Ljudi s ovom krvnom grupom imaju veći rizik od ranog moždanog udara

Zdravlje 07. ruj 202208:53 0 komentara
krvna grupa, transfuzija, darivanje krvi
Pexels / Ilustracija

Ljudi koji imaju jedan od tipova krvne grupe A u većem su riziku da će prije 60. godine doživjeti moždani udar od ljudi koji imaju druge krvne grupe.

Krvne grupe prikazuju kemikalije na površini crvenih krvnih stanica, a među najpoznatijim krvnim grupama su A, B, AB i O. Ali i unutar ovih glavnih krvnih grupa postoje suptilne varijacije koje su nastale iz mutacija nekih gena.

Sad su znanstvenici otkrili jasnu poveznicu između gena za podgrupu A1 i ranog moždanog udara. Istraživači su prikupili podatke iz 48 genetskih studija, u kojima je sudjelovalo oko 17 tisuća ljudi koji su doživjeli moždani udar i oko 600.000 ljudi koji nisu imali moždani udar. Svi su sudionici imali između 18 i 59 godina.

Analiza je otkrila dvije lokacije koje su povezane s rizikom od ranijeg moždanog udara. Na jednoj su se nalazili geni za krvnu grupu.

Druga je analiza otkrila da ljudi koji imaju varijaciju krvne grupe A imaju 16 posto veću vjerojatnost da će imati moždani udar prije 60. godine. Oni koji su imali gen za krvnu grupu O1 rizik je bio niži za 12 posto.

Ipak, istraživači napominju da je rizik za moždani udar kod ljudi koji imaju krvnu grupu A zapravo malen i da nema potrebe za dodatnim pretragama ili posebnom oprezom.

“Još uvijek ne znamo zašto grupa A nosi veći rizik, ali to je vjerojatno povezano s faktorima pri zgrušavanju krvi, poput trombocita i stanica koje oblažu krvne žile, kao i drugim cirkulirajućim proteinima, koji svi imaju ulogu u razvoju krvnih ugrušaka”, rekao je jedan od autora studije i neurolog Steven Kittner sa Sveučilišta u Marylandu.

Iako nalazi studije izgledaju zabrinjavajuće, stvari ipak treba staviti u kontekst. Primjerice, važno je i gdje ljudi žive i kako žive pa su potrebna dodatna istraživanja da bi se rezultati mogli još jasnije interpretirati.

Još je jedan ključni podatak otkriven kad su se uspoređivali ljudi koji su imali moždani udar prije navršene 60. godine i oni koji su ga dobili nakon navršene 60. godine. U tu su svrhu istraživani podaci 9.300 ljudi starijih od 60 koji su imali moždani i oko 25.000 ljudi starijih od 60 koji nisu imali moždani.

Otkriveno je da je povećani rizik od moždanog udara kod ljudi koji imaju krvnu grupu A postao beznačajan kod starije grupe, pokazujući da moždani udari koji se dogode ranije u životu možda imaju drugačiji mehanizam u usporedbi s onima koji se dogode kasnije.

Moždani udar kod mlađih ljudi rjeđe uzrokuju masne naslage u arterijama (ateroskleroza) i više su povezani s faktorima koji imaju veze sa stvaranjem ugrušaka.

Studija je također otkrila da ljudi koji imaju krvnu grupu B imaju 11 posto veću šansu dobiti moždani udar, bez obzira na dob.

Prethodne studije pokazuju da je dio genoma koji kodira krvnu grupu, nazvan ‘ABO lokus’, povezan s kalcifikacijom koronarne arterije, koja ograničava protok krvi, i sa srčanim udarom.

Genetski slijed za krvne grupe A i B također je povezan s nešto većim rizikom od krvnih ugrušaka u venama, što se naziva venska tromboza.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Neurology.