Koji je zastupnik "najskuplji", a koji "najjeftiniji"?

Vijesti 26. lis 201614:05 > 14:06
N1

Novinar i voditelj projekta PoliticalData.eu Hrvoje Appelt gostovao je u specijalnoj emisiji N1 televizije i govorio je o troškovima izborne promidžbe. Izračunali su, naime, koliko je koja stranka potrošila po dobivenom mandatu.

Iz usporedne analize financijskih izvješća stranaka o sredstvima utrošenim u predizbornim kampanjama za parlamentarne izbore 2015. i 2016. godine proizlazi da su najskuplje plaćeni mandati zastupnika stranke Milan Bandić 365, a “najjeftiniji” i to gotovo 12 puta, su mandati – Živog zida.

Bandić je, naime, platio saborsko mjesto rekordnih 1.828,656 kuna, a Živi zid samo 155.093 kune. Među “jeftinijima” su i zastupnici Mosta, čija je stranka platila oko 166 tisuća kuna po sjedalu u saboru, a slijedi HDZ s partnerima (222,457 kuna). Puno je platio i HDSSB – nešto manje od 840 tisuća kuna po mandatu!

Najviše je koštao angažman kontroverznog filmaša Borisa Malagurskog. Njegov autorski honorar ŽZ je platio više od 180.000 kuna, izvijestio je PoliticalData.eu.

Ipak, prihodi liste koju predvodi Živi zid za parlamentarne izbore ove godine, u odnosu na prošlogodišnje, povećali su se 5,7 puta, (2016. 695.433 kune, 2015. 121.250 kuna), a rashodi za 7,4 puta (2016. 1.240.742 kune, 2015. 166.988 kuna).
No, najveći skok, 33 puta više nego prošle godine, čine prikupljene donacije: 2016. godine dobili su 247.183 kune od 105 donatora, a 2015. godine 7.450 kuna od 6 donatora.

“Nisam računao novac koji će dolaziti idućih godina, a po kojemu stranke dobivaju određeni iznos po mjestu u Saboru”, kazao je Appelt.

Hrvatska ima prevelika izdvajanja iz proračuna za političke stranke, ukupno gledano, a za primjer navodi Veliku Britaniju.

“Istina je da se otvara prostor za korupciju, ali ako će političari raditi za narod, onda ih ne bi trebalo biti strah tražiti donacije”, kazao je Appelt. Sljedeća je provjera pozadina donatora političkih stranaka u RH, odnosno jesu li pojedini političari vratili novac sponzorima koji su imali problema sa zakonom.

Appelt je također upozorio na zakonodavni propust, koji ne ide na ruku transparentnosti i interesu javnosti, a taj je da se financijska izvješća moraju objaviti na web stranicama stranaka, ali ne moraju biti ondje dulje od mjesec dana.

SDP i HDZ godinama nisu prikazivali troškove veće od pet milijuna kuna, a kada su “pritisnuti” izašlo je na vidjelo da troše po deset do petnaest milijuna kuna po parlamentarnoj kampanji, i naravno da na valu tih reklama i zahvaljujući tome što su najveći i najpoznatiji – dobivaju glasove, kaže Appelt. No, novac ne vodi nužno uspjehu na izborima, što je po Appeltu pokazatelj da građani ipak slušaju i razmišljaju o svom izboru.

Vidi se da jedna mala stranka koja je potrošila samo 155 tisuća kuna po saborskom mjestu, dobila mjesta u Saboru zahvaljujući svojim gerilskim akcijama.

Politicaldata.eu

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.