Godina lokalnih izbora: Evo gdje je javni prijevoz besplatan i koliko košta gradove

Vijesti 26. sij 202513:38 0 komentara
putnici na stajalištu ulaze i izlaze iz autobusa zagrebačkog ZET-a
Patrik Macek/PIXSELL/ilustracija

Ova godina je godina lokalnih izbora nakon koje bi, ako ne bude prijevremenih parlamentanih izbora, građani Hrvatske trebali odmoriti od izlazaka na birališta čak tri godine.

Lokalni izbori najobuhvatniji su jer se provode u 555 jedinica lokalne samouprave – 428 općina, 127 gradova, a usto i u 20 županija.

Građani su već navikli da se u godini lokalnih izbora ili uoči nje intenzivnije radi na izgradnji komunalne infrastrukture, izdašnije se iz proračuna izdvaja za socijalne programe, a taman nekako u to predizborno vrijeme – rijetko kada odmah nakon samih izbora ili u prvoj poslijeizbornoj godini – poseže se i za raznim povlasticama za građane. Naravno, opet u okvirima financijskih mogućnosti jer proračuni većine gradova i općina teško podnose velika subvencioniranja.

Jedna od subvencija za kojom sve češće posežu gradovi koji financijski mogu podnijeti taj izdatak je besplatan javni prijevoz. Desetak gradova u Hrvatskoj ima ili uskoro uvodi posve ili djelomično besplatan javni prijevoz. Krenimo od zadnjeg u nizu.

SAMOBOR

S prvim danom ove godine javni prijevoz na području Samobora besplatan je za sve građane i posjetitelje, a uvedeno je šest novih linija. Uslugu besplatnog javnog prijevoza ove i iduće tri godine obavljat će Samoborček EU grupa d.o.o., a Grad će tu, za građane besplatnu uslugu, godišnje plaćati 1,9 milijuna eura.

Za tu je potrebu nabavljeno i 16 novih autobusa. Umjesto dosadašnjih 11, autobusi sada prometuju na 17 gradskih linija uključujući dvije kružne.

SLAVONSKI BROD

S početkom ove godine i Slavonski Brod ima besplatan javni gradski prijevoz za sve. Ugovor na četiri godine sklopljen je s tvrtkom Terzić bus d.o.o., a vrijedan je 3,11 milijuna eura s PDV-om.

Riječ je o nastavku pilot-projekta započetog u travnju prošle godine koji je isprva trebao trajati tri mjeseca, da bi bio produljen do 1. rujna, zatim i do kraja godine, a od ove službeno uveden na četiri godine.

Gradska vlast poručila je da je vožnja autobusima besplatna za sve građane i posjetitelje grada, a cilj projekta je smanjenje zagađenja i ušteda za građane. Javni gradski prijevoz organiziran je u osam autobusnih linija uključujući jednu kružnu.

VELIKA GORICA

Prošloga ljeta i Velika Gorica uvela je besplatan javni prijevoz za sve. Grad je za tu javnu uslugu sklopio ugovor na sedam godina s Autotransom d.d. iz Cresa, članom Arriva grupe, a za što će ukupno izdvojiti 20,5 milijuna eura bez PDV-a, odnosno nešto manje od 3 milijuna eura godišnje.

novi autpbusi za besplatan javni prijevoz u Velikoj Gorici
Grad Velika Gorica

Tamošnja gradska uprava tu je pogodnost mogla osigurati zahvaljujući činjenici da im je gradski proračun prošle godine narastao na rekordnih 122 milijuna eura pa taj izdatak čini 4 posto od ukupnog proračuna. Na području Velike Gorice 16 je gradskih autobusnih linija na kojima se građani mogu voziti besplatno.

Velika Gorica i Slavonski Brod ujedno su jedini među deset najvećih gradova u Hrvatskoj s posve besplatnim gradskim prijevozom.

KRIŽEVCI

Jesenas je i u Križevcima donesena odluka o uvođenju besplatnog javnog gradskog prijevoza električnim minibusevima na dvjema linijama od tamošnjeg željezničkog kolodvora do gradskog groblja koje prolaze i kroz središte grada.

Namjera je gradskih vlasti da vremenom javni prijevoz obuhvati i okolna naselja. Posao prijevoza dodijeljen je loklanoj tvrtki Križevački poduzetnički centar.

SVETA NEDELJA

Od 2020. godine besplatan gradski javni prijevoz za žitelje i posjetitelje grada uvela je i Sveta Nedelja, a u studenome 2023. potpisan je novi četverogodišnji ugovor za obvaljanje te usluge s tvrtkom Autotrans d.d. iz Cresa, koji istu uslugu obavlja i u Velikoj Gorici.

BELI MANASTIR

Od rujna 2021. i u Belom Manastiru je za sve besplatan javni prijevoz nazvan “Gradske autostaze”.

Autobusi prometuju na pet gradskih i prigradskih linija, ali samo radnim danima, od ponedjeljka do petka.

KOPRIVNICA

u Koprivnici je 2018. godine uveden besplatni komunalni javni prijevoz BusKo koji se obavlja električnim mini autobusima s 12 sjedala unutar grada i u prigradskim naseljima.
Taj javni prijevoz uveden je u sklopu projekta Civitas Dyn@mo radi poboljšanja kvalitete života građana Koprivnice.

BusKo električni minibus u besplatnom javnim prijevozu u Koprivnici
Damir Špehar/PIXSELL

BAKAR

Bakar je 2008. godine bio prvi grad u Hrvatskoj koji je uveo uslugu besplatnog javnog prijevoza. Prijevoz se obavlja luksuznim Mercedesovim minibusevima koji Bakar povezuju s 12 okolnih naselja.

ZAGREB

Na koncu, spomenimo glavni i najveći grad. Iako u Zagrebu vožnja javnim gradskim prijevozom nije besplatna za sve, lani od 1. lipnja besplatna je za sve starije od 65 godina. Povrh toga, zadnjeg dana prošle godine gradonačelnik Tomislav Tomašević najavio je da će od ove godine javni prijevoz biti besplatan i za sve mlađe od 18 godina, njih oko 120 tisuća, a ista povlastica proširuje se i na veći krug osoba s invaliditetom.

Sve to koštat će dodatnih osam milijuna eura godišnje. Promjene koje se tiču mlađih od 18 i osoba s invaliditetom stupaju na snagu u travnju ove godine, mjesec dana prije lokalnih izbora.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!