Hrvatski fizičari otkrili nova svojstva supravodiča

Znanost 05. velj 201921:51 > 21:56
Matija Habljak/PIXSELL

Skupina fizičara Prirodoslovno-matematičkog fakulteta (PMF) u Zagrebu koju vodi Neven Barišić, danas je predstavila dugogodišnji rad na istraživanju visokotemperaturne supravodljivosti koji je visoko vrednovan objavljivanjima u najuglednijim časopisima te je pozvala mlade željne znanja da dođu "uživati" na njihov fakultet.

U posljednjem u nizu radova, objavljenom u časopisu Science Advances, zagrebački su fizičari predstavili fenomenološki model temeljen na eksperimentalnim mjerenjima, u kojem su odgovorili da je normalni, metalni elektron, odnosno šupljina, to što omogućava sparivanje u tzv. kuperovim parovima.

U zadnjem od četiri rada Neven Barišić, s kolegama sa PMF-a: Miroslavom Požekom i Damjanom Pelcom te Petrom Popčevićem s Instituta za fiziku, dali su, kako kažu, hrvatski otisak pedeset i jedne nijanse supravodljivosti.

Barišić je dao popularan pregled razvoja supravodljvosti od 1911. godine kad je znanstvena zajednica doživjela potpuni šok otkrićem svojstva materijala da prenosi energiju bez ikakvih gubitaka.

Svakodnevna upotreba nije tako lagana jer je potrebno napravit materijal koji bi bio hlađen na -270 stupnjeva Celzijusa, što je skupo. Stoga se u fizici od otkrića te pojave traga za materijalom koji bi omogućio supravodljivost po povoljnijim uvjetima.

Barišić je objasnio fizikalnu stranu supravodljivosti kazavši da slobodni elektroni, prolazeći kroz kristalnu rešetku, privlače dijelove rešetke i ostavljaju je nabijenom, u koji naboj ulaze drugi elektroni. Time se stvarju kuperovi parovi, koji su temelj za dobivanje supravodljvosti.

Pitanje je kako stvoriti materijal da se na većim temperaturama pojavljuju kuperovi parovi, nastavio je Barišić i podsjetio da se u istraživanju pojavljuje mnogo kompliciranih mogućnosti u kojima je trebalo uočiti što je od tih stanja odgovorno za supravodljivost. Osamdesetih godina je napravljen veliki napredak, koji je stvorio eksploziju teorija, što je vidljivo po tome da je u prvih deset godina objavljeno 100 tisuća članaka.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter|Facebook | Instagram.