Panel rasprava o United Group na godišnjoj skupštini EBRD-a

Vijesti 09. svi 201810:06 > 15:56
N1

EBRD od 9. do 10. svibnja u Jordanu održava svoju redovitu godišnju skupštinu i business forum. Ondje je u srijedu održana i panel rasprava o United Group pod nazivom “Iznimna priča o rastu u europskoj kablovskoj distribuciji i medijskoj industriji".

Panel rasprava o United Group (UG) pružila je izravan uvid u fascinantnu priču o uspjehu, priču o uspjehu u dijelu svijeta gdje je ogroman izazov prije svega bio stvoriti veliku i uspješnu kompaniju poput UG.

Posebni izazovi bili su izgradnja kompanije s prekograničnim poslovanjem u regiji koja je relativno nedavno iskusila rat, gdje je teško uopće privući investicije, a kamoli kad su ti investitori najuspješnije i najveće svjetske kompanije, kao što su KKR i EBRD.

U panel raspravi, koju je moderirao direktor N1 Hrvatske, Tihomir Ladišić, sudjelovali su:

Victoriya Boklag – Potpredsjednica za marketing i medije, United Group

Alain Pilloux – Potpredsjednik, EBRD

Jean-Pierre Saad – Upravni direktor, Kohlberg Kravis Roberts & Co.

Dragan Šolak – Osnivač i predsjednik upravnog odbora, United Group

N1

Koja je bila vaša vizija u stvaranju kompanije? Zašto telekomunikacijska i medijska industrija?

Dragan Šolak: Ja sam se bavio sadržajem i prigrlio sam tehnologiju kablovske distribucije kao priliku da se izravno obratimo potrošačima i pružimo im vrstu interaktivne komunikacije. Često oni koji proizvode sadržaj čekaju da li će postići uspjeh u kinima. Kada se možete izravno obratiti publici, to je bilo nešto revolucionarno. Internet i broadband smo uveli kao drugi dio. Telekomunikacijski dio se na neki način sam razvio. Što se tiče sadržaja, puno smo pažnje pridavali tome što isporučujemo i željeli smo isporučiti što zanimljiviji sadržaj. Kada sam razgovarao sa svojim partnerima u Kragujevcu o ovom projektu, planirali smo se bazirati na Kragujevcu, no projekt nas je sam po sebi vodio. Imali smo sjajan upravljački tim od samog početka i većina ljudi iz tog tima je i dalje s nama. Imali smo dobru ideju, malo sreće i uložili smo puno rada.

Kako su izgledale početne faze stvaranja UG?

Victoriya Boklag: Ja sam se pridružila kada je ideja još bila bazirana na Kragujevcu i nekoliko manjih mjesta u Srbiji. U nekom trenutku smo shvatili da je priča puno veća. Prva faza se odvijala u jednom stanu i nekoliko soba. Dragan je imao sjajnu viziju da pokrene kablovsku tvrtku u Srbiji, a imao je sreću da je on našao nas i mi njega. U početku je bilo puno energije kod ljudi koji su radili u različitm područjima, a gotovo nitko od njih nije radio u telekomunikacijama. Gledali smo što rade veliki igrači i pokušali smo kod nas replicirati ono najbolje iz svijeta. S pravim ljudima smo to implementirali u Srbiji. U tome smo imali puno sreće i dobro smo se zabavljali.

Dragan Šolak: Imali smo odlične partnere. Nakon dvije godine, EBRD je prepoznao da radimo nešto ispravno i od njih je došao prvi kredit i kupili su 10 posto naših dionica. Iskoristili smo prilike koje su nam bile dostupne.

N1

EBRD je dao zajam UG dok je još bila mala kompanija u Srbiji, a lokalna ekonomija je prolazila kroz teško razdoblje. Zašto ste preuzeli rizik i financirali tako malu i relativno nepoznatu kompaniju i što ste se nadali da možete postići?

Alain Pilloux: Mi smo samo obavljali svoj posao, a on je i da preuzimamo rizik. Ne smijemo bježati od rizika. Posao nam je i da njegujemo privatni sektor te da identificiramo kompetentne i ambiciozne poduzetnike. Brzo smo shvatili da je Dragan Šolak jedan od takvih. Imali smo povjerenja u njega i on u nas. KKR u srednjoistočnoj Europi je rijetkost i nema mnogo investitora u ovoj regiji kao što su oni. Imamo dugoročnu viziju svojeg odnosa s našim klijentima.

UG je bila KKR-ova prva medijska i telekomunikacijska investicija u regiji. Zašto ste izabrali baš tu kompaniju?

Jean-Pierre Saad: To je naša prva investicija u JI Europi. Naš posao kao ulagača je da tražimo prilike za ulaganja. Uvijek smo vodili u podršci šampionima i kao dio tematskog rada u teklekomunikacijama brzo smo identificirali tvrku kao najbrže rastuću u regiji. Proveli smo neke vrijeme s timom i važno je da su bili tako jaki u regiji, a prepoznali smo i da postoji mnogo potencijala u regiji. Impresionirani smo bili kvalitetom imovine i mreže. Imali su koristi jer su bili nova kablovska industrija u Europi. Menadžerski tim je bio dojmljiv. Mi smo očekivali da će biti dobri, ali oni su doista bili dobri. Shvatili smo da su dobra kompanija i u Draganu smo vidjeli vizionara i dosad je ovo izvrsno partnerstvo. U ovom ulaganju smo vidjeli viziju iz koje će se vidjeti nešto novo, a poslovanje se utrostručilo u posljednje tri godine. Činjenica da je EBRD bio tamo nam je unijela mnogo povjerenja.

Koji su bili izazovi u izgradnji kompanije od temelja?

Dragan Šolak: Kultura u našoj kompaniji je da izazove pretvorimo u prilike. Izgradili smo komapniju od nule. Sve smo uspostavili onako kako smo mi željeli. Mi smo fleksibilniji i brži i orjentiraniji tržištu od starijih kompanija. Morali smo se nositi i s pitanjem opsega i razmjera. S pravim financijskim partnerima imali smo dovoljno snage s pitanjem razmjera u gospodarstvu. Izgradili smo prilično veliku komapniju za našu regiju. Radili smo na posebnim sadržajima, doveli smo međunarodni sadržaj na naša domaća tržišta i uveli smo nešto drugačije od ostalih aktera u kablovskoj industriji, brinuli smo za svoje pretplatnike i to je dovelo da smo imali najnižu stopu obrata. Samo nekolicina kompanija se može usporediti s lojalnošću klijenata kakve mi imamo. Svaki dan se suočavamo s novim izazovima jer smo dodavali mnoge stvari. Kako bi bili agent u našem centru, morate imati doktorat da bi na sve odgovorili. Uz pravu potporu i prave ljude koji uložili smo dovoljno napora da prilike na tržištu pretvorimo u projekt koji se zove UG.

EBRD često stavlja naglasak na investicije koje imaju širu društvenu korist. Kako se UG uklapa u te kriterije i kako podupire širi razvoj u regiji?

Alain Pilloux: EBRD se temelji na tranziciji i sistemskoj promjeni. To znači da mi težimo u svim državama da se lokalna gospodarstva razvijaju: da budu konkurentnija, otpornija, integriranija, zelenija, inkluzivnija i da se njima bolje upravlja. Suradnja s UG zadovoljava sve ove kriterije. Gospodarstva na Balkanu činimo kompetitivnijima, osobito kroz različite projekte, a to čini regiju integriranijom. Tvrtka UG je jako dobra i po pitanju inkluzivnosti jer je žena na čelnoj poziciji, uz nekoliko muškaraca u pozadini. Prije svega, UG je dobar primjer upravljanja mnogim tvrtkama u regiji. Medijski sektor ima utjecaj i na upravljanje društvom. Napadi kojima je ova grupa podvrgnuta u jednoj od zemalja regije je važan pokazatelj da je važno imati pouzdan izvor informacija.

N1

KKR je bio velika podrška UG. Koje su bile najteže strateške odluke koje je kompanija morala napraviti i kako ste vi pomogli da se one riješe?

Jean-Pierre Saad: Tvrtka posluje na vrlo kompetitivnom tržištu i u industriji koja je u transformaciji. I u medijskoj i u komunikacijskoj industriji događaju se promjene. Stalno donosimo važne strateške odluke. Jedna od važnijih odluka bila je 2015. godine kada je UG kupio trećeg najvećeg mobilnog operatera u Sloveniji, Tuš Mobile. Druga je akvizicija Nove TV u Hrvatskoj za koju smo nedavno dobili odobrenje regulatorne agencije. Takve akvizicije su dio naše strategije da pomognemo tradicionalnim medijima u transformaciji kako bi postale relevantne i uspješnije u digitalnom dobu.

Koji je ključ uspjeha? Što vidite kao najveća postignuća nakon 16 godina?

Victoriya Boklag: Najponosniji smo da možemo reći da smo počeli u garaži ili stanu i postali smo najjača medijska i telekomunikacijska kompanija u JI Europi. Počeli smo samo u Srbiji, a sada imamo tržište od više od 20 milijuna ljudi u šest država bivše Jugoslavije. Ključno je da možemo ponuditi konkurentski proizvod na vrhunskim mrežama koje mogu poduprijeti naše usluge, a mnogo smo uložili i u kvalitetu sadržaja. Željeli smo omogućiti najbolje korisničko iskustvo, bilo da je riječ o kvaliteti mreže, sadržaju ili nečem drugom, a sve je povezano sa kvalitetom iskustva. Naša ključna tržišta su Hrvatska, Srbija i BiH.

N1

UG ima ambiciozan cilj da u regiji pruži jeftinije i kvalitetnije usluge od postojećih. Kako je konkurencija reagirala na te promjene koje uvodite?

Dragan Šolak: U našoj viziji smo vidjeli kako moderna televizijska usluga treba izgledati. Gledamo što rade naši konkurenti i pokušavamo shvatiti kakva je stvarnost na tržištima na kojima poslujemo. Uvijek smo mislili da možda nećemo uspjeti pružiti sve što smo mogli jer je tržište u nemogućnosti sve to prihvatiti, ali trebamo biti spremni na višu razinu. Na neki način smo omeli postojeće konkurente na tržištu jer smo uveli nove usluge po jeftinijim cijenama. Bili smo prva broadband kompanija i prvi smo pružali televizijsku uslugu svugdje, prvi smo pružili usluge timeshifta. U rujnu ćemo prvi ponuditi novu formu emitiranja. Kada sam nedavno razgovarao s investitorima u New Yorku, oni u plaćaju 200 dolara mjesečno, a naša usluga je 15 dolara i mi smo pružili bolju uslugu nego u New Yorku. Mi nastojimo voditi razvoj, a ne poremetiti neke tijekove u regiji. Smatramo da ne nudimo previše po preniskoj cijeni.

KKR snažno podupire razvoj televizijskog kanala N1 koji ima produkcijske centre u Srbiji, BiH i Hrvatskoj te podupire i demokratske i slobodne medije. Zašto kompanija toliko ulaže u regionalni medijski kanal?

Jean-Pierre Saad: Za svaku medijsku kompaniju je bitno da ima lokalne vijesti i to se vidi na primjerima u svijetu. Svaka uspješna medijska strategija ima segment koji se bavi vijestima. Shvatili smo da je potrebno uvesti medijski biznis koji funkcionira 24 sata dnevno te da se pritom u pružanju vijesti mora držati profesionalnih pravila, to nam je vrlo bitno. To je dio šire medijske strategije.

Biste li rekli da su države regije demokratskije i uspješnije danas nego kada je EBRD bio osnovan?

Alain Pilloux: U regiju investiramo oko miljardu dolara godišnje, nekad više nekad manje. Pokušavamo mobilizirati i mnogo novaca izvana. Te zemlje su drugačije nego su bile 90-ih i mnogo se u njima postiglo. No, mnogo toga još treba učiniti. Iz političkog gledišta to je regija, da parafraziram izjavu talijanskog premijera od prije nekoliko godina, gdje prošlost još nije postala povijest jer su rane još uvijek svježe i mnogo toga još treba biti učinjeno. No, mnogo toga se promijenilo od 90-ih, sada vođe regije razgovaraju, smiju se, čak sam vidio i da zajedno pjevaju. Bitno je da razgovaraju. Treba učiniti još mnogo reformi kako bi se pojačala povezanost u regiji. Uz ceste i pruge treba privući i još stranih investicija u regiji. Regija mora ukidati granice i surađivati na taj način. Promjene ne mora nužno voditi javni sektor i zato smo u 10 godina promicali reforme. Pristup i nada u pristup EU je vrlo bitna i moramo je podržavati.

Kako vidite budućnost telekomunikacija i medijskih industrija? Kako će publika konzumirati sadržaje u budućnosti?

Dragan Šolak: Puno se govori da će televizori nestati, no ja se ne slažem s time, bar ne u skorije vrijeme. Glavna promjena će biti to da ćete moći gledati televiziju gdje god želite i moći ćete pristupiti sadržaju gdje god želite. Imam prijatelja koji sve gleda na svom mobitelu i čak i ako je kod kuće, film gleda na mobitelu, iako ima televizor s velikim zaslonom. Naša uloga kao operatera je da pružimo izbor u tehnološkom smislu i u smislu sadržaja i svaki će pretplatnik odlučiti kako će konzumirati taj sadržaj. Smatram da će uskoro sve biti moguće, a o pojedincima će ovisiti kako će konzumirati sadržaj. Većina programa će se pretvoriti u arhive sadržaja, a sport i vijesti će ljudi gledati uživo. To će se uvijek emitirati uživo, ali ako propustite neki od tih sadržaja, moći ćete ga gledati u snimci. To moramo pružiti našim korisnicima.

Što bi trebali biti najveći prioriteti za budući rast kompanije?

Victoriya Boklag: 600 milijuna eura investicija u regiju je plan. Postoji veliki potencijal penetracije naših usluga u regiji i tu ima prostora za napredak. Namjeravamo investirati i u fiksne i mobilne mreže kako bismo omogućili potporu sve većim kapacitetima da bi pružili još veću kvalitetu usluge. Moramo imati mreže koje su spremne za budućnost. Smatramo da postoje i druge mogućnosti za ulaganja, ali to će biti neka dodatne investicije. Želimo više ulagati u sadržaj i okrupnjavanje. Općenito govoreći, nastavit ćemo s ovim što smo i dosad radili i vjerojatno ćemo dobiti neke nove prilike i cijela priča će biti veća.

Živimo u svijetu koji se konstantno mijenja i postaje tehnološki sve napredniji i povezaniji. Koji su budući trendovi u telekomunikacijskoj i medijskoj industriji?

Alain Pilloux: Inovacije u svijetu nisu samo brze, nego se konstantno ubrzavaju. Vidimo uzlaznu putanju. Bio sam u Silicijskoj dolini i fascinantno je vidjeti što se tamo događa. No, dobro je da ne morate biti u Silicijskoj dolini da biste bili predvodnik u inovacijama. UG je fascinantan primjer kako daleko možete dogurati iz mjesta koje mnogi iz Silicijske doline ne bi znali prepoznati na karti. No, u državama regije događaju se divne stvari i to je vrlo važno i pokazuje da je mnogo toga moguće i zato surađujemo s KKR-om i UG. Naš je zadatak riskirati i pružiti potporu inovacijama.

Prije dvije godine UG je izdao obveznice u iznosu od 1,3 milijardi dolara, to su prve korporativne obveznice grupe kompanija s različitom ekonomskom i društvenom situacijom. Kako vidite budući rast grupe i kako ćete ju poduprijeti?

Jean-Pierre Saad: Budućost tvrtke je svijetla iz mnogih razloga. Transformacija u medijskom svijetu se odvija velikom brzinom i tvrtka je dobro opremljena nositi se s time. Dragan je spomenuo 100 programera u Beogradu. Sve je to dio naše perspektive u Europi: pronaći prave ljude u regijama u Europi koji će razviti ovaj sektor. Vidimo veliki potencijal za razvoj tvrtke, u organskom smislu, ali i putem naše pomoći i potencijalnih drugih investitora koj bi mogli financirati rast. Kada gledamo na investiranje u neku kompaniju želimo zadovoljiti stroge uvjete, a ovo je odličan primjer i smatramo da je investiranje u ovu kompaniju nešto sjajno.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.