“Maraton s cijenama”: Iz udruge potrošača otkrivaju da im se svakodnevno javljaju ljudi s jednim problemom

Predsjednica Hrvatske udruge potrošača Ana Knežević je gostovala u Novom danu. S Mašenkom Vukadinović je razgovarala o aktualnim ekonomskim temama, s naglaskom na cijene proizvoda i pritužbe potrošača.

“Potrošači trče maraton s cijenama…”

O tome jesu li antiinflacijske mjere urodile plodom na kraju godine, kazala je: “One su svojevrsna pomoć, ali nedovoljna na činjenicu da sve ostale cijene rastu. Mi nemamo rast cijena samo ovu godinu, već cijelu prošlu godinu, kada je inflacija bila 13,8%. U međuvremenu smo imali prelazak na euro pa još jedan veliki udar na rast cijena. Potrošači trče maraton s cijenama i nikako da ih stignu.”

“Uvijek se zapravo cijene bildaju neosnovano. Prošle godine je bilo poskupljenje energenata i invazija na Ukrajinu i sve je to bilo razlog za enormno povećanje cijena, a kad su cijene energenata pale i išle su subvencije, sa cijenama se ništa nije dogodilo”, dodala je.

Bližimo se prvoj godišnjici eura. S prvim danom iduće godine, prestaje zakonska obveza da se cijene iskazuju u kunama i eurima. Udruge koje brinu za potrošače su sugerirale da se to nastavi. Upitana je li bolja kontrola kada je dvojno iskazivanje, odgovara: “Naravno da je bolja. Svakodnevno nam se javljaju ljudi i svi imaju problema. Da su cijene stabilne, mi bi se navikli, ali budući da nikad ne znate kakva vas cijena čeka kada dođete u dućan, onda ju ne možete ni sa čime uspoređivati. Kad cijene budu samo u eurima, nitko se neće moći orijentirati. Uputili smo zahtjev Ministarstvu financija, međutim ministar je odgovorio da su oni ispoštivali sva pravila Europske unije i da je bilo dovoljno vremena da se građani naviknu.”

Projekt “Tajni kupac”

Tajni kupci HUZP-a od kolovoza prošle godine pratili su kretanje cijena 60 proizvoda i 36 usluga u Zagrebu, Sisku i Puli, dok su ostale dijelove Hrvatske “pokrivali” tajni kupci iz preostalih pet udruga uključenih u projekt. Sve utvrđene nepravilnosti prijavljivali su Državnom inspektoratu.

“U kolovozu prošle godine smo popisali cijene u kunama i pratili smo 60 proizvoda i 36 usluga kako bismo tražili je li nešto pojeftinilo. Nismo uspjeli naći niti jedan proizvod koji je pojeftinio. Pratimo stalno poskupljenja, negdje i drastična. Među tim našim proizvodima je i dio onih ograničenih, a tu se pokazuje i da tih proizvoda dijelom nema, na što smo upozorili Vladu. Nije dovoljno samo donijeti odluku i reći da su cijene ograničene, mora se osigurati da ih ima i u dovoljnoj količini”, objasnila je Knežević.

Izazovi s poštanskim i majstorskim uslugama

U posljednje vrijeme se često piše o izazovima s poštanskim uslugama u ovom dijelu godine. Često se događa da unatoč plaćenoj dostavi, pošiljka ne stigne direktno do kupca, već poštar ostavi obavijest, nakon čega korisnici moraju otići do poštanskog ureda kako bi preuzeli svoj paket.

“Pošta je regulirala svojim pravilima da je dovoljno da nas samo obavještavaju. Ljudi puno kupuju online i svašta se događa. Upozoravamo da treba otvoriti pošiljku prije nego je se plati. Ljudi pretežno plaćaju pouzećem, ali kada se plati pouzećem nema mogućnosti povratka novca. Kod online kupnje postoji mogućnost da se novac vrati putem banke. Mi nastojimo što više educirati, ali uvijek ima puno problema”, istaknula je.

Osvrnula se i na probleme s majstorskim radovima: “S majstorima imamo sve više problema jer je majstora sve manje. Javlja nam se jako puno ljudi s pričama da im dođe majstor i kaže da će napraviti posao, ali postave uvjet da će cijena biti veća ako potrošač traži račun. Ljudi nemaju izbora, pogotovo u manjim mjestima, moraju prihvatiti pa i sami sudjeluju u nečemu u čemu ne žele sudjelovati.”

“Europska unija traži da se što više popravlja, da se smanji elektronički otpad i da se otvori više majstorskih radnih mjesta, međutim i tu zaostajemo. Nema dovoljno servisa, u servisima nema dovoljno ljudi”, dodala je.

N1

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok