera CZ RH te internim protokolima, uputama i Odlukama UD, putnike se obavještava i upozorava na obvezu korištenja maske za lice na nekoliko načina:
– usmeno – od strane člana posade prilikom kontrole karata pri ulasku na brod i obilaskom za vrijeme trajanja putovanja;
– znakovima obavijesti koji su istaknuti na vidljivim mjestima;
– audio obavijestima preko brodskog razglasa – svakih 15-30 minuta i video materijalom na ekranima u putničkom prostoru.
Inspektori sigurnosti na radu i Inspektori unutarnje kontrole Jadrolinije svakodnevno obilaze brodove i kontroliraju poštivanje epidemioloških mjera i internih protokola od strane članova posade brodova.”
Napominju dalje u odgovoru za N1, da osim obavijesti i upozorenja Jadrolinija nema drugih instrumenata kojim bi putnike prisilila da nose masku tijekom cijelog putovanja.
Ističu da zato redovno traže pomoć inspekcije i policije:
“Redovito komuniciramo te tražimo pomoć. Djelatnici MUP-a su nam ponudili pomoć te su njihovi djelatnici u nekoliko navrata bili u ciljanim kontrolama na našim brodovima.”
Na pitanje o njihovom odgovoru na Twitteru u kojem su putniku napisali da “apeliraju na lokalne stožere na provedbu strogih kontrola na linijama”, a s obzirom da brodovi prolaze i kroz nekoliko županija ili općina pa ne može biti jasno koji bi lokalni stožer imao nadležnost, objašnjavaju:
“Zapovjednicima brodova su poslane upute s kontaktima svih županijskih/gradskih/općiinskih stožera CZ te Policijskih uprava. Kontaktiraju se nadležni stožeri CZ i PU prema lukama polaska/povratka pojedine brodske linije.”
Trajekt za Vis, 50tak ljudi na katu, nas četvero s maskom. Kontrole NEMA. @Jadrolinija_cro @VladaRH
— Toni Prug (@toniprug) July 14, 2021
Matković: Jadrolinija mora voditi računa o tome, kazniti može jedino policija
S time se u potpunosti ne slaže Josip Matković, glasnogovornik Civilnog stožera Splitsko-dalmatinske županije.
“Mi kao županijski stožer pozivamo na poštovanje svih propisanih mjera. Nošenje maski u zatvorenom prostoru je epidemiološka preporuka koja se mora poštovati.
U tom slučaju onaj tko održava liniju, bila to Jadrolinija ili privatnik, moraju nekako povesti računa postoji li u njihovim zatvorenim prostorima propisani razmak, nose li maske i ostalo sve što je epidemiološki propisano”, rekao je za N1 u telefonskom razgovoru.
Matković objašnjava da je lokalni stožer nadležan na teritoriju te jedinice, no u ovom slučaju je takva nadležnost upitna budući da brod putuje kroz nekoliko županija ili općina.
Građani trebaju misliti na sebe i druge
Na koncu, kroz razgovore dolazimo do zaključka: Tvrtka koja održava liniju obavezna je upozoravati i provjeravati pridržavaju li se putnici propisanih mjera, kao što su to obavezni vlasnici kafića, restorana, trgovina… Međutim, jedini koji mogu nešto konkretno učiniti kad netko i nakon upozorenja krši mjere – ako već građani nisu dovoljno razumni i odgovorni prema sebi i drugima – su policija i državni inspektori.
“U svim uvjetim potencijalnih kršenja mjera trgovina, kafića, restorana, brodova… trebali bismo imati 4 milijuna policajaca i inspektora. Svatko od nas mora biti odgovoran”, zaključuje Matković.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare