"Publiku treba odgajati, a ne joj se dodvoravati"

Kultura 13. velj 201815:24 > 15. velj 2018 19:39
Grad na drugi pogled

Što je za nas grad, kako ga vidimo, percipiramo, imaginiramo, prisvajamo i usvajamo pitanja su kojima se bavi "Grad na drugi pogled" putujući interdisciplinarni edukacijsko-izložbeni projekt koji kroz strateško umrežavanje povezuje angažirano promišljanje grada i edukaciju mladih kroz medij videa te razvoj publike.

Projekt je krenuo iz Velike Gorice 2013. godine i u pet godina postojanja realiziran je u Rijeci, Koprivnici, Sisku i Splitu te Karlovcu, a mi smo razgovarali s Tanjom Vujasinović, suvremenom umjetnicom i jednom od pokretačica platforme Grad na drugi pogled.

Što je Grad na drugi pogled, otkud ideja i tko su inicijatori, o čemu je uopće riječ i kako je sve počelo?

Vujasinović: Projekt je krenuo iz Velike Gorice 2013. godine na poziv galerije Galženica koja je pozvala udrugu Slobodne veze da realizira projekt koji bi se bavio gradom i povezao lokalnu zajednicu, a koncipirale smo ga kustosica Ivana Meštrov i vizualne umjetnice Tonka Maleković i ja. Iako nam se u tom trenutku edukacija nije činila ključnim elementom, on se razvio s vremenom jer su rezultati bili jako dobri. Radimo tako da istražujemo grad, imamo radionice na temu grada s učenicima osnovnih i srednjih škola te studentima i suvremenim umjetnicima te surađujemo s raznim izložbenim ustanovama u gradu i obrazovnim institucijama – školama, akademijama i fakultetima. Svi rezultati –umjetnika, studenata i učenika – ravnopravno se izlažu na završnoj izložbi projekta u lokalnom izložbenom prostoru.

Na samom početku bila je riječ isključivo o video radionicama premda smo već tada razmišljali o nekim drugim radionicama, koje su kasnije dodavane – primjerice radionica koja kroz pokret istražuje grad, odnos tijela i grada, aktivističke radionice koje vodi Saša Šimpraga i koje imaju izuzetno dobre rezultate, radionice arhitekture, širimo se i na druga polja, dakle, ne samo kroz umjetnost, nego i kroz druga područja koja su vezana uz urbanitet istražujemo grad s mladima. Naime, grad na prvi pogled je nešto poznato i svakodnevno, a drugi pogled je onaj koji uočava da se nešto može i mora promijeniti – radionicama nastojimo potaknuti djecu i mlade na taj drugi pogled.

Vanja Šolin

Nakon odličnih rezultata u Velikoj Gorici – velike posjećenosti i kvalitetnih video radova, vidjeli smo da je riječ o nečemu što vrijedi nastaviti i Tonka Maleković i ja odlučile smo dalje preko udruge PUNKT razvijati projekt kako bi ojačali njegov edukacijski segment i osigurati njegovo financiranje iz što većeg broja izvora. Projekt je potom realiziran u Rijeci u suradnji s riječkim Muzejom moderne i suvremene umjetnosti a novost u odnosu na Goricu bila je da smo uz učeničke radionice ostvarili i intenzivnu suradnju s tadašnjim kolegijem Interaktivne umjetnosti u javnoj sferi diplomskog studija Medijske umjetnosti i prakse na riječkoj Akademiji primijenjenih umjetnosti (APU), pod mentorstvom ondašnjih docentica Nadije Mustapić i Katarine Rukavine te riječkim vizualnim umjetnicima Milijanom Babić, Igorom Eškinjom i Petrom Mršom.

Studenti su u sklopu kolegija vodili video radionice s učenicima na temu grada na drugi pogled, a realizirana je i studentska razmjena pod nazivom ‘Pogled na drugi grad’ u suradnji s Metalurškim fakultetom u Sisku, Galerijom GMK i Festivalom Željezara. Nakon Rijeke na sličan način surađivali smo i s koprivničkim Sveučilištem Sjever i Umjetničkom akademijom u Splitu. Trudimo se pokriti razne tipove obrazovnih institucija, tako da kod izbora škola ne radimo samo s pomalo privilegiranim gimnazijama, nego i s obrtničkim školama, ali i s domovima za nezbrinutu djecu i učeničkim domovima. Sve su to kreativni potencijali jednog grada.

Od izložbenih institucija u Koprivnici smo surađivali s Muzejom grada Koprivnice, u Sisku s tamošnjim Gradskim muzejom i Galerijom Striegl, a u Splitu s Galerijom umjetnina i MKC-om Split i naposljetku u Karlovcu s Gradskim muzejom Karlovac i Galerijom Zilik. Također, do sada smo na projektu ostvarili brojne uspješne suradnje s nezavisnim udrugama, a samo neke od njih su GMK iz Zagreba, AK galerija u Koprivnici, KA MATRIX i Kinoklub Karlovac te Kino klub Split.

Grad na drugi pogled

Kako mladi reagiraju na temu i način edukacije jer uče na sasvim drugačiji način od uobičajenog i suočavaju se s nekim stvarima koje u svakodnevnom životu na „prvi“ pogled najčešće i ne uočavaju?

Vujasinović:Mladi ljudi su puno otvoreniji, uđu u to i odrade, a da nisu ni sami svjesni koliko to doprinosi njima samima i njihovoj budućnosti, primjerice dobivamo informacije da su se kasnije neki od njih kroz slične radionice nastavili baviti fotografijom ili videom ili su upisali neki umjetnički fakultet , ili ostaju aktivni u našim aktivističkim grupama koje zagovaraju inicijative za poboljšanje javnog prostora Ali na nekoj mikrorazini čak i da nema tih vidljivih rezultata, uvijek je tu ta činjenica da imaju priliku sagledati stvari na način na koji inače ne razmišljaju i nakon toga sasvim drugačije gledaju ne samo na grad, nego i na javni prostor i na suvremenu umjetnost.

Mnogo se toga isprepliće i mi se u biti kroz video bavimo gradom, ali grad nam ujedno služi kao tema za video, a naravno da su ta djeca i medijski pismenija nakon što prođu naše radionice učimo ih osnovama filma, a i prvi put se sureću s eksperimentalnim filmom što zna biti jako zanimljivo. Uvijek je fascinatno i koliko se po rezultatima može vidjeti koji je umjetnik radio s kojom grupom zbog prijenosa kreativnog procesa.

Grad na drugi pogled

Slika, pogotovo pokretna, nešto je što je mladima posebno blisko i gdje se lako postiže rezultate.

Vujasinović:Da, okruženi su raznim ekranima – mobiteli, kompjuteri, igrice, televizija, idu i u kino, prirodno im je to okružje, a s obzirom da potičemo upotrebu svima dostupnih mobilnih telefona u ovom slučaju u kreativne svrhe i tehničko znanje više-manje imaju, objasni im se što je film, pokažu osnove, kadriranje … i vrlo brzo stižu rezultati. Bliže im je to nego nama starijima i „ne gube“ se previše u pripremama. Što su mlađi, lakše ih je pokrenuti upuste se u to i krenu raditi. Moram reći i da nam njihovi profesori puno pomažu jer su oni s njima ipak u direktnoj svakodnevnoj komunikaciji.

Što se tiče rezultata, moram reći i da su ove godine od ukupno samo šest filmova uvrštenih u službenu konkurenciju eksperimentalnog filma na Danima hrvatskog filma dva nastala na riječkoj sekvenci projekta unutar suradnje Grada na drugi pogled i APU-a, pri čemu valja posebno još naglasiti da je jedan od njih srednjoškolski film ‘Tretaji’ Ide Krstulović i Petre Šporčić, a drugi studentski film ‘Black Box’ Dolores Kovačić i Une Rebić. Dakle, nisu filmovi profesionalnih filmaša u pitanju.

Također čuli smo da je žiri na Reviji hrvatskog filmskog stvaralaštva prije par mjeseci rekao na javnom žiriranju da smo im najveće iznenađenja festivala, jer smo kao njima nepoznata udruga – naime, film nama nije cilj, nego više sredstvo – poslali pet filmova učenika, studenata i umjetnika i svi su prošli, a čak tri od njih su nagrađena trećom nagradom – Čekaonica umjetnice Božene Končić Badurina, Silens 28.4.2016. studenta Sveučilišta Sjever Marka Jovića i Grad kroz moj pogled riječkog srednjoškolca Nike Bravarića.

Grad na drugi pogled

Kako se nosite s financijama? Mnogo je tu entuzijazma i volonterskog rada, ali to nije dovoljno. susrećete li se s ‘projektivitisom’? Na njega, naime, često upozoravaju organizacije civilnog društva s raznih područja, borbom s brojnim aktivnostima koje treba ‘odraditi’i velikom birokratiziranošću koja ‘pojede’ čovjeka i njegovo vrijeme da se bavi onime što želi u projektu. A i kako na sve reagiraju institucije poput škola, galerija i muzeja?

Vujasinović:Nije lako i jednostavno baviti se svime time utemeljeno samo na entuzijazmu i da, bilo bi potrebno imati odgovornu osobu koja će se baviti samo administracijom, ali nju treba platiti, a sredstava nema dovoljno pa i to obavljam ja kao predsjednica udruge Umrežavanje koristimo kao način da se projekt izvede – koristimo razne mogućnosti različitih aktera i kroz suradnju međusobno rješavamo slabe točke jednih drugima, a i u suradnji s institucijama se međusobno nadograđujemo –projektom stvaramo simbiozu. On jest kompleksan, ali lako je objasniti o čemu je u njemu riječ. Pritom, akteri s nezavisne scene su naučeni djelovati u neizvjesnim okolnostima i odgojno-obrazovne institucije imaju priliku upoznati takav njima često stran način djelovanja.

K tome, izložbenim institucijama ovo je prilika i da popune svoje edukativne programe, ali i da se – o čemu svjedoči posebno dobro iskustvo iz Siska zahvaljujući profesorici Gimnazije Sisak Marijani Milas – sami umreže. A na kraju ih često i iznenadi kvaliteta postava u kojima ravnopravno sudjeluju učenici i studenti te umjetnici. Nama je važna njihova tehnička podrška jer je riječ o dosta tehnike i velikim multimedijskim izložbama – uglavnom je riječ o video radovima, kojih često ima više od 20 i to treba moći i znati postaviti, a čak i kad bude problema – ako je primjerice riječ o manjim gradovima gdje s time nemaju toliko iskustva, uz dobru volju i to se riješi.

Grad na drugi pogled

Radili ste u nekoliko različitih gradova, zadnji je sekvenca izvedena u Karlovcu – isprepliću li se neke njihove značajke?

Vujasinović:Karakteristično za Hrvatsku, uglavnom se radi o nekad jakim industrijskim gradovima u kojima je ugašena industrija – Karlovac, Rijeka, Sisak, a i Split, s time da Karlovac za razliku od npr. Splita koji je postao turistički grad, ne ulaže niti u konzerviranje svog stanja – naime, Zvijezda je zbog vrlo lošeg stanja u kojem se nalazi praktički svim suradnicima na projektu i umjetnicima koji nisu iz Karlovca bila šok. U Karlovcu osim video radionica na kojima su se sudionici dosta bavili oronulošću grada poput umjetnika Roka Crnića ili Martine Meštrović i njene osnovnoškolske grupe, ali i Karlovcem kao prolaznim gradom održane su i aktivistička i radionica pokreta i plesa u javnom prostoru, nakon koje je bila jako zadovoljna i voditeljica Melita Spahić Bezjak i sudionice – korisnice Učeničkog doma Karlovac – radili su koreografiju na temu odnosa Karlovca prema njegovim rijekama, a održala se na Foginovom kupalištu.

Na radionici urbanog aktivizma pod mentorstvom voditelja platforme 1postozagrad Saše Šimprage u suradnji s udrugom KA-Matrix osnovana je aktivistička grupa Karlovačka pozitiva Kapozitiva formirana od srednjoškolaca i zainteresiranih građana. U sklopu te radionice pokrenute su čak četiri inicijative za poboljšanje javnog prostora Karlovca – postavljanje novih punktova s besplatnom pitkom vodom; postavljanje klupa na trgu između nebodera na Nazorovoj i pothodnika; za imenovanje javne površine u čast povjesničarke Marije Vrbetić; te za obnovu javnog WC-a na Trgu bana Jelačića, a prema najavama iz Grada sve pokrenute inicijative su u procesu realizacije.

Grad na drugi pogled

Publika je važna, ali čini li se Vama da je u posljednjih par godina previše toga usmjereno prema publici samo u kvantitativnom smislu i da je zanemareno da je publiku potrebno stvarati kao kritičnu, a ne samo kao masu?

Vujasinović:Publiku treba odgajati, a ne joj se dodvoravati. Mi se publikom bavimo i direktno jer djeca i mladi koji sudjeluju su također i buduća publika, koju odgajamo na taj načina, a potencijalna buduća publika su i ljudi koji dolaze na naše izložbe pogledati radove svoje djece, svojih učenika ili prijatelja. Naši radovi se ne dodvoravaju nikome, umjetnici rade s djecom i mladima i prenose im svoje kreativne pristupe, otvoreno im se pristupa i teme su jako otvorene, a proces je eksperimentalan. Pokušavamo ih navesti na promišljanje vlastitog okruženja čime im približavamo suvremenu umjetnost koja je suvremena upravo jer se bavi aktualnim temama.

Nakon što je projekt u Karlovcu završio – što dalje, koji su ciljevi?

Vujasinović:Novu sekvencu radimo u Vrbovcu i paralelno radimo publikaciju koja će pokriti sve što smo dosad radili – u jednu cjelinu sa svim tekstovima koji su pratili pojedine gradove, a dizajn će raditi naš dizajner Ivan Klisurić koji je osmislio cjelokupni vizualni identitet Gn2p projekta i time će i segment dizajna u projektu biti dodatno ojačan. Naime, mlade educiramo na razne načine, ne samo kroz video radionice, nego i predavanja, tematske šetnje i dodatne radionice iz područja vezanih uz urbani kontekst kao što su urbani aktivizam, arhitektura, urbana antropologija … a nastojali smo da i dizajn bude didaktički – upućen na sudionike tako da smo osmislili sustav različitih piktograma koji su samo asocijativno vezani na grad i na djeci je da ih prepoznaju što je također jedan vid edukacije, ovaj put u polju vizualnih komunikacija.

Grad na drugi pogled

Naime, likovna umjetnost je u školi svedena na jedan sat tjedno, djeca nisu vizualno pismena i čak su manje vješta nego što smo mi bili, već je povući ravnu crtu nekima problem, neki ne znaju držati škare u rukama – gube finu motoriku, osim toga nisu ni medijski pismena. A kvalitetnim likovnim odgojem s većom satnicom u kojoj bi bilo zastupljeno i medijsko opismenjavanje potakla bi se i kreativnost i razmišljanje što je iznimno važno s obzirom na štreberski pristup koji prevladava u našim školama.

Na kraju krajeva, cijelim Grad na drugi pogled projektom nastojimo, jer to smatramo bitnim, kod djece i mladih osvijestiti kako ne samo da mogu, nego i da imaju odgovornost poduzeti ono što mogu kako bi poboljšali vlastito okruženje čime se stvara i razvija svijest o odgovornom građanstvu u demokratskom društvu.

Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled
Grad na drugi pogled