Filmom "Prošle godine u Marienbadu" Alaina Resnaisa i Alaina Robbe-Grilleta, koji spaja književne i filmske inovacije svoga vremena, u srijedu, 24. ožujka, u zagrebačkom kinu Kinoteka počinje program "Novi roman, novi film".
Kako je najavljeno, taj program “za filmske sladokusce i pustolove” donosi ostvarenja Marguerite Duras, Alaina Resnaisa i Alaina Robbe-Grilleta te autora čiji su filmovi bili odgovor na njihove pripovjedne inovacije, estetiku i poetiku od šezdesetih godina do danas.
Program se vraća u početak 1960-ih kada se pojavio niz filmova čiji su autori istraživali kako filmskim izražajnim sredstvima omogućiti novi doživljaj umjetnosti i svijeta te radikalnim promišljanjem odnosa riječi i slike napravili veliki utjecaj na povijest filma.
Jedan od najradikalnijih bio je “Prošle godine u Marienbadu” (1961), enigmatična priča o romansi između muškarca i žene koja se možda jest, a možda i nije već odigrala u dvorcu u kojem su se susreli.
Taj “facinantni prostorno-vremenski labirint sastavljen od nepouzdanih iskaza” zajednički su izgradili francuski redatelj Alain Resnais, već proslavljeni autor modernističkih dokumentarnih i igranih filmova i pisac Alain Robbe-Grillet, neformalni predvodnik struje novog romana.
Robe-Grillet je tijekom 1950-ih svojim polemičkim esejima i inovativnom prozom sustavno kidao spone s romanesknom tradicijom 19. stoljeća, baš kao što je Resnais raskidao s osobinama klasičnog dokumentarnog i igranog filma.
“Prošle godine u Marienbadu na jedinstven je način povezao avangardne struje književnosti i filma svoga vremena, dovevši u pitanje sve ono što smo često uzimali kao datost: odnos pripovjedača i likova, čovjeka i prirode, prostora i vremena”, napominje se.
Premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Veneciji njihov je film osvojio Zlatnog lava, te nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg originalnog scenarija dvije godine kasnije,
Upravo je 60. obljetnicom tog djela nadahnut program “Novi roman, novi film“ koji predstavlja ostvarenja autora koje povezuje strast prema spajanju, prekrajanju i prekoračivanje granica književnosti i filma, čime su širili granice oba medija.
Iz Kinoteke kažu kako su filmovi iz programa poziv u šetnju začaranim dvorcima sedme umjetnosti, pri čemu je istraživanje labirinata i čavrljanje s nepouzdanim pripovjedačima puno važnije od pronalaska izlaza.
“Njihov profinjen vizualni stil odjekuje u citatima, referencama i likovnom oblikovanju filmova suvremenih autora kao što su Paolo Sorrentino, Lars von Trier i Nicolas Winding Refn, a tragove pronalazimo čak i u modnim revijama i glazbenim spotovima (Karl Lagerfeld, Blur), dodaju.
Resnais je često istraživao mehanizme kojima traumatično iskustvo oblikuje, transformira ili onemogućuje cjelovitost sjećanja, povijesti ili vlastitog identiteta, a jedan od najuspješnijih filmova na tu temu je “Muriel ili vrijeme povratka”, priča o majci i njezinu posinku koji pokušavaju izmaći traumama iz Drugog svjetskog. Scenarij za film napisao je Jean Cayrol, književnik s kojim je Resnais snimio glasoviti dokumentarni film “Noć i magla” (1956).
Tjedan se zaključuje s “Volim te, volim te”, Resnaisovim izletom u znanstvenu fantastiku, vođenu scenarijem belgijskog SF pisca Jacquesa Sternberga.
Taj film o čovjeku koji se nakon pokušaja samoubojstva uključi u eksperiment putovanja kroz vrijeme, tek je nedavno počeo dobivati pozornost koju zaslužuje, a utjecao je uvelike i na estetiku Michela Gondryja i Charlieja Kaufmana.
Feministički klasik u distopijskoj budućnosti
Program “Kultni petak“ u ožujku donosi film “Rođene u plamenu” Lizzie Borden, feministički klasik smješten u distopijsku budućnost u kojoj se obespravljene žene organiziraju u gerilske jedinice ne bi li stale na kraj nasilju i represiji.
Sniman tijekom pet godina s budžetom od 40.000 dolara, film je nastao kao reakcija na konzervativizam Reaganove administracije, ali i na raslojavanje drugog vala feminizma koji je obilježio osamdesete.
To gerilsko, DIY filmaštvo donosi punk rock soundtrack, a u kombinaciji igranih, dokumentarnih i arhivskih materijala daje društvenu analizu, humor i energiju.
Od noviteta Kinoteka prikazuje film “Minari” o korejsko-američkoj obitelji koja kupnjom farme u ruralnom Arkansasu 1980-ih nastoji ostvariti američki san.
“Hvaljeni film američkog redatelja Leeja Isaaca Chunga jedan je od miljenika kritike, publike i ovogodišnje sezone nagrada, a za Oscara se natječe u šest kategorija”, napominje se.
Još sljedeći tjedan može se pogledati i “Quo vadis, Aida?”, dojmljiva ratna drama o stradanjima u okupiranoj Srebrenici bosanskohercegovačke redateljice Jasmile Žbanić, koja se za Oscara natječe u kategoriji najboljeg stranog filma.
U istoj kategoriji jedan od kandidata je “Još jedna runda”, humorna drama danskog redatelja Thomasa Vinterberga, čiji se likovi odluče upustiti u eksperiment stalne opijenosti ne bi li ostvarili sve svoje potencijale.
Među novitete se vraća i “Influencerica” Magnusa von Horna te dokumentarni film “Nun of Your Business” Ivane Marinić Kragić, priča o neočekivanoj ljubavi na neočekivanom mjestu.
Na matineji se može vidjeti novi film studija za animaciju Disney, “Raya i posljednji zmaj” o ratnici iz naslova koja odlazi u potragu za posljednjim zmajem, ne bi li se suprotstavila zlim silama koje prijete uništiti njezin svijet.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!