"Nabava vojnih aviona veći je posao od Pelješkog mosta. Riječ je o milijardama"

Vijesti 09. ruj 202016:51 > 16:52
N1

Igor Tabak, analitičar portala Obris.org, za N1 je analizirao ponude ratnih aviona Hrvatskoj koje su pristigle iz Švedske, SAD-a, Francuske i Izraela.

Za ponude SAD-a, Lockheed Martinov F-16, Blok 70 i 72, te Švedske, koja nudi Gripen, Tabak je rekao da je riječ o ponudama koje “rješavaju pitanje zračnih snaga na puno više godina” od ponuda rabljenih aviona.

VEZANE VIJESTI

“S druge strane su rabljeni avioni, kategorija koja je dosta drugačija; izraelski F-16 Barak koji u međuvremenu navodno ima neka zelena svjetla iz SAD-a, te njima nasuprot francuski Rafale, dvomotorac, puno veća letjelica koja je onda i po cijeni vjerojatno teško usporediva s F-16”, komentirao je Tabak.

Tabak je za Rafale rekao da je “avion temeljito strukturno različit, sasvim druge kategorije i klase” od ostalih ponuđenih.

“To je dvomotorac, sve ostalo su jednomotorci. To znači savršeno drugačije troškove održavanja”, kazao je i podsjetio da se ranije u Hrvatskoj iz određenih krugova prigovaralo da je Gripena proizvedeno malo.

“Mislim da je Rafalea proizvedeno manje od Gripena”, kazao je.

Voditelj je zamolio Tabaka da procijeni o kojim bi cijenama ponuda može biti riječ.

“Minimalna cijena, milijarde dolara”, odgovorio je Tabak i dodao:

“Gripeni su jeftiniji, ali bez problema oko jedne milijarde. Dok nismo čuli sve detalje ponuda, jako je teško spekulirati. Jer to nije samo avion.”

#related-news_0

“Za izraelske F-16je Izrael izgladii nesporazume sa SAD-om. Ako su se oni dogovorili o usklađivanju s NATO-standardima i modernizaciji, pitanje je koliko to košta i tko će to platiti. To bi bilo prvi put da se izraelski avion vraća na NATO standarde nakon jako puno ratovanja.”

Za Rafale je rekao da je skuplji naprosto zato što je to sam po sebi skuplji avion. Barak je, nastavio je, skup zbog brojnih preinaka. A ostale opcije?

“One su također skupe… Sve to ostavlja prostor za velika iznenađenja s cijenom. Nitko ne zavidi onima koji su za to odgovorni. Ali, država ima vremena i resurse da ocijeni ponude.To je potez koji ima političku i financijsku težinu. Radi se o poslu većem od Pelješkog mosta.”

Tabak je komentirao i izjavu admirala Roberta Hranja o krajnjem roku za odluku o ponudama od 12. prosinca:

“To je interni rok međuresorsnog povjerenstva, to ne obvezuje Vladu da odmah nakon tog roka donese konačnu odluku.”

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.