Komadići Mjeseca i Marsa u N1 studiju: “Naš prvi meteorit je svjetski poznat”

Znanost 10. stu 202322:24 0 komentara

Približava se datum lansiranja prvog hrvatskog satelita koji će se s Floride otisnuti u orbitu. CroCube misija u svemir će ponijeti i komadić meteorita koji je pao na tlo Hrvatskog zagorja prije više od 200 godina. Voditeljica CroCube misije Daniela Jović i profesor Domjan Svilković, vlasnik zbirke meteorita, u Tajnama svemira s našom Teom Blažević predstavili su svaki sa svoje strane ulogu koju imaju u ovoj jedinstvenoj misiji.

CroCube će postati prvi hrvatski satelit koji će otići u svemir. Riječ je o standardiziranim malim satelitima koji se slažu od modularnih jedinica i izrađuju od gotovih komponenti dostupnih na tržištu. Na taj se način drastično smanjuje cijena i vrijeme izrade u odnosu na tradicionalne satelite. Kockasti oblik nanosatelita savršeno odgovara našem najpoznatijem nacionalnom simbolu prepoznatljivim u cijelom svijetu – crveno-bijelim kockicama – pa i misija s ponosom nosi naziv CroCube – Prva hrvatska kockica u svemiru.

Komadić Mjeseca i komadić Marsa u N1 studiju / N1

Meteorit koji je prije više od 200 godina pao na tlo Hrvatskog Zagorja kod Hraščine, ne čuva se u Hrvatskoj, već se nalazi u Bečkom muzeju.

“Bečki muzej se smatra jednim od prvih muzeja meteorita u svijetu, a naš je prvi meteorit koji je zavšio u njihovoj kolekciji. To je svjetski poznati pad, dogodio se u vrijeme kad su znanstvenici mislili da nije moguće da nešto dolazi svemira. Tad se smatralo da je moguće da ga je obližnji vulkan izbacio. Pao je na Hrvatsku u vrijeme kad nitko nije vjerovao da nešto iz svemira može doći na Zemlju, a mi sad u svemir šaljemo komadić Hrvatske dok mnogi možda vjeruju da to nije moguće”, rekao je Domjan Svilković.

Objasnio je i kako je komadić, koji je predstavio u studiju, završio u njegovoj kolekciji: “Ludi stjecaj okolnosti… Preko prijatelja iz SAD-a koji je uspio, nakon desetljeća traženja, u Mađarskoj naći čovjeka koji u privatnom vlasništvu ima malu pločicu koju je rezao na dva dijela i mali komadić je došao do njih i tako je meni donirao jer zna da se bavim time. To je na slobodnom tržištu praktički nemoguće nabaviti.”

Ističe da je CroCube misija za njega jedinstvena prilika za povezivanje prošlosti i budućnosti: “To je svjetski poznat meteorit. Prirodoslovni muzej u Zagrebu ima malu pločicu, nekoliko grama. Ovaj je bio željezni. Većina meteorita je pronađena u pustinjama jer je takav materijal najlakše prepoznati na svjetlom pijesku.”

N1

Dodao je još da se meteoriti, naravno, moraju čuvati na poseban način: “Kako u svemiru nisu bili izloženi ni vlazi ni kisiku, brzo propadaju čim padnu na Zemlju. Obično se čuvaju u hermetički zatvorenim kutijama s niskim razinama vlage, onda mogu opstati dugo vremena.”

Na Zemlji je dosad otkriveno oko 70.000 meteorita, a većina se nalazi u ledenim pustinjama Antarktike.

N1

Lansiranje hrvatskog satelita u svemir 2024.

Kapetanica CroCube misije Daniela Jović otkrila je kad bi prvi hrvatski satelit mogao u svemir: “Najranije u veljači 2024. SpaceX je poznat po kašnjenju ove godine, ali vjerujemo da će to biti u prvom kvartalu ove godine.”

N1

Govoreći o suradnji s tvrtkom SpaceX Elona Muska rekla je da imaju posrednika iz njemačke tvrtke, ali i da su SpaceXova pravila stroga što im zapravo olakšava stvari jer je sve jasno.

Jović je Slovakinja, a Slovačka je već lansirala svoj satelit, pa je otkrila kako je taj pothvat djelovao na društvo u cjelini:

“Zbilja se nadamo da će utjecati. Imamo planove jer smo uspjeli okupiti sjajan tim stručnjaka i tvrtki koje zanima svemirska industrija. U Slovačkoj je nastao preokret, stvorio se ekosustav i nova radna mjesta. Nadamo se da ćemo to preslikati u Hrvatsku.”

CroCube će biti lansiran iz Kalifornije, a na službenoj stranici i aplikaciji sa Zemlje ćemo moći pratiti njegovu putanju, gdje se nalazi i što se sa satelitom događa.

N1

“Najveći neprijatelj satelita je radijacija. Očekujemo trajanje misije jednu do dvije godine. Elektronika u nekom trenutku prestane funkcionirati, ali on će kružiti malo duže oko Zemlje. Potom pada i izgara u atmosferi što je bitno jer ne ostavlja svemirsko smeće”, objasnila je Jović.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.