Okretanje domaćem tržištu: Za ovim radnicima će biti najveća potražnja

Biznis 10. velj 202114:59
Izvor: THOMAS KIENZLE / AFP

Kriza prouzročena pandemijom primorala je već lani brojne tvrtke na snažnije okretanje domaćem tržištu rada.

Nakon što je tržište rada u 2020. bilo pod snažnim utjecajem Covid-19 krize, popuštanjem nacionalnih restriktivnih mjera ekonomske aktivnosti, kao i mjera ograničenja u kretanju među državama, ne treba očekivati značajnije turbulencije na tržištu rada i nastavak postojeće situacije.

Upravo suprotno, s normalizacijom stanja očekuje se rast gospodarske aktivnosti, a time i rast potrebe za radnicima u svim sektorima gospodarstva – najviše u onima koje su osjetila najveći pad.

Sukladno očekivanjima, sve veću važnost za poslodavce dobiva domaće tržište rada, pri čemu posrednici na platformama u zapošljavanju, primjerice na portalu danasradim.hr naglašavaju kako je nedostatak radne snage, koji se proteklih godina vrlo često rješavao uvozom stranih sezonskih radnika, i dalje jedan od ključnih izazova našeg gospodarstva.

VEZANE VIJESTI

Kako ističe njihov direktor marketinga Gordan Škorić, upravo kriza prouzročena pandemijom jasno je ukazala na ovisnost pojedinih djelatnosti o zapošljavanju stranih radnika, primoravši lani brojne poslodavce na snažnije okretanje domaćem tržištu rada. I na portalu MojPosao očekuju da će se poslodavci još snažnije fokusirati na zapošljavanje domaćih radnika.

“S obzirom na situaciju u ostatku Europe, početkom godine dodatno je smanjen intenzitet imigracije i emigracije zbog čega je za očekivati kako će se poslodavci fokusirati na zapošljavanje domaćih radnika. Kao i dosad, puno toga će ovisiti o epidemiološkoj situaciji, ne samo u Hrvatskoj već i u regiji, te Vladinim potezima koji ako budu gospodarski kvalitetni snažno će pozitivno utjecati na zbivanja na tržištu rada”, kaže njihov Alen Mrvac.

U odnosu na siječanj, kada je potražnja za radom bila 33% niža nego godinu prije, u veljači je taj pad smanjen na 11% u usporedbi s prošlogodišnjom veljačom, što potvrđuje optimizam i želju poslodavaca, kažu, da u 2021. nastave s uspješnim poslovanjem.

Najave se odnose na još bolje brojke te odmicanje od ‘dna’ potražnje za radnicima u siječnju, kad je prema OVI indeksu (mjesečnom indeksu online oglasa slobodnih radnih mjesta razvijenome na zagrebačkim Ekonomskom institutom u suradnji s portalom MojPosao) ona iznosila 33% manje nego u istom razdoblju 2020. To je bio najveći pad od svibnja 2020., uzrokovan jačim restrikcijama ekonomske aktivnosti.

Sajam poslova

No, tržište rada – iako i dalje pod snažnim utjecajem pandemije, uz prisutan oprez i suzdržanost kod poslodavaca na planu zapošljavanja novih radnika, u veljači se tradicionalno budi, pa počinje uobičajena potraga za kvalitetnim radnicima koji će iznijeti turističku sezonu.

Tome u prilog, kažu, svjedoči i pojačan interes tvrtki za sudjelovanje na ovogodišnjem sajmu poslova u turizmu i sezoni Sezonac.hr, koji će se održati od 25. veljače do 5. ožujka, i koji će ponovo na jednom mjestu okupiti poslodavce u potrazi za kvalitetnim radnicima i radnike u potrazi za novim poslovnim izazovima. I na portalu danasradim.hr već primjećuju pripreme brojnih hotelijera za nadolazeću sezonu i njihovu spremnost za istu u punom opsegu.

VEZANE VIJESTI

Ova tvrdnja se najbolje očituje u činjenici da su vodeći poslodavci iz turističkog sektora već krenuli u potragu za domaćim sezonskim radnicima. Uz orijentaciju na radnike iz njihove neposredne okolice, gotovo su sigurni kako će brojni poslodavci i ove godine ponuditi i pogodnosti poput smještaja, prehrane te plaćenog prijevoza.

Kako je trajanje turističke sezone još neizvjesno, kao dodatni poticaj zapošljavanju i očuvanju radnih mjesta svakako bi pridonijela i privremena prilagodba aktualne mjere “stalni sezonac”, ističe Škorić, u smislu da bi se ista omogućila i za osobe koje su kontinuirano radile najmanje 5 mjeseci (u odnosu na sadašnjih 6 mjeseci) kod istog poslodavca i koje će kod poslodavca raditi još najmanje jednu sezonu.

“Bitno je i da nadležne institucije krenu u aktivno promoviranje i poticanje školovanja za zanimanja i radna mjesta koja su sada deficitarna, a za kojima vlada velika potražnja na tržištu, poput: kuhara, vozača C kategorije, pizza majstora, stolara, armirača, keramičara, električara, projektanata, farmaceuta, automehaničara, autolimara, strojara”, kaže Škorić.

Iz hotelske grupacije pod brendom Bluesun Hotels ističu da buduće zaposlenike traže prvenstveno na hrvatskom tržištu rada, s osobitim naglaskom na krajeve Hrvatske u kojim se nalaze njihovi hoteli u svrhu poticanja rasta i razvoja lokalnih sredina – to su Bol, Supetar, Brela, Tučepi i Starigrad Paklenica.

Kroz njihovu Bluesun akademiju, jedinstven projekt u hrvatskom hotelijerstvu, odnosno radionice za usavršavanje u struci u zimskim i proljetnih mjesecima prođe u prosjeku 500 njihovih radnika. U 12 hotela i jednom kampu imaju 650 stalno zaposlenih, no u vrhu sezone 1700 radnika, dakle, više od 1000 sezonaca.

Postotak povratka je vrlo velik – oko 80%.

Svake sezone najveća je potraga za kuharima, konobarima i sobaricama, a prema riječima direktorice sektora ljudskih potencijala Sunce hotela Maše Prebeg, ove godine planiraju kao i do sada – nove kolege najprije potražiti na hrvatskom tržištu.

Da hotelijeri nisu jedini koji s velikim očekivanjem gledaju na ovu sezonu, pokazuje činjenica, prema Škoriću, kako su i pojedini veliki trgovački lanci već početkom siječnja krenuli u potragu za sezonskim radnicima, dok prema najavama poslodavaca intenzivnije potrage za domaćim radnicima očekuju se u narednom periodu u građevinskom sektoru te u poljoprivrednoj proizvodnji.

Traženi građevinari

Uz turistički sektor koji u ljetnim mjesecima zapošljava do 70.000 sezonskih radnika, procjenjuje se da će ove godine najveća potražnja na tržištu biti za radnicima iz građevinskog sektora zbog brojnih infrastrukturnih projekta, ali i obnove potresom pogođenih područja kao i za sezonskim radnicima u poljoprivredi za koju se procjenjuje da na sezonskim poslovima godišnje radi i do 40.000, piše Poslovni dnevnik.

“Trenutna situacija na tržištu rada je odlična prilika za fokus poslodavaca na domaću radnu snagu što, stvaranje novih prilika u zapošljavanju mladih te dugoročno na povećanje broja zaposlenih što će se reflektirati na povećanje osobne potrošnje, a time i na ukupno gospodarstvo”, zaključuje Škorić.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Komentari

Vaš komentar