"psihologija misterije"
Labubu groznica: Zašto su ljudi spremni platiti 150 eura za plišanu igračku?

Iza naizgled obične dječje igračke krije se poslovni model vrijedan milijarde – Labubu lutkice, zahvaljujući pametno osmišljenoj potrošačkoj psihologiji i ekskluzivnosti “blind box” sistema, postale su globalni fenomen.
Gosti su na N1 BiH bili psihologinja Dželila Mulić Čorbo i profesor Kasim Tatić.
Popularne igračke
Psihologinja Mulić Čorbo prisjetila se kako su popularne igračke imale snažan utjecaj na djecu i u njezinu djetinjstvu:
„Kad sam bila djevojčica, Barbie lutke bile su potpuni hit. U Jugoslaviji su bile skupe, pa je svaka Barbie bila nešto posebno. Okupljale smo se oko njih i zabavljale se. Isto je danas s Labubu lutkicama – one mogu biti privjesak ili igračka, i nije neobično da se djeca okupljaju oko njih i žele ih imati.
Ispreplitanje marketinga i sociologije
U principu, cijela priča oko Labubu je marketing: što ta igračka priča, koje poruke šalje, pomaže li nam s nečim? Povezujemo se s tim pričama, a i odrasli se vežu za poruke i marketinške kampanje koje nas emotivno angažiraju“, objasnila je.
Profesor Tatić naglašava da je uspjeh Labubu lutkica rezultat iznimno dobro osmišljenih marketinških strategija:
„Sve je postignuto marketinškim trikovima. Marketinški stručnjaci su izvrsno organizirali kako potaknuti potražnju i razumjeti potrebe potrošača. Ekonomija se tu isprepliće sa sociologijom – marketing je krenuo od jednostavnih principa, a korištena je i pristranost mišljenja: ako većina ljudi nešto kupuje, mora biti dobro“, kazao je.
Psihologija misterije
Naveo je zatim:
„Naravno, to ne mora uvijek biti istina. Ljudi koji kupuju ove igračke stvaraju sadržaj na društvenim mrežama, a psihologija misterije vješto se plasira kroz medije. Iskorištene su osnovne ljudske slabosti: spremnost platiti za osjećaj vrijednosti.
Ključno je pitanje – što je vrijednost? Da bismo razumjeli zašto su ljudi spremni platiti toliko, moramo razumjeti korist koju u tome vide. Individualnost se očituje u spremnosti kupiti nedostajući oblik ili boju i tako poslati signal da smo drugačiji od drugih.“

Prave vrijednosti
Podatak koji najbolje ilustrira razmjere ovog fenomena: najskuplja Labubu lutka do sada prodana je za čak 160 eura.
Psihologinja Mulić Čorbo ističe i važnost da roditelji djeci objasne vrijednosti koje stoje iza potrošačkih navika:
„Kupovinom uvijek nešto kompenziramo. Kad kupujemo hranu, biramo između organskog i pristupačnijeg, što govori o našim prioritetima: pratimo li trendove ili nam je važnija funkcionalnost. Kao roditelji, moramo djeci prenijeti vrijednosti i razgovarati o njima.
Djeca iz razvojnih razloga žele te igračke, a roditelji moraju objasniti što je Labubu, zašto je popularna i što to znači. Danas je jako teško odgajati djecu, ali ne smijemo ostati na površini; moramo svakodnevno razgovarati s njima i voditi ih kroz te teme“, zaključila je Mulić Čorbo.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare