"Potrebna je bolja povezanost u regiji i velike investicije"

Ekonomija 14. lis 201716:35 > 16:54
Pixabay

Uoči 6. regionalnog Summita100, koji će od 16. do 18. listopada u Skoplju okupiti više od 150 poslovnih i političkih lidera jugoistočne Europe, gospodarstvenici iz regije poručuju da je za unapređenje poslovanja svake vrste potrebno ukloniti prepreke za bolje prometno i drugo povezivanje te privlačenje stranih investicija u regiju.

Poručuju to organizatori uoči poslovno-političkog skupa u razgovoru za Hinu, koja je i medijski pokrovitelj, pri čemu predsjednik organizacijskog odbora, ujedno i domaćin te predsjednik Upravnog odbora i generalni direktor makedonske farmaceutske kompanije Alkaloid Živko Mukaetov Summit100 označava i jednim od najvažnijih skupova za gospodarsku i drugu suradnju u regiji.

“Kao član nekoliko upravnih odbora važnih ekonomskih institucija u Makedoniji i inozemstvu te kao generalni direktor koji već 11 godina rukovodi Alkaloidom koji posluje u više od 30 zemalja svijeta, smatram da je povezivanje s poslovnim liderima i tvrtkama u regiji iznimno važno, te de je upravo Summit100 i snažna platforma za strukturiranje razvojnih programa koji bi regiju približili moćnoj poslovnoj zajednici”, poručio je uoči skupa Mukaetov.

Ocjenjujući da se Summit100 do sada već pozicionirao kao jaki brend za regionalnu suradnju, razmjenu ideja i konkretnih projekata, smatra da to pridonosi i boljem prepoznavanju regije, pogotovo što su sva njena pojedinačna tržišta, od Slovenije do Albanije, vrlo mala, ali s ukupno više od 24 milijuna stanovnika, što u gospodarskim okvirima nije zanemarivo.

“‘San’ Summita100 je brži protok ljudi i robe u regiji, za što se nadamo da će u dogledno vrijeme postati realnost, pogotovo kada znate da je za doći od Skoplja do Sarajeva potrebno oko 12 sati, kopnenim putem ili avionom, a često morate ići primjerice preko Istanbula. Proteklih godina smo zaista puno radili da potaknemo lokalne vlasti na ulaganje napora u harmonizaciju graničnih procedura i problema s kojima se ljudi i tvrtke suočavaju u pogledu efikasnije mobilnosti”, iznosi Mukateov.

Podsjećajući na postignuća prijašnjih pet skupova, iznosi primjere da se još od prvog skupa u Srbiji, pod krilaticom “Fenix” formirao konzorcij u kojem se više od 40 građevinskih tvrtki odlučilo za zajednički nastup na stranim tržištima, da bi se prošle godine, na skupu u Sarajevu, izdvojio projekt EDISON (Eco Driving Innovative Solutions and Networking), koji je prerastao u inovativnu platformu zelene mobilnosti.

“To su projekti koji su važni i koje želimo u regiji, jer predstavljaju ‘kvantni skok’ na polju zelene mobilnosti regije na europskoj i svjetskoj mapi”, ocjenjuje Mukaetov, dodajući da su zaključci prošlih skupova bili korišteni i kao preporuke za Berlinski proces, dok za predstojeći skup u Skoplju najavljuje potpisivanje memoranduma o razumijevanju i međusobnoj suradnji Summita100 i WB6 Komorskim investicijskim forumom (Western Balkans Chamber Investment Forum).

Regiji potrebne velike investicije

Za sve zaključke proteklih skupova kaže da su ukazivali na to da su regiji potrebne značajne investicije na polju infrastrukture, prometa, energetike, digitalizacije, brendiranja autohtonih proizvoda hrane i pića, poboljšanja mobilnosti radne snage, prilagodbe obrazovanja u skladu s potražnjom tržišta radne snage i slično, pa će tako slično biti u Skoplju, s naglaskom na ključnu riječ “povezivanje”.

“U skladu s ‘povezivanjem’ specijalni gost na Summitu100 u Skoljju bit će europska povjerenica za mobilnost i transport Violeta Bulc, a uz pet kreativnih radionica na temu energetike, ‘knowledge based’ ekonomije, brendiranja porijekla hrane i pića, digitalne ekonomije, infrastrukture i turizma gospodarstvenici će identificirati izazove koji će predstaviti predsjednicima vlada zemalja regije. Očekujemo da skup pridonese daljoj suradnji na regionalnim projektima, a otvoreni smo svima koji imaju viziju i želju napraviti pozitivne promjene za bolju kvalitetu života u regiji”, poručio je Mukaetov.

I predsjednica Srpskog udruženja menadžera Stanka Pejanović ocjenjuje da je na prijašnjim skupovima postignuto mnogo pozitivnih pomaka, kompanije su počele surađivati u zajedničkim projektima te u nastupima na trećim tržištima, a svake godine na skupu se obrađuju i važne teme za rast konkurentnosti pojedinih zemalja i regije.

“Kao i do sada, biznis nije čekao politiku, te se nadamo da će dobra gospodarska suradnja dati impuls i za bolju političku suradnju u regiji”, naglašava Pejanović, koja očekuje i da će tradicionalni završetak skupa tzv. predsjedničkim panelom, na kojemu će i ove godine biti nekoliko predsjednika vlada iz regije, biti prilika za čuti konkretne prijedloge poslovnih ljudi.

Najveći potencijali u povezanosti u regiji, inovacijama i fleksibilnosti

Najavljujući kako će se na Summitu100 u Skopju predložiti načini za ubrzanje protočnosti karga (teretnog prometa) duž rute jugoistočne Europe, posebno za komercijalna i transportna vozila kroz ubrzanje carinskih procedura i carinskih kontrola, Pejanović ističe i projekt “Zelena Balkanika”, kao želju kompanija iz regije za boljom povezanošću i brigom o životnoj sredini.

Naglašavajući kako je, s obzirom da su sve zemlje u regiji male, važno da budu inovativne i da se povezuju, predsjednica/direktorica slovenskog Združenja Manager Sonja Šmuc smatra da je smisao regionalnog povezivanja olakšati život i rad ljudi, pa tako primjerice, ako je u jednoj zemlji gospodarska kriza, ljudi mogu lakše naći posao u drugoj.

“Treba nam takva fleksibilnost, to bi bila i velika prednost u regiji jugoistočne Europe, jer je tu komplicirano živjeti i raditi. Zbog toga smo i manje zanimljivi velikim investitorima, a konkurentnost je niska te smo u tom smislu povećali i očekivanja kroz održavanje Summita100. Puno je problema ili ideja prekograničnih, pa je neophodno i da politika prepozna i riješi problemske izazove gospodarstvu koji su skupi, a ne pridonose ničemu, pri čemu obično govorimo o različitim birokratskim pravilima. To je jedna vrijednost Summita, a druga je u samim liderima i idejama o suradnji koje nastaju na licu mjesta”, poručuje Šmuc.

Napominjući kako je osobno uključena u projekt slobodnijeg prometa tereta, Šmuc kaže da “nitko ne želi da kamioni stoje nego da voze”, iznoseći i izračune u EU da je cijena svake minute stajanja kamiona na granici 2 eura.

“Naše granice su opsjednute dugim redovima kamiona, a to, osim što je skupo, utječe i na kvalitetu i dostupnost robe, više otpuštanja CO2 plina, povećanu opasnost na cestama zbog umora vozača i sl. U Skoplju ćemo stoga ponovno pokušati oduševiti političare da sastave međudržavnu ekipu koja bi počela raditi na implementaciji ove ideje”, poručuje Šmuc dodajući da “svi u regiji žele bolji život i za to se vrijedi potruditi”.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter|Facebook | Instagram.