Gost Pressinga s Dubravkom Merlićem bio je poduzetnik i izumitelj Mate Rimac.
Danas su vas izvoznici proglasili najinovativnijim izvozinikom. Što vam to znači?
Drago nam je da se cijeni naš trud, ali naš je trud usmjeren na izvoz prema van. Ne mjerimo se hrvatskim okvirima nego želimo biti voditelji u ovom području na svjetskoj razini.
Može li se znati koliko je izvoz tvrtke Rimac automobili u novcu?
Auto industrija ima visok ulazni prag. Mi smo do sad bili tehnološka firma gdje smo izvozili tehnologije za druge tvrtke. Prošle godine milijun i pol eura, a sada očekujemo 5 puta više. Izvezli smo proizvode u 17 zemalja na pet kontinenata. Tek smo na početku i imamo puno veće planove.
Jesu li sve vaši proizvodi i izumi?
Sve što je u našim autima smo sami izumili i proizveli. Jer nisu postojale komponente za razvoj tako jakog auta.
Segment superbrzih auta… Je li to vaša niša?
Nemoguće je proizvoditi velike serije automobila poput Toyote. Smatramo da smo najbolji u proizvodnji sportskih električnih auta. Primijenili smo tehnologije na biciklima, brodovima, invalidskim kolicima… Smatramo će nam u sljedećih nekoliko godina tehnološki biznis biti glavni. Auto je reklama za tehnologije koje se kasnije mogu priijeniti u drugim stvarima.
Kako to da ste se odlučili za struju?
Smatram da je električni motor najbolji za stvaranje kinetičke energije. Tesla mi je bio heroj i volio sam aute, a sa 17 godina sam napisao svoj prvi patent. Ja sam 2008. bio najnagrađivaniji hrvatski inovator. Spojio sam strast prema automobilima i elektronici. Smatram da je to najbolji pogon za trkaće aute. Prvi poslovni plan sam napravio s 19 godina za ovu firmu.
Vodik ima smisla kratkoročno i srednjoročno. Što su baterije bolje to ta rješenja imaju manje smisla. Dokazali smo da imamo auto koji vozi preko 300 km/h i domet od 500 km, a to je dosta svakom čovjeku.
Što mislite o Tesli?
On je naš heroj. Volio bih mu u firmi dignuti spomenik. Jako mi je žao da su već neki drugi uzeli Teslino ime.
Kad ste zamislili ovaj Concept One i što je u njemu originalno?
Nikad neću biti zadovoljan jer uvijek vidim kako poboljšati auto. Radio sam i BMW, a s njim sam oborio 5 Guinnessovih rekorda. Nakon toga sam upoznao Adriana iz GM-a i krenuli smo razvijati auto na struju. Tražili smo investicije. Od prve ideje do prvog prototipa trebalo je proći 3 godine, a do prvog kupca još 3 godine. Nismo razvijali auto s postojećim tehnologijama. Prvo smo morali razviti firmu pa onda tek auto.
Prvi ćemo novi automobil prikazati sljedeće godine na salonu u Ženevi. Bit će za masovniju proizvodnju.
Hrvatska nema nikakvu tradiciju u auto industriji. Kako rješavate potrebu za radnicima?
Mi radimo posebnu stvar, karbonske snove. Da je meni netko nudio da to radim kada sam bio mlađi, ja bih cijelo vrijeme to radio i nikad ne bih firmu napravio jer bih tamo bio cijelo vrijeme. Smatramo da stvaramo nešto što je veće od nas.
Ne volim kad me se zove i kad se traži zapošljavanje preko veze. Diplome mi nisu bitne. Bitan nam je entuzijazam. Za entuzijaste su vrata širom otvorena.
Tko su vam konkurenti?
Nemamo izravnog konkurenta jer nema nikoga tko radi električne superautomobile. Ne postoji mjesto na Zemlji gdje iza jedne ograde postoji takav pogon gdje se radi sve od nacrta, razvoja komponenti, softvera, simulacija pa do proizvodnje dijelova i gotovog auta.
Auto je samo promotvino sredstvo? Razmišljate li o cijelom stanu na struju?7
Svaka utičnica je benzinska postaja. Sve na svijetu funkcionira na struju osim prijevoza. Naš auto ima mogućnost da primi energiju, da se puni, a može ju i vraćati natrag u mrežu. Preko dana Suce puni bateriju, a preko noći tu istu energiju koristite za svoje potrebe.
Je li to daleka vizija?
Naš auto može to raditi, ali nema infrastrukturne mogućnosti za to. To je primjer tehnologija koje razvijamo.
Koja je cijena vašeg auta i tko su kupci?
Imamo dvije grupe. Jedni su ljudi koji imaju superaute i sad hoće nešto novo i drugačije. Onda imamo one koji nikad nisu imali sportski auto, ali žele biti dio tehnološke revolucije i žele imati najbolje.
Koliko komada ste prodali?
Concept One je ograničen na 10 komada. I onda kreće isporuka nove serije od 20 komada, a zatim slijedi nova gdje će biti još više automobila u seriji. Do sad smo isporučili 4 auta.
Računate li na pomoć države?
Ne.
Zaslužuje li ova vlada novi mandata?
Ne. Ne znam.
Je li budućnost u automobilima bez vozača?
Da.
Je li Hvatska izašla iz recesije?
Ne. U usporedbi s drugim zemljama.
Jeste li ikad razmišljali o prodaji tvrtke?
Ne, ali prodajemo komadiće da bi se financirali.
Proizvodite i druge stvari poput bicikla Grape, i aplikacija za baterije za kolica….
Greyp- tu smo našu tehnologiju aplicirali na našem prizvodu. Izvezli smo ih u 16 zemalja. Cijena je 6,5 tisuća eura, a najskuplji je prodan za 13 tisuća eura. Što se tiče električnih kolica smo vidjeli da je tehnologija kod kolica zaostala. Javio nam se prijatelji koji je u kolicima i napravili smo mu bateriju koja može 10 puta dalje doći nego stara baterija. Može izdržati 10 godina i to je ogroman iskorak. To pokušavamo komercijalizirati da bi olakšali invalidima život.
Mi smo do sad od države dobili 100 tisuća eura što je kap u moru naših potreba.
Kako privlačite investitore?
Kucanjem na vrata. To mi je bio najteži posao. Do sad smo u Hrvatsku privukli 10 milijuna eura od 3 investitora. Sada planiramo privuć još veća sredstva.
Je li točno da u Hrvatskoj vlada antipoduzetnička klima?
Mislim da je to na razini pojedinca. Smatram da svaka nacija ima vlast kakvu zaslužuje jer je izabrana od ljudi. Stav pojedinaca je onoliko antipoduzetnički kao i stav vlade.
Bili smo nekoliko puta pred zatvaranjem firme kad nisam imao za kupit gaće. Nažalost sam kasnio i s plaćama, nije to bilo lako. Još uvijek smo na startu i dug je put pred nama i ili ćemo biti veliki ili propasti.
Što je sada vaš plan do 2020.?
Želim imati oko 400 zaposlenih, želim da proizvodimo nekoliko stotina auta godišnje. Mi želimo imati domaće proizvedene komponente i da budemo najozbiljni proizvođač električnih brzih auta. Smatram da Greyp bicikli imaju veći potencijal od Rimac automobila.
Zašto niste otišli raditi van?
Zašto bih morao otići van? Smatram da se to može tu napraviti. Od 100 ljudi 97 je Hrvata, rade dan i noć, i najbolji su u tome što rade.
Što je koja si vaša izvozna tržišta?
Imamo auto-biznis i tehnologije. Za aute su tržišta EU, SAD, i Kina. Što se tiše tehnologija tu ciljamo automobilske tvrtke u EU i SAD-u, a sada se aktivirala i Kina. Tu imamo priliku.
Što će biti vizija u budućnosti? Što će biti s mobilnošću?
To će biti najveća promjena koja će društva doživjeti. Danas imate auto i svi ih koristimo 3 ili 5 posto vremena i to je veliki potecijal. To je bilo moguće kada je na svijetu bilo milijardu auta. Ali to više nema smisla. Ono što će se promijeniti je da ćete kupovati mobilnost, a ne auto. Mobitelom ćete pozvati auto, a on će vas odvesti i to će biti velika promjena. Govorim o automobilima bez vozača. Mi smo i napravili jedan takav i to za jednu veliku njemačku firmu.
Kakav je osjećaj kada se voziš bez vozača?
Čudno. Prednost je što auto može biti sasvim drugačiji. Prostor se može drugačije urediti. Najveća prepreka za ovo je legislativa, a tehnologija je već tu.
Radite i na jahti kakva je to jahta?
Započeli smo projekt sa slovensko bugarskom firmom. Taj projekt malo duže traje, ali radimo na jednom osobnom plovilu. Radimo 300 komada, sljedeće godine 1000 – radimo to za drugu firmu. Ne smijemo to reći jer je za drugu firmu.