TNT analiza: Svakodnevna bitka za sretan kraj HŽ putovanja

Vijesti 11. ruj 202209:04 1 komentar
Davor Javorovic/PIXSELL

U sudaru vlakova u Rajiću nadomak Novske život je izgubio 60-godišnji strojovođa, 52-godišnji kondukter i 17 godišnjak, maloljetni sin strojovođina kolege iz Zagreba. Iskrena sućut obiteljima i prijateljima svih preminulih u ovoj nesreći.

Vlakovi se sudaraju. U Njemačkoj prije sedam mjeseci sudarila su se dva putnička vlaka i jedna je osoba poginula. U Češkoj lani troje je ljudi izgubilo život u sudaru putničkih vlakova. Svijet pamti tragediju iz Francuske od prije 15-ak godina kada je 13 ljudi umrlo a deseci su ozljeđeni u sudaru vlakova u prometnoj špici.

Ljudski faktor ili kvar – događa se.

No jedna je stvar kad se nesreća dogodi unatoč modernoj infrastrukturi i vrhunskim mjerama sigurnosti, a sasvim druga kad se dogodi na prugama u kojima je vožnja vlaka svakodnevna iscrpljujuća bitka za sretan kraj putovanja. Koji slučaj imamo u Hrvatskoj? Kako ne bismo lakonski zaokružili odgovor po B) evo činjenica koje govore za sebe.

N1

Agencija za istraživanje nesreća na svojim je web stranicama u 2022.godini dosad objavila 34 vijesti o različitim nesrećama i incidentima na moru, u zraku i na prugama. Čak 24 vijesti otpadaju na željezničke nesreće i incidente, te vijesti o istragama o nesrećama.

N1

U 7 mjeseci ove godine smrtno je stradalo 12 osoba. Troje u ovoj strašnoj nesreći u Rajiću kod Novske, a još devetero ljudi živote je na prugama izgubilo u prvih pola godine. Podatke za srpanj i kolovoz iz HŽ-a nam jučer nisu mogli poslati, a prema izvješćima na stranicama Agencije za istraživanje nesreća – u tim mjesecima nije bilo smrtno stradalih.

Iz HŽ infrastrukture ovako su sistematizirali uzroke nesreća:

– dvije osobe poginule su na željzničko-cestovnim prelazima zbog nepoštivanja prometne signalizacije, petero radi neovlaštenog kretanja po pruzi i još dvije radi ulaska u zonu kontaktne mreže.

Drugim riječim, krivica je na stradalima – no stvari nisu tako jednostavne.

Ako se detaljno prolistaju Izvješća o nesrećama i preporuke Agencije za istraživanje nesreća – a ja sam to jučer učinila – onda je jasno kako je u brojnim tim nesrećama faktor i neprikladna ili pokvarena infratsruktura i signalizacija kao i ljudski faktor na strani zaposlenika HŽ-a.

N1
N1
N1

Evo primjera tri prošlogodišnje ozbiljne nesreće za koje je Agnecija za istraživanje nesreća istrage zaključila ovoga proljeća i ljeta.

Nesreća na pruzi Križevci Lepavina dogodila se lani u kolovozu, a istraga je završila u srpnju ove godine. Jedan je teretni vlak naletio na drugi, vlak je prošao kraj signala STOP, strojovođa je teško ozljeđen. Uzroci: kvar vlaka, nepoštivanje sustava službene komunikacije preko RDU (radio dispečerskog) sustava.

VEZANE VIJESTI

17. lipnja lani na predjelu Stancija Grgur osobno vozilo je podletjelo pod putnički vlak na. Vozač automobila je smrtno stradao, nije poštovao znak STOP i Andrijin križ. Istraga koja je završila u srpnju pokazala je da je osim propusta i nepažnje vozača automobila, nesreći pridonjela prebrza vožnja vlaka, činjenica da pilot u vlaku nije upozorio strojovođu da se mora pridržavati brzine vožnje, kao i činjenica da s pozicije svog sjedala pilot nije imao pregled brzinomjera.

U ožujku lani na pruzi između Zaprešića i Podsuseda smrtno je stradao pružni radnik na kojega je naletio vlak. Nesreći su pridonjele smanjena vidljivost zbog prašine od radova kao i buka, no utvrđeno je i da strojovođa nije radnike upozorio na propisani način paljenjem znaka pazi, kao i da stradali radnik nije poštivao propisane mjere sigurnosti i procjene rizika.

Reći ću još i da je na dionici između Novske i Okučana – istoj ovoj gdje se sada dogodila nesreća – prije samo 6 mjeseci vlak naletio na čuvara pruge koji je smrtno stradao – a okolnosti ove nesreće još se istražuju.

N1

Hrvatske strojovođe često upozoravaju na stare vlakove koji se kvare. Strojovođa stradao u ovoj nesreći i sam je prije tri godine za Jutarnji list govorio o tome kako mu je u vožnji otpao kočioni sustav.

Koliko su stari vlakovi HŽ-a? Puno.

Od ukupno 94 elektrmotorna i dizel-mnotorna vlaka, svega je 40 novih niskopodnih vlakova, ostalih 54 stariji su od 40 godina. Putnički vlak iz Rajića proizveden je 1980-godine.

N1

Koliko se često kontroliraju sustavi u željeznici?

Željeznički inspektori – u svom zadnjem izvješću koje datira iz 2020.godine – navode da su napravili gotovo 800 nadzora. U ovoj tablici je pregled tih nadzora i preporučenih inspekcijskih mjera. Vidimo da u segmentu koji se najviše tiče sposobnosti i rada strojovođa i ostalih djelatnika HŽ-a – inspektori ili nisu našli nepravilnosti koje bi izsikivale mjere ili su izrekli tek jedna prekršajni nalog. Najviše rješenja i izrečenih mjera odnosi se na segment vučnih vozila te prometno upravljačkog i signalno-sigurnosnog sustava.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare