Split i čitava Dalmacija mogli bi za nekoliko dana postati slijepo crijevo željeznice u Europi jer je uprava Putničkog prijevoza pokrenula proceduru ukidanja svih vlakova za taj grad.
Umjesto vlakova, između Zagreba i Splita vozili bi autobusi pa bi se putnici uz kartu za vlak putovali autocestom. Uprava Putničkog prijevoza poslala je ovaj prijedlog na mišljenje sindikatima, no i bez njih mogu donijeti odluku da se svi vlakovi ukinu.
“HŽ Putnički prijevoz ne ukida promet na relaciji Zagreb – Split – Zagreb. Na toj relaciji, ali i na drugim relacijama u zadnja tri tjedna uvedeni su autobusi umjesto vlakova zbog toga što je strojno osoblje počelo odbijati pozive poslodavca i potpisivati izjave kojima odbija prekovremeni rad, što uz korištenje bolovanja dovodi do manjka strojnog osoblja.
Nakon predstavljanja nacrta novog Pravilnika o organizaciji i sistematizaciji predstavnicima reprezentativnih sindikata, Sindikat strojovođa Hrvatske istaknuo je kako ne pristaje na daljnje racionalizacije poslovanja u vidu smanjenja broja radnika, a njegovi članovi u posljednja tri tjedna odbijaju prekovremeni rad.
S obzirom da odredba Kolektivnog ugovora o odbijanju prekovremenog rada za strojno osoblje do sada nije bila sporna niti je prouzrokovala poremećaje u željezničkom prometu, Uprava HŽ PP-a smatra da se tijekom aktualnih kolektivnih pregovora i savjetovanja sa socijalnim partnerima, primjena te odredbe aktualizira u cilju stvaranja pritiska SSH-a na Upravu HŽ PP-a.
“Pritisci na Upravu HŽ PP-a”
Stručne službe HŽ Putničkog prijevoza ulažu maksimalne napore kako bi održale promet zamjenskim autobusima, dok se manji dio vlakova otkazuje. Od 5. do 19. ožujka zbog nedostatka strojnog osoblja umjesto 82 vlaka (oko 1%) vozila su 94 autobusa dok je od 7. do 19. ožujka otkazano 30 vlakova (oko 0,4%).
S obzirom na nastavak kolektivnih pregovora, neiskorištenosti godišnjih odmora, odbijanja rada izvan mjesečnog rasporeda i prekovremenog rada strojnog osoblja te najavljenih zatvora pruge na relaciji Ogulin – Split 19. ožujka donesen je prijedlog o uvođenju autobusnog prijevoza na relaciji Zagreb – Split – Zagreb. Prijedlog je poslan Radničkom vijeću koji se o tome treba očitovati u zakonskom roku od 8 dana.
Važno je naglasiti da se prekovremeni rad strojnog osoblja isplaćuje. Prosječno je u siječnju 2015. iznosio 3 sata, a u 2014. prosječno su mjesečno isplaćena 2,5 sata prekovremenog rada. U slučaju da su ostvareni sati rada strojnog osoblja manji od planiranog, isplaćuje im se planirani broj sati rada. Prosječna primanja strojnog osoblja (oko 7600 kn u neto iznosu) veća su od prosječne plaće u RH za oko 33%, a redovito im se isplaćuje materijalni dodatak za prijeđene kilometre (oko 600 kn u neto iznosu). Uz to strojno osoblje ostvaruje i beneficirani radni staž kojim se svakih 12 mjeseci rada uvećava za 6 mjeseci.
Navodi Sindikata strojovođa Hrvatske o tome da je u HŽ PP-u zaposlen nedostatan broj strojnog osoblja nije točna jer je činjenica da su od 1. svibnja 2014. do danas HŽ PP napustila tek trojica strojovođa, a cijelo to vrijeme dnevno vozi više od 700 vlakova. U HŽ PP-u zaposleno je 627 strojnog osoblja, a sporazumnim je prekidom Ugovora o radu uz isplatu poticajne otpremnine u maksimalnom iznosu od 200.000 kuna u 2013. iz HŽ PP-a zbrinuto 49 strojnog osoblja, a u 2014. 68 strojnog osoblja.
Isprike putnicima
Od 2012. u željezničkom sektoru provodi se restrukturiranje tijekom koga je ukupno uloženo 2,5 mlrd. kuna. Programom restrukturiranja HŽ Putničkog prijevoza uz financijsko i organizacijsko restrukturiranje, predviđa ulaganja u nova 44 vlaka, informatizaciju sustava i postojeći vozni park. Ti procesi predviđaju racionalizaciju poslovanja na svim razinama pa tako i troškova rada. Donošenje novog Pravilnika nastavak je racionalizacije poslovanja i provođenja Programa restrukturiranja uz optimalnu organizaciju poslova i smanjenje broja radnika.
Uzimajući u obzir da porezni obveznici subvencioniraju poslovanje HŽ PP-a u iznosu od 505 mil. kn, Uprava HŽ Putničkog prijevoza postupke Sindikata strojovođa Hrvatske smatra neracionalnim i štetnim za putnike kojima se ne pruža zadovoljavajuća usluga. Odustajanjem od predloženih mjera racionalizacije doći će do novih gubitaka u poslovanju, koji bi mogli ozbiljno ugroziti Program restrukturiranja i financijsku održivost poslovanja.
Zbog nastale situacije ispričavamo se putnicima koji su imali poteškoća na putovanju i molimo ih za razumijevanje. O aktualnom stanju u prometu putnike ćemo i dalje redovito obavještavati putem www.hzpp.hr”, priopćili su iz HŽ Putničkog prijevoza.