Procurila prepiska: Evo kako je poginuli šef OceanGatea reagirao na upozorenja

Svijet 23. lip 202319:19 1 komentar

Upozorenja o sigurnosti OceanGateove podmornice Titan opetovano je odbacio izvršni direktor tvrtke, pokazuju razmjene e-pošte s vodećim stručnjakom za istraživanje morskih dubina.

U porukama u koje je BBC imao uvid, stručnjak Rob McCallum rekao je izvršnom direktoru OceanGatea Stocktonu Rushu da potencijalno izlaže svoje klijente riziku i pozvao ga da prestane koristiti podmornicu dok je neovisno tijelo ne klasificira, piše BBC.

Rush je odgovorio da je “umoran od igrača u industriji koji pokušavaju koristiti argument sigurnosti kako bi zaustavili inovacije”.

Napeti razgovor završio je nakon što su odvjetnici OceanGatea zaprijetili pravnim postupkom, rekao je McCallum.

“Mislim da sebe i svoje klijente potencijalno dovodite u opasnu dinamiku”, napisao je šefu OceanGatea u ožujku 2018. “U svojoj utrci do Titanica odražavate onaj poznati poklič: ‘Podmornica je nepotopiva'”.

U razmijenjenim e-mailovima, Rush koji je bio među petero putnika koji su poginuli kada je Titan u nedjelju doživio, kako dužnosnici vjeruju, “katastrofalnu imploziju”, izražava frustraciju zbog kritika sigurnosnih mjera na Titanu.

McCallum je rekao za BBC da je opetovano poticao tvrtku da traži certifikat za Titan prije nego što ga koristi za komercijalne ture. Plovilo nikada nije bilo certificirano ili klasificirano.

“Sve dok podmornica nije klasificirana, testirana i dokazana, ne bi se trebala koristiti za komercijalne operacije dubokog ronjenja”, napisao je u jednom e-mailu.

“Preklinjem vas da budete pažljivi”

“Preklinjem vas da budete vrlo pažljivi u svojim testiranjima i morskim ispitivanjima i da budete vrlo, vrlo konzervativni”, dodao je. “Koliko god cijenim poduzetništvo i inovativnost, vi potencijalno dovodite cijelu industriju u opasnost.”

U svom odgovoru nekoliko dana kasnije, Rush brani svoj posao i nije dovodio u pitanje postojeći okvir oko ekspedicija na duboko more.

Rekao je da “igrači u industriji” pokušavaju spriječiti “nove sudionike da uđu na njihovo malo postojeće tržište”.

“Dobro sam kvalificiran da razumijem rizike i probleme povezane s istraživanjem podmorja u novom vozilu”, napisao je.

McCallum je zatim oštro odgovorio, napisavši: “Pokusi će utvrditi može li vozilo podnijeti ono što namjeravate učiniti s njim; pazite se i čuvajte.”

Rush je osnovao tvrtku OceanGate 2009. godine, a tvrtka je kupcima ponudila priliku da iskuse putovanje u dubokom moru, uključujući i ono do olupine Titanica, podmornicom Titan po cijeni od 250.000 dolara.

Tvrtka nije komentirala razmjenu e-pošte.

Stručnjaci su doveli u pitanje sigurnost Titana i način na koji su regulirane ekspedicije u privatnom sektoru. Izražena je zabrinutost zbog Titanovog eksperimentalnog dizajna i materijala od karbonskih vlakana korištenog za njegovu izradu.

McCallum bio je među više industrijskih lidera i stručnjaka koji su 2018. potpisali pismo Rushu u kojem se upozorava da bi pristup OceanGatea mogao dovesti do “katastrofalnih” problema.

“Industrija već nekoliko godina pokušava natjerati Stockton Rusha da zaustavi svoj program iz dva razloga”, rekao je u petak za BBC McCallum, stručnjak koji vodi vlastitu tvrtku za oceanske ekspedicije.

“Jedan od njih je da karbonska vlakna nisu prihvatljiv materijal”, rekao je. “Drugi je taj da je ovo bila jedina podmornica na svijetu koja je obavljala komercijalni posao koji nije bio klasificiran. Nije je certificirala neovisna agencija.”

Podmornice mogu certificirati ili “klasificirati” pomorske organizacije – na primjer Američki ured za brodarstvo (ABS) ili DNV (globalna akreditacijska organizacija sa sjedištem u Norveškoj) ili Lloyd’s Register.

“Ovo se više ne bi smjelo dopustiti”

To u biti znači da vozilo mora zadovoljiti određene standarde u pogledu stabilnosti, čvrstoće, sigurnosti i performansi. Ali ovaj postupak nije obvezan.

U postu na blogu 2019., tvrtka je rekla da način na koji je OceanGate dizajniran nije u skladu s prihvaćenim sustavom – ali to “ne znači da OceanGate ne ispunjava standarde tamo gdje se primjenjuju”.

“Stockton je zamišljao sebe kao malog poduzetnika”, rekao je g. McCallum. “Volio je razmišljati izvan okvira, nije volio biti sputan pravilima. Ali postoje pravila – a tu su i načela zdravog inženjeringa i zakoni fizike.”

Tvrdi da nitko nije trebao putovati podmornicom Titan.

“Ako se klonite principa zvučnog inženjeringa, koji se temelje na teško stečenom iskustvu, postoji cijena koju morate platiti, a to je užasna cijena”, rekao je. “Dakle, to se nikada više ne bi smjelo dopustiti. Nije se smjelo dopustiti da se dogodi ovaj put.”

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

PROČITAJTE JOŠ

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare