Mjere uštede po dućanima: Neki razmišljaju o skraćivanju radnog vremena

Izvor: Shutterstock / Ilustracija

Svjedoci smo niza poskupljenja posljednjih mjeseci - od cijena osnovnih namirnica preko cijena naftnih derivata do cijena struje i plina. Upravo je to jedan od razloga zašto europske vlade potiču građane na štednju energije, a u Hrvatskoj su u tom smjeru krenuli i određeni trgovački lanci.

Interspar je stoga u listopadu odlučio reducirati rad rasvjete u trgovinama. “S reduciranom rasvjetom SPAR očekuje dodatnu uštedu električne energije od cca 280.000 kWh na godišnjoj razini što predstavlja prosječnu godišnju potrošnju električne energije čak 80 hrvatskih kućanstava”, priopćili su listopadu.

Istražili smo idu li u takvom smjeru i drugi trgovački lanci u Hrvatskoj i koje konkretne mjere planiraju uvesti.

LIDL

Iz Lidla su za N1 rekli da štedljivim upravljanjem resursima žele doprinijeti zaštiti okoliša, a dodaju da se temom energetike intenzivno bave već duže vrijeme. Navode da su njihove trgovine opremljene LED rasvjetom, a neke i koriste vlastite fotonaponske sustave za proizvodnju električne energije. Također ističu da Lidl Hrvatska od 2017. godine ima certificirani sustav upravljanja energijom ISO 50001.

VEZANE VIJESTI

Što se tiče konkretnih mjera, iz Lidla su priopćili da od 30. studenog planiraju implementirati sljedeće mjere:

1. Postaviti temperaturu u prodajnom prostoru maksimalno na 19 °C tijekom razdoblja grijanja.

2. Smanjiti vrijeme rada osvjetljenja prodajnog prostora (prije otvaranja i nakon zatvaranja trgovine), parking rasvjete i rasvjete reklamnih loga.

3. Smanjiti intenzitet rasvjete u prodajnom prostoru do 30%.

“Ove mjere ne utječu na naše rashladne uređaje. To znači da u našim rashladnim uređajima nikada ne padamo ispod zadane temperature, tako da naši proizvodi uvijek ostaju svježi, a kupci se mogu pouzdati u uobičajenu Lidl kvalitetu”, pojašnjavaju iz ovog trgovačkog lanca za N1.

Što se tiče samog poskupljenja, iz Lidla navode da su troškovi električne energije veći za “oko 20% u odnosu na prošlu godinu jer je cijena električne energije veća nego prošle godine. Također, troškovi su veći nego prošle godine zbog otvaranja novih trgovina i većeg broja punionica za električna vozila.”

Emica Elvedji/PIXSELL/ilustracija

PREHRANA

Troškovi su znatno veći i u Prehrani. Kako su nam kazali, očekuju da će troškovi struje u 2022. bit će veći za 50%. Zbog toga razmišljaju i o kraćem radnom vremenu.

“Planiramo štednju, vjerojatno ćemo ići kod nekih prodavaonica na skraćenje radnog vremena uvečer. Planiramo noću isključivati rashladne uređaje koji nužno ne moraju hladiti, na primjer pića te gašenje rasvjete”, rekli su nam.

KONZUM

Iz Konzuma također navode da je energetska učinkovitost zastupljena u svim aspektima njihova poslovanja. “Za sve postavljene ciljeve upravljanja energijom, sigurnosti hrane i zaštite okoliša u Konzumu su osigurani resursi te se potiče nabava energetski učinkovitih proizvoda i usluga, a sve u cilju sprečavanja zagađenja, smanjenja onečišćenja te održivog korištenja resursa”, priopćili su iz ovog trgovačkog lanca za N1.

Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Zbog očekivanog povećanja troškova električne energije u idućoj godini i u Konzumu se okreću određenim mjerama uštedama.

“Već neko vrijeme ulažemo u energetski učinkovitiju i štedljiviju LED rasvjetu u našim prodavaonicama, skladištima i drugim objektima te ćemo je do kraja godine implementirati u gotovo svim maloprodajnim objektima diljem Hrvatske”, naveli su iz Konzuma i dodali:

“Osim toga, postavljamo vrata na rashladne vitrine u prodavaonicama kako bismo smanjili potencijalne gubitke hladnog zraka prema prostoru. Kao mjeru dodatne uštede, reducirat ćemo rasvjetu i temperaturu prostorija gdje je to moguće, prilikom čega ćemo pažljivo voditi računa o sigurnosti zaposlenika i kupaca.”

Također, u Konzumu planiraju i ugdradnju solarnih panela “koji će nam omogućiti još veće uštede i povećanje korištenja energije iz obnovljivih izvora čime ćemo dodatno doprinijeti i zaštiti okoliša”.

STUDENAC

Studenac je već implementirao određene mjere uštede, ali razmišljaju i o dodatnim ulaganjima kako bi se povećala energetska učinkovitost.

“Na snazi je pridržavanje kućnog reda u kojem su naglašene mjere od gašenja rasvjete i aparata nakon završetka rada poslovnice do racionalnog korištenja rashladnih i klimatizacijskih uređaja tijekom rada. U planu je i ulaganje u postojeću mrežu kroz projekte zamjene rasvjete, kompenzacije jalove energije i rekonstrukcije trgovina, a montažom uređaja s boljom energetskom učinkovitosti planiramo ići u smjeru dodatne uštede električne energije”, poručili su iz Studenca za N1.

JYSK

U trgovačkom lancu JYSK također planiraju provesti niz akcija kako bi uštedjeli, a navode da su troškovi struje u odnosu na prethodnu godinu veći za 30%.

Naveli su i kojim konkretnim mjerama planiraju provesti uštede:

1. Startali smo s edukacijom djelatnika kako bi povećali samu svijest o važnosti provođenja mjera uštede na razini cijele kompanije.

2. Optimizacija potrošnje kroz definiranje i pridržavanje optimalne temperature za hlađenje i ugrijavanje prostora (trgovina, skladište, ured).

3. Ugradnja efikasnijih rješenja za uštedu poput senzora za automatsko paljenje rasvjete, upotreba efikasnije LED rasvjete, na sve uređaje koju nisu neophodni za kontinuirani rad sustava postavljaju se prekidači s vremenskim upravljanjem te postavljanje solarnih panela na objekte.

Emica Elvedji/PIXSELL

IKEA

S obzirom da s dobavljačima imaju ugovorenu godišnju isporuku energije, u IKEA-i nije bilo promjene cijene električne energije. No, ističu da se zalažu za održiviji način života koji istovremeno smanjuje i troškove.

“Smanjujemo postavljene vrijednosti grijanja i hlađenja što je više moguće s obzirom na kupce, djelatnike i vanjsku temperaturu, a sva vanjska rasvjeta gasi se u 22:30 uključujući IKEA toranj (veliki IKEA logo), natpise, reklamne ploče i rasvjetu parkirališta. Uz to, zamijenili smo perilice suđa i ostalu opremu u restoranu novom s energetskim certifikatom A+ čime je smanjena potrošnja vode i struje. Trenutačno se zamjenjuju sva rasvjetna tijela koja nisu LED na LED”, naveli su iz IKEA-e u odgovoru za N1.

VEZANE VIJESTI

Dodaju da zahvaljujući solarnim panelima koji su ugrađeni na krov robne kuće godišnje proizvedu vlastite energije koja im je dovoljna za mjesec dana njihovih potreba, odnosno oko 300 MWh. IKEA redovito euducira i zaposlenike o odgovornom korištenju električne energije, poput gašenja računala, svjetla u sobama i slično.

Što se tiče dodatnih mjera koje planiraju, navode da su u procesu postavljanja rješenja koje će drastično smanjiti gubitak topline u skladištu.

“Riječ je o rampama za kamione za istovar robe, koje imaju „zračne zavjese“ koje sprječavaju izmjenu topline između vanjskog i unutarnjeg prostora trgovine. Pokrenuli smo projekt za povećanje proizvodnje naše fotonaponske elektrane – dodavanjem više fotonaponskih panela i povećanjem kapaciteta naše fotonaponske elektrane na 400 kWh što će nam omogućiti da do 3 mjeseca budemo pokriveni vlastito proizvedenom obnovljivom energijom”, kazali su iz IKEA-e za N1.

Također dodaju da je IKEA tvrtka koja kupuje energiju samo iz 100% obnovljivih izvora.

Što kaže Vlada?

O mjerama uštede upitali smo i Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja koje nas je uputilo na Vladine smjernice u kojima su navedeni konkretni potezi koje mogu povući i poduzetnici, ali i građani. Detalje možete provjeriti OVDJE.

“Poduzetnici su izuzetno pogođeni trenutnom energetskom krizom zbog značajnog povećanja cijena kako prirodnog plina, tako i električne energije”, navodi se u smjernicama Vlade RH.

Stoga se preporučuje zamjena prirodnog plina kao energenta drugim energentima, poglavito električnom energijom uz osiguranje vlastite proizvodnje iz fotonaponskih sustava.

Osim klasičnih mjera uštede, poput smanjenja temperature grijanja i optimizacije sustava hlađenja, preporučuje se i provođenje energetske obnove zgrada.

“Dubinskom obnovom koja uključuje mjere energetske učinkovitosti i vlastitu proizvodnju objekti mogu postati energetski neovisni”, navodi se u smjernicama.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.