Trinaest milijuna dizelskih automobila koji proizvode "ekstremne" razine toksičnog onečišćenja zraka još uvijek je na cestama u Europi i Ujedinjenom Kraljevstvu, prema izvješću grupe koja je prva razotkrila skandal Dieselgate. Dodaju kako da "nije gotovo" i da vlade moraju djelovati.
Međunarodno vijeće za čisti prijevoz (ICCT) je neprofitna istraživačka skupina koju čine brojni stručnjaci iz polja kemije, biologije, fizike i slično. Ona je prva otkrila 2015. da su mnogi dizelski automobili jako zagađivali, ispuštajući puno više dušikovih oksida na cesti nego što je pisalo u službenim ispitivanjima. Skandal je doveo do uvođenja strožih testova u EU 2019. godine, prenosi Guardian.
Međutim, na temelju opsežnih testiranja i dokaza, ICCT je sada otkrio da je oko 13 milijuna visoko zagađujućih dizelskih vozila prodanih od 2009. do 2019. i dalje na cestama. Dodatnih 6 milijuna dizelaša ima “sumnjive” razine emisija, priopćio je ICCT.
Riječ je o automobilima koji obuhvaćaju 200 različitih modela koje proizvode svi glavni proizvođači. ICCT tvrdi da su najprodavaniji modeli od 2009. do 2019. u EU27 i Ujedinjenom Kraljevstvu s “ekstremnim” emisijama štetnih plinova, modeli Euro 5 verzije VW Passata i Tiguana, Renault Clia, Forda Focusa i Nissana Qashqaija.
Sporni uređaj
Analizirani podaci ispitivanja uključivali su službena državna testiranja, neovisna mjerenja pomoću opreme pričvršćene na ispušne sustave i mjerenja stvarnih emisija vozila uz cestu dok vozači prolaze. Potonji, koji se sastoji od 700.000 mjerenja u pet europskih zemalja, pokazao je da oko 75 posto tipova dizelskih motora prelazi “ekstremni” prag.
EU je u posljednja tri desetljeća postavio sve stroža ograničenja za emisije ispušnih plinova, a proizvođači ih ispunjavaju dodavanjem novih tehnologija svim vozilima. ICCT tvrdi da je “gotovo sigurno” da su automobili s “ekstremnim” emisijama koristili uređaj za isključivanje, dio softvera koji mijenja ili deaktivira tehnologije emisija vozila pod određenim uvjetima.
EU je u posljednja tri desetljeća postavio sve stroža ograničenja za emisije ispušnih plinova, a proizvođači ih ispunjavaju dodavanjem novih tehnologija svim vozilima. ICCT tvrdi da je “gotovo sigurno” da su automobili s “ekstremnim” emisijama koristili tzv. uređaj za isključivanje, dio softvera koji mijenja ili deaktivira tehnologije emisija vozila pod određenim uvjetima. Zapravo je riječ o uređaju koji je znao prepoznati kada se testira i tada je ispuštao manje štetnih plinova.
Presude Suda pravde Europske unije (CJEU) od 2020. razjasnile su što se smatra nezakonitim “isključnim” uređajem, a podaci testiranja, plus dokumenti koje su neki proizvođači dostavili vladama, sugeriraju da ih mnogi modeli još uvijek imaju.
“Izdaja povjerenja potrošača”
Dobrotvorna organizacija za zaštitu okoliša ClientEarth i druge skupine upotrijebile su nove dokaze ICCT-a za slanje pravnih pritužbi vladama Ujedinjenog Kraljevstva, Francuske i Njemačke, rekavši da se nisu uspjele uhvatiti u koštac s očitom “epidemijom” uređaja za isključivanje kako to zakon zahtijeva. I ICCT i ClientEarth rekli su da je udio povučenih vozila koja jako zagađuju okoliš malen i da nema transparentnosti o tome jesu li popravci učinkoviti.
Zagađenje zraka i dalje je najveća opasnost za zdravlje okoliša u Europi, navodi Europska agencija za okoliš. Procjenjuje se da emisije dušikovog dioksida, koje uglavnom proizvode dizelska vozila, uzrokuju 64.000 ranih smrti svake godine.
“Prošlo je više od sedam godina od prvog izbijanja skandala Dieselgate. Ipak, zbog ograničenih korektivnih radnji, ova vozila danas nastavljaju prometovati diljem Europe, šteteći zdravlju svih koji su izloženi onečišćenju zraka koje te emisije stvaraju”, rekla je Michelle Meyer iz ICCT-a.
“Dieselgate još nije gotov. Postoji vrlo jaka baza dokaza za poduzimanje radnji, a to ovisi o vladama i drugim dionicima. Ovo su vozila prodana tek 2019., tako da će nastaviti prometovati na ulicama europskih i britanskih gradova još mnogo godina”, dodao je Tim Dallmann, također iz ICCT-a.
“Zapanjujuće je vidjeti da se tako malo toga promijenilo od 2015. Šaljemo pravne pritužbe trima nacionalnim vladama da se prljavo nasljeđe Dieselgatea riješi jednom zauvijek. Ovo je bila izdaja povjerenja potrošača i javnosti, a vlasti ne mogu nastaviti puštati proizvođače automobila s udice”, rekla je odvjetnica ClientEarth-a, Katie Nield.
Američki primjer
“Svi Volkswageni su u skladu sa zakonskim ograničenjima standarda emisije koji su bili na snazi u vrijeme njihove prve registracije. Niti jedno od spomenutih Volkswagenovih vozila ne sadrži nedopušteni uređaj za isključivanje”, rekao je, s druge strane, glasnogovornik Volkswagena.
Izvješće ICCT-a uspoređuje stvarne emisije sa službenim rezultatima ispitivanja kako bi se definirale “ekstremne” i “sumnjive” razine emisija. Istraživači su rekli da su procjene od 13 milijuna automobila s “ekstremnim” emisijama i 6 milijuna sa “sumnjivim” emisijama konzervativne jer se temelje na službenim vladinim podacima testiranja.
Drugi podaci pokazuju da postoje i drugi modeli koji jako zagađuju okoliš i koji nisu uključeni u vladina ispitivanja. Presude CJEU-a iz 2020. i 2022. jasno su dale do znanja da su svi uređaji za kontrolu emisija koji smanjuju kontrolu emisija tijekom normalnih uvjeta vožnje nezakoniti. Odluke se retroaktivno primjenjuju na vozila koja su već na cesti.
Dodajmo kako je u SAD-u Volkswagen bio prisiljen otkupiti vozila ili ponuditi učinkovite popravke emisija štetnih plinova, a također je uplatio gotovo 3 milijarde dolara u fond za pomoć američkim saveznim državama u smanjenju onečišćenja iz cestovnog prometa. ClientEarth pozvao je na stvaranje sličnog fonda u Europi.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!