Odvjetnik Anto Nobilo gostovao je u Novom danu i komentirao sjednicu Ustavnog suda i ocjenu zakonitosti Zakona o sudovima.
Upitan bi li sjednice trebale biti javne, Nobilo je rekao da bi, jer je javnost jedna od bitnih komponenata sudova.
“Ne znam zašto Ustavni sud ima tu praksu, možda za radne sastanke i nije potrebna javnost, ali kad imamo formalnu sjednicu Ustavnog suda, mislim da bi javnost trebala biti prisutna. Ako su problemi tehnički, onda bi barem jedna kamera trebala biti unutra i da javnost vidi argumente, raspravu uživo o jednom tako važnom predmetu”, rekao je Nobilo.
Predlaže se i da se ne raspravlja o meritumu je li riječ o ocjeni ustavnosti ili zakonu koji je narušio Ustavnost. Predsjednik Zoran Milanović kaže da je njegovo ustavno pravo predložiti kandidata. “Kad je već stavljen nacrt, rekao bi čovjek da bi se u tom smislu mola i donijeti odluka. Međutim, u smislu donošenja te odluke, stigao je još jedan zahtjev ocjene ustavnosti, a to je zahtjev kolegica Sloković i Marković. Dosta je ozbiljan zahtjev, koji argumentira praksom samog Ustavnog suda. Sad imamo praksu da bi se ove odredbe Ustavnog suda mogle proglasiti neustavnim”, rekao je Nobilo, dodavši da zahtjev Darija Juričana nije bio pravno argumentiran te da je moguće da je zato i odbijen.
Upitan što je meritum problema kad je riječ o izboru novog predsjednika Ustavnog suda, Nobilo je rekao da je problem načelne prirode – “može li zakonodavac običnom većinom zadirati u izvorne ovlasti predsjednika Hrvatske”.
“Problem je i u tome da predsjednik po Ustavu ima mogućnost predložiti, bez ikakvog ograničenja, a Zakon o sudovima to ograničava na samo određene kandidate. Tu imamo principijelnu stvar – mogu li se zakonom suziti ovlaštenja predsjednika ili ne. Ja smatram da ne, jer ovlaštenja predsjednika proizlaze iz Ustava, što je viši pravni akt od zakona, jednom dvotrećinskom, kvalificiranom većinom može se mijenjati Ustav, dok se zakon donosi običnom većinom i smatram da i u ovom slučaju, i u bilo kojem drugom, ustavne ovlasti bilo kojeg faktora vlasti ne bi smjele mijenjati zakonom. Ako na ovom principu popustimo i kažemo da je to moguće, onda će svaka parlamentarna većina moći mijenjati odnose između tri stupa vlasti u Hrvatskoj i na taj način revidirati Ustav, a to nije dobro za ustavnost i pravnu zaštitu. Dakle, problem je puno veći od samog izbora predsjednika ili predsjednice Ustavnog suda”, rekao je Nobilo.
Predsjednik jako dobro zna da ako mu ovdje smanje ovlasti, onda to mogu činiti i u bilo kojem drugom pitanju, smatra Nobilo. “Predsjednik je odlučio provjetriti pravosuđe. On želi na ovaj način pokušati uvesti novu osobu koja nije iz učahurene sredine i na taj način na simboličkoj razini započeti provjetravanje pravosuđa i uvesti nove vjetrove u pravosuđu koji bi mogli promijeniti stanje u pravosuđu”, rekao je Nobilo.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare