Pariz je protekle nedjelje održao referendum o tome trebaju li vlasnici velikih SUV automobila plaćati skuplji parking u gradu.
Građani su odlučili da žele trostruko veće parking karte za vlasnike tih automobila, a mnogi su pozdravili tu odluku kao putokaz za gradove diljem Europe koji pokušavaju svoje ulice učiniti sigurnijima, a zrak čišćim dok prodaja teških vozila raste, piše Guardian.
“Gradovi poput Londona, Amsterdama i Kopenhagena pioniri su u poboljšanju urbanog okruženja, stavljajući dobrobit ljudi i čist zrak na prvo mjesto”, rekla je Barbara Stoll, direktorica grupe za kampanju Clean Cities.
Nizak odaziv
“Imajući to na umu, glasovanje u Parizu sigurno će potaknuti hrabre mjere da se ljudima da prednost ispred automobila.” Ali gradovi koji žele smanjiti broj SUV vozila na svojim ulicama suočavaju se s otporom vlasnika. Rezultat glasovanja u Parizu, koje je prošlo s tijesnom razlikom i uz nizak odaziv od samo 5% građana grada, bio je da je 55% izašlih podržalo plan.
Odaziv je bio čak niži od prethodnog referenduma o zabrani električnih skutera, rekao je Brian Caulfield, profesor prometa na Trinity Collegeu u Dublinu. “Parižani su tijekom proteklog desetljeća doživjeli mnogo veće promjene u prijevozu od ove nove mjere za SUV i to bi se moglo povezati s niskim odazivom.”
Prometni stručnjaci kažu da, kako bi očistili sektor, kreatorima politika treba mješavina “mrkve” poput jeftinog javnog prijevoza i “batine” poput poreza na veće automobile. No pokazalo se da je potonje teško prodati.
Novi automobili u EU i Ujedinjenom Kraljevstvu svake dvije godine rastu za 1 cm, otkrio je Guardian prošlog mjeseca, a prodaja velikih luksuznih automobila je porasla. Međunarodna agencija za energiju upozorila je da globalni porast SUV vozila šteti naporima da se smanje emisije, ali političari su uložili malo truda da smanje njihovu popularnost.
Jedan od izazova je to što su pokušaji naišli na žestok otpor automobilskog lobija. U Njemačkoj su nastojanja da se uvede opće ograničenje brzine na autocestama kritizirali tamošnji najmoćniji tabloidi i visoki ministri kao kršenje građanskih sloboda.
“Ljubomorni su”
Bernard (82) je, izlazeći s biračkog mjesta, rekao da pariški prijedlog predstavlja “diskriminaciju”. Dodao je kako je mit da su veliki automobili opasniji od malih, unatoč tome što istraživanja pokazuju suprotno.
Umirovljeni odvjetnik rekao je da je glasao protiv prijedloga jer je već platio dovoljno poreza za svoj SUV. “Ako si neki mogu priuštiti lijepe automobile, drugi to vide kao dobar razlog za ljubomoru.”
Pariz je na putu da postane prva prijestolnica koja će penalizirati teške automobile više od lakših, iako je sličan program najavljen u Lyonu, trećem po veličini gradu u Francuskoj. Udruga njemačkih gradova također se zauzela za takvu shemu.
Anne Hidalgo, gradonačelnica Pariza, rekla je da se nada da će inspirirati druge gradove. Glasovanje bi također moglo poslati signal proizvođačima automobila da prestanu proizvoditi veće automobile.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.