ODRON NA JAKUŠEVCU
Zamalo je stradao, auto mu mjesecima bio pod brdom smeća, a odštetu nije dobio. "Pisao sam svima. Nema odgovora"

U rano jutro 4. prosinca 2023. na zagrebačkom odlagalištu otpada Jakuševec-Prudine dogodio se golemi odron smeća, drugi takav u samo tri tjedna.
Trojica radnika bila su ozlijeđena. Jedan je teško stradao ostavši bez ruke. Druga dvojica imali su više sreće no ne i bezazlene ozljede.
Jedan od te dvojice, naš sugovornik, jedva se, kaže, izvukao iz kontejnera. Ne želi publicitet, ali bi htio da javnost sazna za njegov slučaj pa je zamolio da u ovom tekstu ostane anoniman.
Radnik je Zrinjevca, podružnice Zagrebačkog Holdinga.
"Svi govore da na Jakuševcu rade samo radnici Čistoće, a nas iz Zrinjevca nitko ne spominje", kaže.
Parkirao na za to predviđenom mjestu
Na odlagalištu Jakuševec radi kao bagerist na zgrtanju biootpada. Tog jutra, kao i svakog radnog dana, dovezao se na posao automobilom s drugog kraja grada gdje živi.
Parkirao je vozilo, govori nam, kao i uvijek, na za to predviđenom i uređenom prostoru uz odlagalište.
"Baš su te godine uredili parkiralište za vozila nas djelatnika Zrinjevca pored samog odlagališta, da ne parkiramo oko kontejnera i tamo gdje prolaze kamioni sa smećem", kaže.
U trenutku odrona nalazio se u uredskom kontejneru gdje inače bude kada nije u bageru jer zbog smrada biootpada teško je biti na otvorenom duže vrijeme.
"Mislio sam da je potres. Kolega ostao bez ruke"
Kada se dogodio odron, smeće je napola zatrpalo kontejner.
"Čuo sam buku i tresak. Isprva sam pomislio da je potres. Onda se kontejner počeo pomicati kao da ga gura kamion ili bager. Srećom, bio je napola zatrpan pa sam onakav natučen uspio izvući se kroz prozor", kaže.
Nakon što se izvukao, saznao je strašnu vijest da je njegov kolega ostao bez ruke. Zatim je stigla još jedna loša vijest.
"Došli su mi reći da su moj i još dva automobila ostali zatrpani pod smećem."
Bio je u šoku zbog stradalog kolege i automobil mu u tom trenutku nije bio najvažniji. Računao je da će vozilo biti ubrzo izvučeno i da će potom poduzeti daljnje korake s osiguravajućim društvom.
No, načekao se do toga i više nego što je u najgorem scenariju mogao zamisliti.

Automobili mjesecima trunuli ispod smeća
Tri dana kasnije njegov automobil i automobile njegovih kolega pod gomilom smeća snimio je fotograf Pixsella (vidi sliku gore, nap.a.), a tu su fotografiju tada objavili mnogi mediji.
Još dok je automobil bio ispod smeća obratio se osiguravajućem društvu kod kojeg je imao ugovorenu policu osiguranja. Ondje su mu rekli da procjenu ne mogu obaviti sve dok je vozilo u tom stanju. Za procjenu štete, rekli su mu, bilo je potrebno da vozilo sa sva četiri kotača (ili onime što je ostalo od njih) bude na ravnome.
Tjedni i mjeseci su prolazili. Naš sugovornik bio je na bolovanju i fizikalnim terapijama, a njegov automobil i dalje je trunuo ispod gomile odronjenog smeća.
Holding tvrdio jedno, sudski vještaci drugo
Tako je bilo i u travnju prošle godine kada je Forbes Hrvatska pisao o tome kako su automobili trojice radnika i dalje 'zarobljeni' pod smećem nakon odrona na Jakuševcu zbog čega nije bilo mogućnosti za procjenu štete i eventualnu isplatu odštete.
Tada su na upit novinara Forbesa iz Zagrebačkog Holdinga odgovorili da se "izvlačenje pokretne imovine i drugi radni procesi ne mogu provoditi dok traju izvidi sudskih vještaka koji se provode u okviru postupka osiguranja dokaza i utvrđivanja uzroka odrona".
No Općinski sud u Novom Zagrebu još je 15. prosinca 2023. godine, 11 dana nakon odrona, imenovao trojicu sudskih vještaka (za građevinarstvo, zaštitu okoliša i strojarstvo) da "provedu sve potrebne radnje i izvide te uzmu sve potrebne uzorke radi utvrđenja okolnosti i uzroka nastanka u prijedlogu navedenih događaja".
Mogli ih izvući u veljači, a ne u kolovozu?
Početkom veljače prošle godine, Zagrebački Holding je od Općinskog suda zatražio očitovanje spomenutih sudskih vještaka o tome smije li s mjesta nesreće ukloniti dva osobna automobila "sukladno traženju njihovih vlasnika, a radi procjene i isplate štete".
Desetak dana kasnije sudski vještaci očitovali su se tvrdeći da uklanjanje tih automobila ne utječe na postupak vještačenja koji provode. Iako je prema tim navodima Zagrebački Holding još u veljači mogao izvući zatrpane automobile svojih zaposlenika, to je učinjeno tek koncem kolovoza. Šest mjeseci kasnije.
"Nisu ih htjeli izvlačiti ranije jer je Državni inspektorat zabranio. Tako su meni i kolegi rekli u Holdingu", kaže naš sugovornik.
Zagrebačkom Holdingu i Službi za odnose s javnošću Grada Zagreba ovih dana smo u dva navrata poslali upit zašto je za izvlačenje ta dva osobna vozila bilo potrebno više od osam mjeseci budući da je o tome ovisilo utvrđivanje štete na vozilima i isplata odštete. Odgovor do objave ovog teksta nismo dobili, a dobijemo li, objavit ćemo ga naknadno.
"Pitali me jesam li slikao stvari u autu"
Kada su vozila našeg sugovornika i njegovog kolege lani u kolovozu napokon bila izvučena (vidi sliku ispod) stigli su procjenitelji iz osiguravajućeg društva.
"Naravno, procijenili su totalnu štetu, ali i rekli da bez točno utvrđenog krivca i uzroka nema isplate odštete", rekao nam je naš sugovornik.
"U osiguravajućem društvu pitali su me jesam li imao osobnih stvari u automobilu. Rekao sam im da sam imao sat, jaknu, dosta alata u prtljažniku... Na to su mi rekli da će biti teže to utvrditi ako nemam fotografije tih stvari. Pa tko slika stvari u automobilu svaki put kad ide nekamo", ispričao je.
Onda su u studenome neslužbeno iznesene indicije sudskih vještaka da se odron dogodio zbog vode koja se zadržava u dijelovima tijela odlagališta i sporije procjeđuje prema drenažnom sloju. Koncem veljače ove godine vještačenje je završeno, ali ni tada izvješće još nije bilo službeno objavljeno. Mediji su tada objavili kako je navodno u izvješću potvrđen onaj razlog koji je prethodno neslužbeno spominjan.

Osiguravajuća kuća ga odbila. Kao, sam je kriv
U siječnju ove godine naš je sugovornik dobio od osiguravajućeg društva Obavijest o neosnovanom odštetnom zahtjevu u kojemu piše da "uvidom u dokumentaciju koja prileži odštetnom zahtjevu nažalost nisu u mogućnosti pozitivno riješiti njegov zahtjev". Naime, njegovapolica osiguranja ne pokriva odgovornost za štete koje su nastale "kao posljedica svjesnog postupanja protivno propisima ili pravilima prema kojima se obavlja djelatnost odnosno grubim kršenjem propisa ili pravila prema kojima se obavlja djelatnost".
Nadalje u toj Obavijesti stoji da je "razvidno kako je osiguranik postupio protivno propisima ili pravilima prema kojima se obavlja djelatnost..."
Njemu, pak, nije jasno koje je to poslovne aktivnosti obavljao suprotno propisima i pravilima propisima.
Nakon toga je, kaže, više puta tražio od nadređenih da nešto poduzmu kako bi mu bila nadoknađena šteta. Jer tim je automobilom dolazio na odlagalište Jakuševec, parkirao ga na za to predviđenom mjestu i ondje radio svoj posao. Nije se tog dana tamo zatekao u svoje slobodno vrijeme.

"Nisam još ni otplatio kredit za njega"
"Automobil nije bio nov, nego rabljeni, godište 2012. a nisam ni otplatio kredit za njega. Supruga i ja opet smo se zadužili, digli kredit i kupili automobil jer je potreban i njoj i meni. Naravno, opet rabljeni jer za novi nemamo novca", rekao je naš sugovornik. Kredit za uništeni automobil još nije otplatio, a već je morao podići novi.
Nitko mu ne govori hoće li od poduzeća dobiti ikakvu odštetu kad već neće dobiti od osiguravajuće kuće.
"Poslao sam desetak mailova i upravi i u Ured gradonačelnika, ali nikakav odgovor nisam dobio", kaže.
Pokušali smo i mi. Uz već spomenuto pitanje Holdingu i Uredu za odnose s javnošću Grada Zagreba, pitali smo i hoće li Zagrebački Holding barem djelomično nadoknaditi štetu svome radniku koji je u trenutku nesreće na Jakuševcu obavljao poslove iz svoga djelokruga.
I taj odgovor objavit ćemo naknadno. Ako ga dobijemo.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare