Stručnjak za sigurnost u prometu Željko Marušić bio je gost Novog dana u kojem je komentirao cijene goriva.
“Na našim benzinskim postajama nitko ne kontrolira cijenu goriva. To je kao kad Vlada ograniči cijenu mljevenog mesa, onda se postavlja pitanje sadržaja komponenti, cijene, kvalitete i starosti. Slično je i s gorivom”, rekao je.
Navodi kako se mnogi građani javljaju kako im automobili lošije vuku i više troše. Kaže kako se to primjećuje pogotovo kod onih koji mogu kupovati gorivo u Sloveniji pa mogu usporediti njegovu kvalitetu.
“To ukazuje na sumnju da kvaliteta našeg goriva ne odgovara standardima. Kad je kvaliteta goriva u pitanju, to je uvijek političko pitanje, iako je u osnovi tehničko. Jednom sam sudjelovao u istraživanju 2005., kad ga je vodila jedna novinska kuća i tad je nastala afera. Nakon toga, istraživanje je napravljeno samo jednom”, rekao je te dodao: “Država nije u jednostavnoj situaciji, ona mora birati između loših opcija. Ali, svi govorimo da je ruska nafta jeftinija, ali nitko ne govori je li ona manje kvalitetna od libijske”.
Navodi kako je tu cijeli lanac mogućih uzroka. “Prvo imate kvalitetu nafte koju uvozimo, pa onda kvalitetu rafiniranja, zatim lanac distribucije, pa na kraju lanac isporuke. Svima savjetujem da kupuju gorivo u brendiranim tvrtkama. Nažalost, kad imate privatnika u pitanju, tad imate i veći rizik od lošeg goriva”, rekao je Marušić.
Kaže da su svi parametri kvalitete goriva jednako važni.
“To je političko pitanje”
“Kao inženjer, da mogu birati ne bih stavio niti jedan promil biološkog porijekla goriva u svoj automobil. To je političko pitanje da se smanji ovisnost o gorivu iz arapskih zemalja i Rusije, ali nelogično je koliko se zagađuje okoliš kod proizvodnje takvih goriva. Tu je velik problem udio policikličkih aromatsklih ugljikovidika, oni su povezani s kvalitetom nafte i s procesom rafinacije”, rekao je stručnjak.
Ako vi hoćete štedjeti, kaže, onda morate prodavati gorivo ispod cijene pa prodaju naftu ispod standarda.
“To je prešutni deal. Mi vas nećemo kontrolirati, al to ide na uštrb građana. Udio takvih spojeva ne smije biti veći od 8 posto, a ako je više, onda motor više izgara, više vuče i veća je potrošnja goriva”, rekao je te dodao: “Tu se sad nadovezuje cijela strategija koja nema vezue s tehničkim utemeljenjem. Kad su u pitanju nova vozila, tad bogati kupuju ona koja se pokreću na benzin, a sad je dizel 21 posto skuplji. To vam poništava razliku u cijeni potrošenog goriva”
Navodi kako su financijski najnesigurniji građani uvijek kupovali dizelske automobile da bi se vozili jeftinije, ali oni u startu imaju više kilometara i skloniji su duplo skupljim popravcima što znači da su automatski skuplji.
“To je licemjerno”
“Sad ste vi tim siromašnim građanima izbili zadnji adut. To je licemjerno. Govori se o zaštiti građana, a onda ti siromašni građani voze 70 posto dizelskih automobila, a dizel je poskupio 21 posto. Znači kontra svih ekonomskih standarda”, kaže.
Smatra da je posebno pitanje teretni prijevoz, on je posebno vezan za dizelsko gorivo, a to je pitanje za strategije države.
“Kad gledamo lančane efekte na cijene goriva i cijene usluga i roba opet će tu najveći ceh platiti građani koji imaju prosječna ili ispod prosječna primanja. Mi bismo trebali prvo vidjeti što mi kupujemo po nižoj cijeni i jesmo li mi uopće građanima nešto realno ponudili”, rekao je te dodao: “Ne savjetujem korištenje premium goriva, je li to gorivo koje koristi posebnu naftu ili je prošlo posebnu rafinaciju, ne znam. Zbog čega država ne zaštiti građane pa kaže, platit ćete 16 posto skuplje gorivo, što je meni apsurd, ali znat ćete što dobivate”.
Za kraj je poručio da je najbolje da građani koriste obično gorivo i po potrebi doliju posebne specijalizirane aditive ako žele kvalitetnije gorivo. No, država tu treba reći što dolazi s običnim gorivom, a što s premium gorivom.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare