"IT zanimanja su globalna, i nisu rezervirana za štrebere"

Vijesti 21. sij 201619:37 > 19:39
N1

Gosti Pressinga u četvrtak su bili nacionalni koordinator EU inicijative eSkills for Jobs Hrvoje Balen i Dragan Petric, izvršni urednik IT časopisa BUG. S poduzetnikom i voditeljem Sašom Cvetojevićem pričalo se o informatici, ovogodišnjem CES-u i (hrvatskoj) IT budućnosti.

“Sigurno je da će se u skoroj budućnosti veliki broj radnih mjesta nižeg stupnja složenosti zamijeniti automatizacijom”, kaže na samom početku Balen.

“Možemo ih zvati “roboti”. No to nisu nužno oni kakvima ih zamišljamo, ali za očekivati je da će se smanjivati potreba za radnim mjestima niže složenosti, a povećat će se potreba za kreativnim radnjama”, smatra Balen.

“IT zanimanja nisu samo zanimljiva štreberima”

N1

O cilju “E skills for Jobs”-a kaže da je započeo kao projekt koji radi na poboljšanju podataka koji govore da će kroz određeni broj godina nedostajati tisuće IT profesionalaca u Europi.

“Jako malo ljudi se odlučuje za inženjerska zanimanja, više se odlučuju za društvena zanimanja, pa je pitanje kako motivirati mlade, jer puno ljudi iz struke već i odlazi u mirovinu. Pojedine aktivnosti koje je EU inicirala donose već sada rezultate, motiviramo mlade da se bave IT-ijem, da to nije bauk, i da to nisu samo zanimljiva zanimanja za “štrebere”. Pokazujemo im da su i ta zanimanja “kul u društvu””, rekao je.

Balen smatra da moramo školovati ljude za tehnologije za koje još ne znamo da postoje, i da je ključno pitanje kako bi netko pristupio tomu.

“I u RH će se do 2025. smanjiti potreba za ljudima koji su samo srednje stručne spreme, i moraju biti spremni cijelo vrijeme učiti. Ne može se više kao prije 50 godina završiti školu, i to je to. Alata za učenje je jako puno, i puno ih je besplatno”, naglasio je i poručio da bi svi trebali biti spremni učiti do kraja radnog vijeka, što u Hrvatskoj još nije razvijeno kao u pozitivnim primjerima u EU, poput npr. Danske.

Internet kao izvor obrazovanja koje nam treba u budućnosti: Može li to Hrvatska pratiti?

Po pitanju infrastrukture, Balen kaže da je Hrvatska dovoljno pokrivena da bi se preko interneta učilo što se želi.

“Razvoj elektronskog učenja u RH traje već deset godina, iako je porast najbrži u zadnje dvije godine. Infrastruktura ne mora nužno biti ne znam kako jaka, ona je trenutačno dovoljno optimizirana”, smatra Balen. Rekao je i da ljudi, iako ih sve više u Hrvatskoj nastavu pohađa online, i dalje više vole tradicionalni način učenja. Naglasio je da je dostupnost online alata i tečajeva zapravo dokaz da nemamo izlike da ne učimo.

Balen je zaključio da svi imaju iste probleme, i da niti SAD niti Europa ne mogu sami ispuniti potrebe u IT-u, no da je činjenica da se developere stalno i sve više uvozi i traži.

“To su ljudi koji imaju specifične vještine i znaju kako razvijati novu tehnologiju. Ono što se jako puno otvara jest upravo digitalna platforma za širenje informacija.”

Rekao je da je za Hrvatsku super što su IT poslovi globalnog karaktera. “Nisu kao primjerice pravo, gdje se školujete samo za hrvatsko pravo, a i tehnologije ne vjerujem da će puno zaostajati.”

“Cilj nam je dobiti što je novo i to pratiti”, zaključio je Balen. Naglasio je da se “naši ljudi ne moraju bojati da zaostaju za vanjskim svijetom”, ali da će za prodaju biti presudno kako tehnologiju i usluge raditi što više ‘za van’. Naveo je i da izvoz i broj zaposlenih u hrvatskoj IT industriji raste, i da je rastao svih ovih godina recesije.

Petric nam je donio dojmove s CES-a, najvećeg sajma potrošačke elektronike na svijetu, koji je održan u Las Vegasu.

N1

Glavni trendovi koje je Petric primijetio ove godine jesu roboti, virtualna stvarnost, autonomna vozila, ali i najveća bomba – da je posve jasno da streaming postaje budućnost za konzumiranje videa, a klasični načini broadcasta videosignala postaju prošlost.

“Streaming nam donosi mogućnost da bilo što pogledamo u bilo koje doba, i na bilo kojem mjestu”, objasnio je Petric.

“Sam određujem kada ću i gdje pogledati koji sadržaj i koju emisiju”, objasnio je ukratko kako streaming zapravo

 funkcionira.  “Naravno da je to svakome praktičnije, jednostavnije i bolje. Jedino što se ne može nadomijestiti su sportski događaji i vijesti.”

O Netflixu kaže da će u potpunosti promijeniti tržište telekoma, jer bi se već u prvoj godini promet u kojem ga prije nije bilo utrostručiti. Ovdje možete više pročitati o Netflixu u Hrvatskoj.

“Jedan sat gledanja nečega je otprilike 3 gigabajta prometa, a donedavno je to bila pretplata za čitav mjesec”, rekao je Petric pa dodao da će Netflix itekako promijeniti način gledanja i konzumiranja video sadržaja. Petric kaže da Netflix još nema sva distribucijska prava u svim zemljama, zbog čega se neki sadržaji ne mogu gledati u svim zemljama, no ono što ga “izvlači” jest što imaju široku vlastitu produkciju, pa su i dalje primamljivi za korisnike.

Gadgeti: Od korisnih, do jastuka protiv hrkanja

Petric se bacio i na temu gaminga, koji zaradama već neko vrijeme premašuje one u filmskoj industriji.

“Gaming je jedna od najunosnijih grana tehnološke industrije, i dolazak virtualne realnosti povećava njegovu važnost”, rekao je Petric. Rekao je i da neke tvrtke koje proizvode igrice imaju milijunske zarade, i da često premašuju zarade u filmskoj industriji.

Kaže da je na CES-u prikazano i bezbroj novih gadgeta, i da ih je toliko puno da je teško procijeniti koji su od njih korisni, a koji pomalo “glupi”. Za primjer je naveo i “pametne jastuke” koji pomažu da ne hrčemo.

“Bilo je naravno i konkretnih i korisnih, koje su imali i hrvatski izlagači.”

Zagrepčani kamerom privukli i Mercedes

“Zagrebački startup Streaming Solutions ima nosivu kameru koja se zakači na dršku naočala i putem nje se može streamati na način da se prenosi ono što se vidi vlastitim očima. Interes za tom kamerom bio je dosta velik jer je mnoge podsjećao na Google Glass, i njima je pristupilo dosta potencijalnih klijenata i investitora, među ostalim i ljudi iz Mercedesa. Oni recimo smatraju da ako kupac snimi ono što je vidio kada je išao na probnu vožnju, da je vjerojatnije da će se kasnije, gledajući snimku, odlučiti na kupnju automobila”, objasnio je Petric.

Istaknuo je i važnost pomoći od strane Američke ambasade u Zagrebu, osobito i u pogledu odlaska na ovaj sajam.

“Američka ambasada u Zagrebu djeluje kao zastupnik za odlazak na CES, njihovim poreznim obveznicima je to u interesu. Kada hrvatska tvrtka izlaže na CES-u, svoju pamet implementira u američki milje. U interesu im je pametne ljude odvesti u Ameriku, koji će onda s njihovim ljudima razvijati tu tehnologiju. Američka ambasada korisno u Hrvatskoj povezuje ljude s kolegama u Americi.”

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.