Na Marsu otkriven divovski vulkan

Magazin 19. ožu 202415:51 0 komentara
Pixabay/Ilustracija

Divovski vulkan, aktivan od davnina i s mogućim ostacima ledenjačkog leda u blizini svog podnožja, skrivao se blizu Marsovog ekvatora. Njegovo otkriće ukazuje na uzbudljivo novo mjesto za potragu za životom i potencijalno odredište za buduća robotska i ljudska istraživanja

Znanstvenici su otkrili masivni, duboko erodirani divovski vulkan na Marsu koji se ‘skrivao’. Vulkan, koji je privremeno nazvan ‘Noctis Mons’, doseže impresivnih 9.022 metara visine, što ga stavlja rame uz rame Mount Lune, jednog od pet vulkana koji čine otočje Havaji.

Noctis Mons je viši od Mount Everesta, no to ga, piše Forbes, čini tek sedmim najvišim vulkanom na Marsu, prenosi tportal.

Otkriven južno od ekvatora Crvenog planeta, Noctis Mons bi mogao postati idealnim odredištem za slanje sljedećeg NASA-inog rovera u potrazi za dokazima života u svemiru. Razlog zašto dosad nije viđen je taj što je jako erodirao. Zapravo, Noctis je tijekom prošlih desetljeća bio više puta fotografiran.

“Ispitivali smo geologiju područja”

“Ispitivali smo geologiju područja na kojem smo prošle godine pronašli ostatke ledenjaka kada smo shvatili da se nalazimo unutar ogromnog i duboko erodiranog vulkana”, rekao je glavni autor studije Pascal Lee, planetarni znanstvenik s Instituta SETI i Mars Instituta sa sjedištem u NASA-inom istraživačkom centru Ames. Osim urušenog vulkanskog kratera u kojem je nekoć moglo biti jezero lave, znanstvenici su otkrili da je lava tekla i po obodu vulkana.

Noctis Mons, čije se padine protežu 225 kilometara, nalazi se unutar regije Marsa koja se naziva istočni Noctis Labyrinthus, zapadno od njegovog kanjonskog sustava Valles Marineris. To ga čini sedmim najvećim vulkanom na Marsu. Najveći je i dalje Olympus Mons koji je sa svojom visinom od 21.950 metara najveći u Sunčevom sustavu.

Noctis Mons pronašli su istraživači koji su na istom području prošle godine otkrili reliktni ledenjak – sol koja se formirala na vrhu ledenjaka, sačuvavši njegov oblik, pa čak i njegove pukotine. To je sugeriralo prisutnost površinskog vodenog leda, što upućuje na mogućnost da ispod površine još uvijek postoji led.

Otkriće divovskog vulkana

Otkriće divovskog vulkana i ostataka ledenjaka regiju Noctis Labyrinthus na Marsu čini jednom od NASA-inih potencijalnih destinacija za ljudska istraživanja. ‘Taj drevni i dugovječni vulkan je tako duboko erodiran da biste mogli pješačiti, voziti se ili letjeti iznad njega kako biste ispitali, prikupili uzorke i datirali različite dijelove njegove unutrašnjosti, prateći evoluciju Marsa tijekom njegove duge povijesti’, rekao je Lee.

Vulkan je pronađen korištenjem podataka iz NASA-inih misija Mariner 9, Viking Orbiter 1 i 2, Mars Global Surveyor, Mars Odyssey i Mars Reconnaissance Orbiter, kao i ESA-ine misije Mars Express.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.