Povijesni trenutak za “strujiće”: Ovo su trenutno najprodavaniji auti u svijetu

Auto 29. svi 202318:01 0 komentara
FRANCOIS LO PRESTI / AFP

Svjetsko tržište automobila još uvijek osjeća posljedice krize prouzrokovane koronavirusom i problema u dobavnim lancima. U 2022. u svijetu je registrirano 79,4 milijuna novih vozila, što predstavlja smanjenje od 2 posto u odnosu na 80,7 milijuna jedinica registriranih u 2021.

Pozitivni rezultati na nekoliko tržišta u razvoju (Indija, Bliski istok, jugoistočna Azija, Afrika), koja predstavljaju 24 posto tržišnog udjela, bili su dovoljno značajni da nadoknade pad uočen u Sjevernoj Americi, Europi i Kini, pokazuju podaci JATO Dynamicsa.

“Ovaj pad može se pripisati dvama ključnim čimbenicima. Prvo, stalni poremećaj opskrbnog lanca i nestašica poluvodiča u Sjevernoj Americi i Europi doveli su do smanjenja dostupnosti novih vozila, dok je prodaja u Kini, najvećem svjetskom tržištu, oslabila”, objasnio je Felipe Munoz, analitičar pri JATO Dynamicsu.

U 2022. tri regije zajedno činile su 69 posto ukupne globalne prodaje. To su upravo Sjeverna Amerika, Europa i Kina.

Pao novi rekord

Uz te izazove, padu je pridonio i rat u Ukrajini. Kao rezultat sankcija, rusko tržište je palo s prodajom za 59 posto, što je otprilike milijun automobila. “Povlačenje zapadnih marki otvorilo je priliku za Kinu da proširi svoju prisutnost na ruskom tržištu automobila koje je 21. najveće u svijetu 2022. godine”, komentirala je Irina Dedova, regionalna menadžerica JATO Dynamica za Istočnu Europu.

Nasuprot tome, potražnja u Indiji porasla je za 24 posto, čime je pao novi rekord od 4,37 milijuna registriranih automobila. Ovi su rezultati doveli do toga da je Indija nadmašila Japan i postala treće najveće svjetsko tržište automobila. Ipak, unatoč povećanju količine, prodano je samo 3,1 vozilo na 1.000 stanovnika, što je najmanje među 25 najvećih tržišta vozila.

Financijski poticaji, mjere nakon pandemije i beneficije pomogli su u povećanju potražnje na Bliskom istoku. Novih registracija vozila u šest zemalja zaljeva dosegnulo je 2,75 milijuna automobila – 46 posto ukupnog regionalnog broja. “Čini se da će Bliski istok preuzeti značajniju ulogu u globalnoj automobilskoj industriji. Saudijska Arabija, kao 19. najveće svjetsko tržište automobila, ima za cilj postati središte proizvodnje električnih vozila s očekivanim ulaganjem od 50 milijardi dolara u sljedećih deset godina”, rekao je Samir Sawalhi, potpredsjednik u JATO Dynamicsu za Bliski Istok.

Na afričkom tržištu prodaja je porasla za 5,5 posto na 1,15 milijuna automobila. To je potaknuto povećanjem broja registracija od 14 posto u Južnoafričkoj Republici, najvećem tržištu kontinenta, koje čini 44 posto ukupnog broja. Sjeverna Afrika činila je 42 posto ukupnog prometa na kontinentu, dok je južna Afrika predstavljala 45 posto. Nasuprot tome, istočna, središnja i zapadna Afrika činile su tek 4,8 posto, 1,3 posto, te 6,7 posto ukupnog broja.

Električni automobili ne posustaju

U 2022., ukupna količina električnih vozila porasla je za 66 posto na ukupno 7,37 milijuna automobila, što je godišnji porast od 2,9 milijuna komada. To je premašilo povećanje od 2,4 milijuna jedinica zabilježeno između 2020. i 2021.

Prošle je godine globalni tržišni udio električnih vozila skočio s 5,5  posto u 2021. na 9,3 posto. Regionalno, samo su Kina i Europa osigurale dvoznamenkasti udio na tržištu sa 15,6, odnosno 12,2 posto.

REUTERS/Joe White/File Photo

“Čini se da će se porast prodaje električnih automobila nastaviti. Vlade u razvijenom svijetu nastavile su nuditi velikodušne poticaje, potičući potrošače da se odreknu vozila s konvencionalnim pogonom, dok su prosječne cijene smanjene zahvaljujući uvođenju pristupačnijih modela od strane proizvođača”, rekao je Munoz.

Norveška je nastavila postavljati standarde za usvajanje električnih vozila. Prošle godine, 71 posto lakih vozila registriranih u zemlji bila su električna, no Hong Kong je zabilježio najveći porast tržišnog udjela s 24,4 posto u 2021. na 53,1 posto prošle godine.

“Program staro vozilo za (staro najmanje šest godina) i oslobađanje od poreza za novo električno vozilo do određene cijene tjera mnoge potrošače da se prebace s benzinskog na električni pogon”, komentirao je Bo Yu, regionalni menadžer za JATO Dynamics Kina.

Kina je prednjačila kao najveće svjetsko tržište u smislu obujma, s udjelom od 53 posto u globalnoj prodaji. Uspjeh Kine rezultat je kraćeg vremena čekanja za automobile na struju i rastuće ponude jer je samo u 2022. u Kini lansirano 15 novih marki.

Toyota bez premca na vrhu

U 2022. godini Toyota je bila najprodavaniji proizvođač na svijetu, s 13 od svakih 100 kupljenih novih automobila. Japanci su uspjeli povećati svoj globalni tržišni udio za 0,3 posto zahvaljujući dobrim rezultatima u Kini, sada najvećem tržištu ispred SAD-a i Japana, i zahvaljujući širokoj ponudi SUV-a. Toyota je premašila prodaju Volkswagen Grupe i postala najprodavaniji proizvođač SUV-ova na svijetu.

REUTERS/Kim Kyung-Hoon/File Photo

Kao i 2021., Volkswagen Grupa osigurala je drugo mjesto iza Toyote na ljestvici, međutim zabilježila je pad od 10 posto, izgubivši 0,7 posto udjela. U Kini je Volkswagen uspio zadržati vodeću poziciju, ali im je prodaja pala za 6 posto, što je rezultat sve veće lokalne konkurencije.

JENS SCHLUETER / AFP

Proizvođač Hyundai-Kia nalazi na trećem mjestu što je rezultat jake tržišne pozicije u Koreji, Indiji, Sjevernoj Americi i Europi. Na četvrtom mjestu, Stellantis je zabilježio ukupnu količinu od 5,8 milijuna automobila, što je pad od 10 posto. General Motors je prodao 4,6 milijuna automobila i time zatvorio prvih pet najprodavanijih proizvođača.

REUTERS/Nick Carey/File Photo

U 2022. najbrže rastući proizvođač bio je kineski BYD koji je uspio dobiti 1,5 posto udjela na globalnom tržištu zahvaljujući svojoj snažnoj ponudi u svim glavnim segmentima i liniji električnih vozila. BYD je nakon Tesle drugi najprodavaniji proizvođač električnih vozila na svijetu, što je jedan od razloga zašto je američki proizvođač počeo spuštati cijene.

Snažan rast Tesle

Da su “strujići” popularni  na svjetskom nivou govori i podatak da američka Tesla ima dva od svoja četiri modela na ljestvici od 10 najprodavanijih u 2022.. Prema podacima JATO-a koji obuhvaćaju 53 tržišta, ali i procjene za ostalih 25 tržišta, Tesla Model Y bio je treće najprodavanije osobno vozilo u svijetu u 2022., iza Toyote tradicionalno odnosi prva mjesta.

Tesla

Tako su u 2022. najprodavaniji modeli bili Toyota RAV4 i Toyota Corolle /Levin sedan.

Toyota

“Povijesni je trenutak vidjeti čisto električno vozilo ne samo tako blizu vrha ljestvice, već i relativno novu marku koja se tako uspinje, posebno s obzirom na to da nisu najpristupačnija vozila”, napomenuo je Munoz.

No da se ne okreću svi struji, pokazuje i ogroman uspjeh Toyote koja u svojoj floti nudi tek jedno takvo vozilo. Naime, Toyota je smjestila čak pet svojih modela u top 10 najprodavanijih u svijetu. Uz Toyotu tu su Ford, Nissan i Honda s po jednim modelom. Top deset zatvara još jedna Tesla, i to Model 3.

JATO Dynamics

Kinezi se šire

Još jedan zanimljiv trend koji se pojavio prošle godine bila je sve jača uloga kineskih brendova izvan Kine. U 2022. godini gotovo 1,5 milijuna automobila kineskih proizvođača prodano je izvan Kine, što je povećanje od 48 posto u usporedbi s 2021.

Kineski proizvođači pronalaze načine kako poboljšati svoju poziciju na globalnom tržištu. Dok neki svoje modele izravno uvode na nova tržišta, drugi mijenjaju oznake svojih vozila i prodaju ih pod markama koje su dobro etablirane na zapadnim tržištima.

Rast kineskih proizvođača također se osjeća na tržištima u razvoju gdje je njihov tržišni udio skočio sa 4,8 posto u 2021. na 6,4 posto prošle godine. Iako je to i dalje relativno mali postotak, kineski su proizvođači bili uspješni u preuzimanju tržišnog udjela od europskih i korejskih proizvođača automobila. U regijama poput Euroazije, tržišni udio kineskih proizvođača više se nego udvostručio.

SUV-ovi i dalje najpopularniji

Unatoč ukupnom padu tržišta za gotovo 2 posto, prodaja SUV vozila porasla je za 2,3 posto na rekordnih 32,8 milijuna primjeraka. Globalni tržišni udio za ova vozila skočio je s 39,7 posto u 2021. na 41,3 posto.

SUV vozila zabilježila su najbrži rast u Europi, s povećanjem tržišnog udjela od 4,3 posto, dosegnuvši novi rekord od 43  posto ukupne prodaje automobila. U Sjevernoj Americi prodaja SUV vozila činila je 54 posto ukupne prodaje lakih vozila, dok su u Kini ova vozila predstavljala 41 posto tržišta.

U 2022. većina tih vozila prodanih diljem svijeta bili su kompaktni SUV-ovi, ili crossoveri, s ukupno 15,6 milijuna komada. Prodaja malih SUV-ova dosegla je 7,6 milijuna primjeraka, a slijede SUV-ovi srednje veličine s 5,05 milijuna primjeraka i luksuzni SUV-ovi s 4,5 milijuna novih prodanih automobila.

Do porasta prodaje SUV-ova došlo je nauštrb tradicionalnih segmenata poput limuzina, kompakata, monovolumena i karavana koji su doživjeli pad od 2 posto, prenosi JATO Dynamics.

Kako stvari stoje ove godine?

Ako je vjerovati početku godine, električni automobili će ponovo pisati povijest. Naime, po prvi put je električni automobil na vrhu svjetske ljestvice najprodavanijih automobila. Tesla Model Y je najprodavaniji automobil na svijetu u prvom kvartalu ove godine.

Za to su “krivac” nedavna sniženja cijena i Teslina svjetska ekspanzija. Tesla je prodala 267.200 komada Modela Y, što je povećanje od približno 69 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Model Y postigao je snažne rezultate u Kini, svom glavnom tržištu, u Sjedinjenim Državama gdje je porastao za 68 posto, te u Europi, gdje je postao najprodavanije vozilo.

Toyota Corolla, koja je godinama bila jedan od najpopularnijih automobila na svijetu, zabilježila je 256.400 prodanih primjeraka, što je pad od 29 posto u Kini i pad od 10 posto u Sjedinjenim Državama.

Toyota

Top pet u 2023. popunjavaju još tri Toyote: Hilux, RAV4 i Camry. I RAV4 i Camry dizajnirani su za razvijena tržišta, dok je Hilux i dalje najbolji izbor u zemljama u razvoju. Prisutnost na tim tržištima, koja čine petinu globalne prodaje vozila, dio je Tesline ekspanzije koji nedostaje.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!