Ogromna vulkanska superstruktura raste na dnu oceana

Magazin 15. sij 202420:15 0 komentara
Pixabay / Ilustracija

Melanezijska granična visoravan, podvodna visoravan u Tihom oceanu, veličinom samo malo manja od Ujedinjenog Kraljevstva, počela se formirati zahvaljujući vulkanskim erupcijama još u doba krede.

Superstruktura pokriva oko 222.000 četvornih kilometara, piše Science Alert.

Uzimanje uzoraka s površine visoravni dokazalo je vulkansko podrijetlo, a njene stjenovite kosti sastoje se od ohlađene magme oslobođene u razdoblju prije otprilike 122 do 83 milijuna godina.

No, pronalaženje dokaza s dna oceana nije jednostavno kao traženje tragova na suhom. Rijetki minerali izvađeni tijekom vremena sugerirali su da je rođenje ove visoravni bilo sve osim jednostavno, s najmanje 25 različitih vulkanskih struktura odgovornih za njeno stvaranje.

Kako bi otkrili kako su se komadi slagalice povezivali tijekom vremena stvaranja, znanstvenici su koristili prethodno objavljene podatke o kemijskom sastavu visoravni i okolnih formacija.

Vruća točka “Louisville”

Poznate kao vruće točke, ove intenzivne fontane topline relativno ostaju fiksirane dok se kora postupno pomiče.

Rezultat je stup magme koji se gura kroz slabosti stijene, stvarajući staze vulkanske aktivnosti koje štrcaju lance otoka, planinskih grebena i podvodnih planina.

Spajajući komadiće slagalice, nejasna vruća točka poznata kao Louisville negdje u Južnom Pacifiku postavila je temelje visoravni, prije otprilike 120 milijuna godina, izlučujući bujicu magme koja je stvorila ono što je danas poznato kao Robbie Ridge, zajedno s još nekoliko okolnih podvodnih planina.

Otprilike 45 milijuna godina kasnije, isti oslabljeni dio kore susreo se s točkom Rurutu-Arago, što je rezultiralo nastankom novih otoka i podvodnih planina. Vrijeme bi ih povuklo natrag u dubine, ali su njihovi korijeni doprinijeli strukturi platoua.

Treća vruća točka odgovorna za ono što su danas Samoanski otoci ponovno bi aktivirala formiranje podvodnih planina i otoka te dostavila novi krug vulkanske aktivnosti prije otprilike 20 milijuna godina.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok