Razvija se kontracepcija za muškarce, pilula “isključuje” spermije na jedan dan

Znanost 15. velj 202309:45 0 komentara
Pixabay / Ilustracija

Ako žene imaju pilulu za "jutro poslije", mogu li muškarci dobiti nešto slično, poput pilule za "sat prije"? Izgleda da bi takvo nešto moglo biti moguće. Naime, novi tretman je mužjake miševa učinio neplodnima u roku od sat vremena, s tim da su opet postali plodni za manje od jednog dana.

Potencijalni lijek, koji još nije testiran na ljudima, mogao bi izaći na tržište za nekoliko godina ako se pokaže da je efikasan i kod ljudi te da nema opasne nuspojave. Iako se u zadnje vrijeme istražuje sve veći broj muških pilula ili sredstava za kontracepciju, trenutno su muškarcima dostupne samo dvije mogućnosti sprječavanja oplođivanja: kondomi i vazektomija.

Prethodni kandidati za takve pilule naišli su na dvije glavne prepreke. Letvica nuspojava je bila daleko viša za muškarce jer oni ne riskiraju trudnoću, a farmaceutska industrija nije pokazala neki preveliki interes.

“Trenutno je sav teret kontracepcije na ženama. Želimo nove opcije”, rekla je za AFP farmaceutkinja Melanie Balbach s fakulteta Weill Cornell Medicine u SAD-u.

Poseban enzim koji deaktivira spermije

Znanstvenici su prilikom razvoja ovog eksperimentalnog lijeka ciljali enzim topljive adenilat-ciklaze koji djeluje kao neka vrsta prekidača za spermije.

Ako se enzim isključi, spermatozoidi se više ne mogu kretati. Tijekom testiranja je utvrđeno da spoj koji blokira enzim “paralizira” spermu unutar 30 minuta do sat vremena nakon primjene.

Spoj je bio 100 posto učinkovit u sprječavanju trudnoće unutar prva 2 sata te 91 posto u prva 3 sata. Nakon 24-satnog perioda spermatozoidi miševa su se ponovno počeli normalno kretati. Znanstvenici se stoga nadaju da bi u budućnosti mogli na temelju tog spoja proizvesti nehormonsku tabletu koja počinje djelovati unutar sat vremena, a štiti od moguće oplodnje 6 do 12 sati, prenosi Index.

Navode da se ovaj koncept uvelike razlikuje od drugih potencijalnih kontracepcijskih metoda za muškarce (kao što je hormonski gel koji se trenutno testira na ljudima), kojima su potrebni tjedni ili mjeseci da počnu i prestanu djelovati.

Bez nuspojava kod testiranja na miševima

Kod miševa tijekom eksperimenata nisu primijećene nuspojave.

Prijašnja istraživanja su pokazala da su neplodni muškarci kojima je bio trajno isključen enzim topljive adenilat-ciklaze imali povišenu stopu bubrežnih kamenaca.

No stručnjaci koji rade na razvoju ovog lijeka navode kako je to vjerojatno bilo povezano s tim da im je enzim bio trajno neaktivan – što ne bi bio slučaj s muškarcima koji uzimaju “pilulu za sat prije”.

Stručnjaci se nadaju da će prva ispitivanja na ljudima krenuti u roku od tri godine, a da bi konačan proizvod mogao biti lansiran na tržište za osam godina. Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Communications.