Rafinerija nafte Rijeka, jedino preostalo rafinerijsko postrojenje u Hrvatskoj nakon gašenja sisačke rafinerije, od idućeg mjeseca prestaje s preradom sirove nafte, a prekid proizvodnje potrajat će barem pet mjeseci i to u jeku najveće energetske krize u Europi zadnjih desetljeća.
Iz Ine je na upit Novog lista potvrđeno da će do obustave rafinerijske prerade doći već u idućem mjesecu, a ponovo će biti pokrenuta tek u travnju iduće godine. Službeni razlog obustave su radovi na izgradnji gotovo četiri milijarde kuna vrijednog postrojenja za preradu teških ostataka nafte, takozvanog koking postrojenja, a iz Ine tvrde kako će poduzeti sve da opskrba tržišta bude sigurna, premda ne navode i po kojim cijenama jer unatoč tome što Ina, kako saznajemo, raspolaže određenim zalihama motornih goriva, prvenstveno benzina, te zalihe će u najboljem slučaju potrajati do siječnja ili veljače iduće godine. Nakon toga Ina će morati uvoziti benzin, a dizel ionako svake godine uvozi, u količinama između 200 i 400 tisuća tona.
Nepredvidive cijene
S obzirom na neizvjesnost na tržištu naftnih derivata, posebice s dolaskom zime i nepredvidljivim tijekom rata u Ukrajini te europskim embargom na uvoz ruske nafte, nemoguće je procijeniti u kojem smjeru će se kretati cijene naftnih derivata u razdoblju od studenoga ove, do travnja iduće godine. Iz Ine ne nude nikakav odgovor na pitanje jesu li već ugovorili uvoz derivata do kraja obustave proizvodnje u riječkoj rafineriji, niti po kojim cijenama, pa bi za hrvatske kupce moglo uslijediti vrlo neizvjesno razdoblje u kojemu bi cijene goriva mogle dodatno rasti.
Iz Ine šturo odgovaraju kako, dok traje izgradnja, kako naglašavaju, najvećeg i najvrednijeg industrijskog projekta u novijoj povijesti Hrvatske, odnosno modernizacije riječke rafinerije, u koji ulažu više od četiri milijarde kuna, sama rafinerija ne može kontinuirano raditi dok se izvode radovi na postojećim postrojenjima.
“Zaustavljanje proizvodnje u određenim fazama radova predviđeno je i ugovorom o izgradnji novog postrojenja za preradu teških ostataka nafte. Tijekom zastoja izvode se radovi koje je moguće izvoditi samo u razdobljima kada rafinerija ne radi zbog povezivanja postojećih postrojenja s novim sustavima”, objašnjavaju iz Ine, dodajući kako je zbog spajanja postojećih rafinerijskih pogona s novim sustavima predviđeno više obustava proizvodnje, među kojima je i najavljeni prekid od studenog ove godine, do početka travnja iduće.
Sigurna opskrba
“INA će učiniti sve kako bi osigurala neprekidnu sigurnost opskrbe domaćeg tržišta u navedenom razdoblju”, poručuju iz nacionalne naftne kompanije, ne navodeći pod kojim uvjetima i po kojoj cijeni, te iz kojih izvora će se osigurati opskrba tržišta.
Najavu ponovnog pokretanja proizvodnje u riječkoj rafineriji početkom travnja, s obzirom na dosadašnja iskustva, također treba uzeti s dozom rezerve. Lani je proizvodnja, zbog promjene katalizatora i prilagodbe novim postrojenjima te optimizacije troškova, bila obustavljena 28. listopada, a iz Ine su najavljivali kako će biti pokrenuta u siječnju ili veljači ove godine, da bi puna proizvodnja krenula tek početkom svibnja. U međuvremenu je, nakon rasta cijene goriva zbog izlaska iz lockdowna uzrokovanog pandemijom COVID-19, došlo i do snažnih poremećaja i novog rasta cijena zbog ruske invazije na Ukrajinu, a što će se po tom pitanju događati tijekom ove zime, potpuno je nemoguće predvidjeti. Jedno je, ipak, sigurno – a to je da Hrvatska u jeku najveće svjetske energetske krize na period od najmanje pet mjeseci ostaje bez vlastite proizvodnje goriva za motorna vozila te će u najvećem dijelu, posebno kad je riječ o dizelu, gotovo u potpunosti ovisiti o uvozu, s posve nepredvidivim cijenama.
Profitabilno poslovanje
Ovakva situacija, valja još jednom ponoviti, samo dodatno pokazuje koliko je važna izgradnja koking postrojenja koje će u najboljem slučaju biti završeno tek za dvije godine, a trebalo je, i prema prvobitnim planovima Ine, kao i prema međudioničarskom ugovoru s MOL-om, biti već odavno završeno, čime bi se riječkoj rafineriji omogućilo profitabilno poslovanje. I to punim kapacitetom prerade od 4,5 milijuna tona sirove nafte godišnje, s dovoljnom količinom proizvedenih svih vrsta goriva, uključujući i dizel, kojeg riječka rafinerija trenutno ne samo da ne proizvodi dovoljno za domaće potrebe, nego je pritom ovisna i o krajnje neizvjesnom uvozu vakuumskog plinskog ulja iz Rusije za proizvodnju te vrste goriva.
Izgradnja koking postrojenja u Rijeci tek je na pola puta i bit će završena u najboljem slučaju krajem 2024. godine, sa zakašnjenjem od najmanje cijelog jednog desetljeća u odnosu na planirano, a podsjetimo, izgradnju kokinga u Rijeci mađarska je strana u Ini uvjetovala gašenjem proizvodnje u Sisku, pa onda i izvozom nafte s hrvatskih polja u MOL-ove rafinerije, kao i drugim zahtjevima, čime se projekt koji je trebao biti započet neposredno nakon izgradnje hidrokreking postrojenja u Rijeci, protegao za cijelo desetljeće. I kad uvoz tog dijela sirovne nije bio upitan, rafinerija nije proizvodila dovoljno dizela, već ga je Ina svake godine morala uvoziti, piše Novi list.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!