Moćni teleskop snimio udaljeni planet, znanstvenici na nogama

Znanost 14. ruj 202306:56 2 komentara
NASA

Teleskop James Webb (JWST) snimio je udaljeni planet kojem veći dio površine čini ocean, a dokazano na njemu postoje molekule na bazi ugljika.

Riječ je o egzoplanetu K2-18b koji kruži oko hladne patuljaste zvijezde K2-18 i nalazi se unutar naseljive zone zvijezde, ili Zlatokose, te je 8,6 puta masivniji od Zemlje. Analiza Webbovih opažanja otkrila je da planet ima obilje metana i ugljičnog dioksida u atmosferi.

Prisutnost ovih molekula, koje nose ugljik, zajedno s nedostatkom amonijaka, mogla bi ukazivati na atmosferu bogatu vodikom koja okružuje oceanski svijet, navodi se u priopćenju NASA-e.

Svemirski teleskop Hubble isprva je uočio tragove vodene pare u atmosferi egzoplaneta. Otkriće, opisano u studiji iz rujna 2019., pomoglo je znanstvenicima da se vrate na K2-18b radi daljnjeg proučavanja.

Teleskop Webb, koji može detektirati infracrveno svjetlo nevidljivo ljudskom oku i osjetno je moćniji nego Hubble, tražio je koji točno elementi postoje u atmosferi planeta.

Najnovija promatranja također ukazuju na to da bi na K2-18b mogla biti prisutna vrlo posebna molekula, nazvana dimetil sulfid.

“Većina dimetil sulfida u Zemljinoj atmosferi emitira se iz fitoplanktona u morskom okruženju”, navode iz NASA-e.

Ovi novi dokazi proširuju znanstveničko razumijevanje egzoplaneta sličnih K2-18b. Otkrića o sastavu njegove atmosfere sugeriraju da bi to mogao biti “Hycean egzoplanet”, teoretski tip egzoplaneta koji je vruć, ali je prekriven oceanima i ima atmosferu bogatu vodikom.

Tamo gdje postoje tekući oceani, postoji potencijal za život, ali istraživači još uvijek nisu sigurni da bi ti Hyceanski planeti uopće mogli održati život. Studija iz kolovoza objavljena u časopisu The Astrophysical Journal, primjerice, sugerira da bi bili podvrgnuti razornom učinku staklenika.

“Još uvijek nema potvrđenih Hycean egzoplaneta. I ne postoji planet poput K2-18b u našem Sunčevom sustavu, a to čini planete poput njega slabo razumljivima”, prema NASA-i.

“Priroda njihove atmosfere predmet je aktivne rasprave među astronomima”, stoji u priopćenju za javnost svemirske agencije.

Ali istraživači uključeni u analizu ovih nedavnih opažanja K2-18b naglasili su da je nastavak otkrivanja njegovih misterija ključan.

“Naš krajnji cilj je identifikacija života na egzoplanetu pogodnom za život, što bi promijenilo naše razumijevanje našeg mjesta u svemiru. Naša su otkrića obećavajući korak prema dubljem razumijevanju Hyceanskih svjetova u ovoj potrazi”, kaže astronom Nikku Madhusudhan, profesor astrofizike i egzoplanetarne znanosti na Cambridgeu.

Naravno, znanstvenici planiraju nastaviti koristiti Webb teleskop za proučavanje udaljenog planeta i pokušati dodatno potvrditi nova otkrića.

“Ovi su rezultati proizvod samo dva promatranja K2-18b i pred nama je još mnogo toga. To znači da je naš rad ovdje tek rana demonstracija onoga što Webb može promatrati u egzoplanetima u nastanjivoj zoni”, izjavio je koautor studije, astronom Savvas Constantinou, doktorand astrofizike na Cambridgeu.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare