Prijevoznici u nevoljama: “Moramo stalno uvoziti vozače. Radne vize izdaju se na tjednoj bazi”

Ekonomija 06. ožu 202406:57 0 komentara
Ivica Galovic/PIXSELLr

Nedostatak vozača kamiona sve je izraženiji. Prema podacima Međunarodne unije cestovnog prometa, u svijetu ih nedostaje oko tri milijuna uz procjenu da će situacija u sljedećih pet godina biti još lošija.

Prijevoznicima u zemljama Europske unije nedostaje oko 400 tisuća vozača kamiona, a u Hrvatskoj, prema podacima Hrvatske gospodarske komore, lani je nedostajalo između 3000 i 5000 vozača u cestovnom teretnom prometu.

Kao i u drugim deficitarnim strukama, manjak vozača dijelom se uspijeva nadoknaditi “uvozom” stranaca koji sada čine petinu ukupnog broja vozača.

Petina vozača kamiona su stranci

“Vozača u Hrvatskoj nema dovoljno. Ako uzmete u obzir da imamo 20 posto stranih vozača, ispada da domaćih nedostaje jako puno i da i u ovoj branši moramo stalno uvoziti radnike. Radne dozvole i vize izdaju se na tjednoj bazi, najviše vozačima iz Bosne i Hercegovine te Srbije. Ali već je mnogo i vozača iz dalekih zemalja, s Filipina i iz Nepala. Sve to govori da nam fali vozača”, rekao nam je Branko Trstenjački, dopredsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika (UHCP).

Trstenjački napominje da vozačima iz dalekih zemalja treba više vremena da se prilagode ovdašnjim prometnim propisima.

“U njihovim zemljama drugačiji su prometni zakoni i propisi. Teško se snalaze s tahografima, a i u samoj vožnji. Kako su mi sami govorili, kod njih nema toliko prometne signalizacije kao kod nas. Na mnogim cestama propuštaju jedni druge zvučnim signalima. Kad vozač pred raskršćem potrubi dva puta time daje signal drugim vozačima da ga propuste, a ako potrubi jednom, onda on propušta drugog vozača”, objašnjava Trstenjački.

“Vani će učiniti sve da privuku vozače”

U Hrvatskoj je, prema podacima portala Moja plaća, prosječna neto plaća vozača kamiona oko 1220 eura, ali tomu treba pribrojiti i dnevnice. Mnogo je vozača kamiona proteklih godina otišlo iz Hrvatske u zemlje gdje su im ponuđeni bolji uvjeti. No neki se i vraćaju, kaže Trstenjački.

“Ima ih koji su se vratili. Kažu da su im približno ovdje sada jednaka primanja onima kakva su imali tamo. I mnogi drugi bi se vratili, ali tamo su uzeli kredite, financijski se vezali u državama gdje rade. Osim toga, granica za stjecanje uvjeta za primanje dijela mirovine u tim je zemljama podignuta na 10 godina. I time su ih vezali da tamo ostanu, pa ne treba očekivati da će se oni koji su tamo otišli prije tri, četiri godine uskoro vratiti”, kaže dopredsjednik UHCP-a.

Vozači kamiona iz Hrvatske najčešće odlaze raditi u Njemačku, Austriju i Italiju.

“Tamo najviše nedostaje vozača. Samo u Njemačkoj trenutno traže 30.000 do 40.000 vozača i učinit će sve da ih privuku da im dođu raditi”, kazao je Trstenjački.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!