Gojko Mavrinac o prekidu aviolinija za Zagreb: "I tu se vidi ovisnost o turizmu"

Ekonomija 06. lis 202017:21 > 17:23
ALEX HALADA / AFP

Međunarodna udruga u zračnom prometu (IATA) objavila je da svakog dana gube po 418 milijuna dolara. Glavni urednik portala CroatianAviation.com Gojko Mavrinac komentirao je za N1 uzroke i posljedice.

Svjetski avioprijevoznici u drugoj polovici ove godine, procjenjuje se, pretrpjet će 77 milijardi dolara gubitka. Naš sugovornik kaže kako to nije neočekivano.”Niti naš nacionalni avioprijevoznik u tome nije nikakva iznimka, dopala ih je ista sudbina kao i druge. Ne znam kolike točne gubitke ima, ali u ovom kvartalu su inače ostvarivali prihode i dobit, što se ove godine ne događa. Avioni su prazni”

Riječ je o pandemiji, koja je, nažalost, svjetski trend. Kako se takvo stanje odražava na Hrvatsku?

Pandemija je prekinula potražnju i turista i biznis putnika, ta dva sektora danas na tržištu praktično ne postoje. A kako je naše tržište osjetljivije, jer više ovisi o turizmu, u toj priči je posebno nastradalo. Znamo koliko nam BDP i inače ovisi o turizmu, pa se to odrazilo i na avijaciju u ovom trenutku. Kompanije su procijenile da im ekonomska računica nije bajna, pa su se počele povlačiti s tržišta.

Na svom ste portalu, među ostalim, nedavno objavili otkazivanje Austrian Airlinesa linije Beč-Zagreb. Ista kompanija još je prošlog mjeseca otkazala let za Zadar, a iz Hrvatske su se povukli i Fly Dubai i Emirates.

Fly Dubai i Emirates, koji su partnerske kompanije i surađuju, imali su planove za Zagreb za ovu godinu. Fly Dubai je trebao doći ove jeseni, krajem listopada, ali je naknadno otkazao sve letove. Ostavio je opciju prometovanja na toj liniji od prosinca, ali evo iz naših izvora smo čuli da će se linija za ovu godinu odgoditi. Nakon dugo vremena Zagreb neće imati direktnu liniju za Dubai i u ljetnom i u zimskom redu letenja. Emirates je dodatno otkazao Zagreb za 2021. godinu, koliko se vidi iz rasporeda koji objavljuju 365 dana unaprijed. Kompanija je odjavila ured u Zagrebu.

Je li pandemija jedini razlog za ovakav potez?

Osim pandemije, razlog je sigurno i to što Emirates u svojoj floti ima samo velike avione, s više od 350 sjedala, koji su se pokazali prevelikima čak i u normalnim okolnostima, recimo, u pred- i postsezoni. Nisu bili dovoljno popunjeni. U špici sezone to inače nije bio problem, a kako se očekuje spor oporavak aviondustrije, Emirates je napravio jedini logičan potez.

Iznenadio je i odlazak Austrian Airlinesa iz Zagreba.

Austrian je liniju za Beč otkazao od 16. listopada, to je veliki udarac za Zagreb. Ostavili su mogućnost oko Božića i Nove godine u nekoj nadi. Tu ostaje, istina, prostor za Croatia Airlines, ali od početka pandemije ona na toj liniji leti jednom, dvaput tjedno, vrlo promjenjivo.

A Austrian na toj liniji nema toliko putnika ‘point to point’. Tu se uglavnom radi o našim ljudima na proputovanju preko Beča dalje u svijet, jer do Beča danas puno jeftinije možeš doći autobusom ili nekim drugim prijevoznim sredstvom.

Kakvo je stanje s ostalim velikim aerodromima u Hrvatskoj?

Sve naše zračne luke bilježe ogroman pad, i broja putnika i broja zrakoplova. Rekao bih da smo čak u onom trenutku dok smo još bili u lockdownu, u ožujku, imali jako dobru sezonu, jako veliki broj avioprijevoznika se vratio u naše luke. Tada je veći problem bio u popunjenosti aviona, od toga što ne bismo imali određene linije. Pala je putnička potražnja, ali su opcije putovanja bile tu.

U pandemiji covida putovanje avionom nosi određene rizike. Ali, nije li rizik od zaraze pri putovanju avionom manji ako se usporedi s rizikom putovanja nekim drugim prometnim sredstvima?

Definitivno. Postoji stigma među većinom putnika da je, u kontekstu pandemije, putovanje zrakoplovom opasno.

U određenoj mjeri vjerojatno jest, ali isto tako vjerojatno u najmanju ruku ne može biti opasnije u odnosu na putovanje autobusom.

Svakako. Usto, zrakoplovom ćete na odredište sigurno stići brže, i to nekoliko puta brže, kraće ćete biti izloženi. U zrakoplovu postoje i filteri zraka i sve ostalo što ne postoji u autobusu. Broj slučajeva zaraze globalno i na svim letovima koji se sada odvijaju, stvarno je mali.

Koliko je trend povlačenja zračnih linija avioprijevoznika prisutan globalno?

Prisutan je na svim tržištima, to uopće nije upitno, ali ne u ovoj mjeri kao kod nas. Austrian će se očito povući iz Zagreba, ali neće povući iz Beograda i Budimpešte, na primjer. Katar je smanjio liniju na jednu tjedno, ali nije ju smanjio prema Beču, Beogradu, Budimpešti. Očito smo mi toliko sezonalni, nemamo toliko razvijen biznis sektor, biznis putnike, pa nas kompanije možda malo više izbjegavaju nego druge. Ali, jasno je da je glavni razlog pandemija.

Je li ispravan dojam, osim svega navedenog, da kompanije u takvim uvjetima prvenstveno idu zadržavati linije između velikih čvorišta, dok će prije povlačiti one druge?

To je točno. A mi koji smo toliko usmjereni na turizam, o kojem nam toliko toga ovisi, u takvoj situaciji to onda posebno snažno osjetimo.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.