Iako su sve glasniji navodi da SAD želi zabraniti ili dodatno ograničiti TikTok, čini se da se to Amerikancima neće svidjeti.
Naime, kako piše Axios, kineske aplikacije doživjele su apsolutni procvat u SAD-u. Analizirajući rezultate preuzimanja određenih aplikacija u razdoblju od 26. veljače do 26. ožujka 2023., Axios je utvrdio da su Amerikanci najviše preuzimalo aplikaciju Temu, ali odmah na drugom mjestu je TikTok.
U promatranom razdoblju TikTok je preuzelo 7,4 milijuna korisnika u SAD-u. TikTok je prošle godine bio daleko najviše preuzimana aplikacija u SAD-u, ali i globalno.
Na trećem mjestu aplikacija koje se najviše preuzimaju u SAD-u je CapCut sa 6,7 milijuna preuzimanja. CapCut, aplikacija za uređivanje videa, u vlasništvu je TikTok-ove matične tvrtke ByteDance i također joj raste popularnost među Amerikancima. Mladi korisnici je u velikoj mjeri koriste da optimiziraju svoje kratke video objave na TikToku, Instagramu i YouTubeu.
Na četvrtom mjestu je SHEIN, div brze mode sa sjedištem u Singapuru, ali osnovan u Kini. Tvrtku je osnovao kineski poduzetnik Chris Xu, a većina dobavljača je u Kini. U promatranom razdoblju preuzelo ju je 6,3 milijuna korisnika.
TikTok preuzeo primat. Zašto?
O tome zašto su kineske aplikacije, a pogotvo TikTok, toliko popularne i među Amerikancima, ali i mlađom publikom na globalnoj razini, razgovarali smo s Markom Rakarom, informacijskim savjetnikom i IT stručnjakom.
Jednostavno rečeno – mladima je TikTok jednostavno privlačniji nego druge slične aplikacije. “TikTok je posljednih godina postao iznimno popularan jer je format koji nudi korisnicima iznimno atraktivan, a algoritam koji koriste da bi odabrali što ćete vidjeti sljedeće je bolji i atraktivniji od algortima koji nude druge društvene mreže, YouTube sa svojim Shortsima, Facebook i Instagram s Reelsima.”
Rakar navodi da su se i druge društvene mreže okušale u sličnim formatima, no nisu polučile toliko uspjeha.
“YouTube, Facebook i Instagram imaju svoj pandan ili pokušaj simulacije TikToka, ali očigledno nisu ni blizu toliko uspješni. Aplikacija je s vremenom preuzela primat i iznimno je popularna među nekim demografijama, među mladim korisnicima”, rekao nam je Rakar.
Rastu napetosti između SAD-a i Kine
Pa unatoč sve većoj popularnosti, TikTok se suočava s nizom ograničenja i sve se više raspravlja o apsolutnoj zabrani ove aplikacije. I dok SAD i druge zemlje eventualnu zabranu pravdaju nedovoljnom zaštitom osobnih podataka korisnika, to samo produbljuje napetosti između SAD-a i Kine.
“Napetosti između SAD-a i Kine traju već dugo vremena i nisu ograničene samo na TikTok. Imate situaciju s telekomunikacijskim kompanijama, sa zabranom izvoza procesora koji služe za umjetnu inteligenciju, na nizu međusobno različith područja postoje napetosti. To nije sporno”, navodi Rakar.
Potom je objasnio što je točno problematično. “U slučaju TikToka argument je da osobni podaci korisnika nisu uvijek pospremljeni na teritoriju Amerike, što je njihov zahtjev, mogu biti smješteni negdje drugdje, primjerice u Kini. S obzirom na to da SAD Kinu ne smatra slobodnom državom, automatizmom pretpostavljaju da tim podacima mogu pristupiti obavještajne službe.
Onda možemo pak argumentirati se iz tih podataka koji se skinu s vašeg telefona mogu kreirati obavještajno zanimljive informacije. Možemo vidjeti tko su ljudi u imeniku, što je pretpostavka komunikacije, može se vidjeti povijest telefonskih razgovora pa onda možemo to i potvrditi, koliko često netko razgovara s nekim, možemo vidjeti koliko se često s nekim dopisuje putem SMS poruka. Te aplikacije u pravilu imaju pristup documents folderu, dokumentima i fotografijama pa možemo reći da aplikacija u pozadini može analizirati te dokumente i fotografije tražeći neke ključne riječi ili eventualno može, dok ne gledate, uploadati te podatke negdje drugdje. Cijeli je niz načina na koji se to može zloupotrijebiti.”
No, Rakar također ističe da to ne vrijedi samo za TikTok nego za praktički bilo koju aplikaciju te da u teoriji bilo koja aplikacija može biti na takav način zloupotrijebljena.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.