Oko 400 milijuna ljudi i samo jedna granica. Kako Schengen koristi Hrvatskoj?

Ekonomija 02. pro 202222:22 1 komentar
Zeljko Lukunic/PIXSELL

Austrija je Bugarskoj i Rumunjskoj dala crveno svjetlo za ulazak u Schengen, ali se na kraju ne protivi Hrvatskoj kao dijelu te zone. I dok se očekuje glasanje 8. prosinca na sjednici Vijeća za pravosuđe i unutarnje poslove, Vlada je jučer predložila i izmjene dva zakona radi primjene schengenske procedure. Dovršavaju se tako pripreme za članstvo koje donosi jednostavnije putovanje i razmjenu roba - što znači i benefite za gospodarstvo. 26 zemalja, oko 400 milijuna ljudi i samo jedna granica.

Razna bijela riba, nakon obrade i prerade u hali u Dugopolju, putuje van granica. Obično joj do Italije treba sedam sati, no kada Hrvatska nakon toliko godina čekanja postane dio zone Schengena, tamo će stizati mnogo brže.

VEZANA VIJEST

“Pojednostavit će se taj postupak izvoza i prijevoza ribe kada izvozimo za Italiju ili Španjolsku. Time će se uštediti sat do dva prilikom svakog prolaska granice”, ističe izvoznik Vinko Mudnić.

Ubrzanje nosi i smanjenje troškova prijevoza roba kojem se vesele brojni izvoznici, poput vlasnika ove tvrtke koja 60 posto svojih proizvoda izvozi. Schengen za njih znači lakše poslovanje s klijentima u zapadnoj Europi, kao i dolazak do potrebnih sirovina. “U našem slučaju, to bi možda ovako iz glave moglo biti nekih 10 posto, nemamo toliko prijevoza da bi utjecao , ali sama usteda u vremenu je nama nešto sto je nama najbitnije”, kaže izvoznik Ratko Čoporda.

Prilika za još veće koristi

Kada je Hrvatska ušla u Europsku uniju, došlo je do velikih promjena pa sada od Schengena vozači kamiona očekuju uglavnom samo da im čuva živce. Jer velik je dio njihova posla dosad bilo upravo čekanje na granicama. “Bit će to sve isto, jedino neće biti nerviranja na granicama i višesatnih čekanja.”

VEZANE VIJESTI

U Sindikatu vozača, pak, smatraju da se ne smije propustiti prilika za još veće koristi.

“Izazov za istok Hrvatske gdje se mogu napraviti skladišta gdje bi prijevoznici dovozili robu skupljenu u Europskoj uniji, a tamo će dolaziti i vozači iz trećih zemalja i onda ih preuzimati i dalje voziti za Srbiju, Makedoniju, Grčku i tako dalje. Naznaka za to, koliko znam, nema”, otkriva Miljenko Gočin iz Sindikata hrvatskog vozača.

Poziva zato Ministarstvo prometa da se više uključi u strategiju cestovnog prometa jer Schengen, koji znači ukidanje graničnih kontrola, može donijeti mnogo više. Od ukidanja graničnih prijelaza posebno će profitirati turizam.

Predsjednik Vlade Andrej Plenković istaknuo je da Hrvatska ovime puno dobija:

“Sa Schengenom Hrvatska kao i članstvom u europodručju Hrvatska dobiva nove kvalitete, nove uštede i na taj način postajemo u punini dio unutarnjeg tržista na način kakav smo u biti cijelo vrijeme i htjeli.”

Kolike su to konkretne uštede u eurima, još nijedna institucija nije spremna dati odgovor, mnoge kažu: Procjene se još rade.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare