Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić izjavio je u nedjelju u Kostelu pokraj Pregrade da jamstvo države formalno ne postoji u slučaju davanja koncesije Zračne luke Zagreb francuskom koncesionaru.
Odgovarajući na novinarski upit, vezano uz posljednje napise u medijima da je davanja zračne luke u koncesiju, odnosno gradnja novog terminala od strane francuskog investitora po modelu javno privatnog partnerstva, povećala deficit proračuna za prošlu godinu, jer je država implicitno jamac, ministar ističe da, kao i u svakoj državi Europske unije, Ministarstvo financija izdaje jamstvo, ovdje za projekt Zračne luke Zagreb. Kaže da je to svima poznato jer su svi dokumenti javno objavljeni nakon što su prošli sva verifikacijska tijela. Nadalje je pojasnio da postoji nešto što se zove “direktan sporazum” koji potpisuje davatelj koncesije, banke i koncesionar i da to do sada nije ulazilo u državno jamstvo.
“Ne ulazi ni sada, nego je to zbog šlampavosti Državnog zavoda za statistiku, to je najblaže što mogu reći, i davanja podataka Eurostatu zbog nove metodologije. Oni ju kvantificiraju kroz deficit. Ja postavljam pitanje: ‘Kakav je onda deficit Francuske ili Velike Britanije, minus Irske, gdje je većina projekata označena kao projekti javno-privatnog partnerstva (JPP)’? – zapitao se Dončić dodajući da u konačnici zgrada, odnosno terminal ostaje u vlasništvu Republike Hrvatske. Istaknuo je da se zato potpisuje direktni sporazum te da nema izravnog jamstva i da se to zna od početka.
Na dodatno pitanje je li to povećanje deficita i što će na to reći u EU, Dončić kaže da će potpredsjednik Vlade Branko Grčić i ministar financija Boris Lalovac objasniti svojim kolegama u Europskoj komisiji (EK) o čemu se radi. Sljedeći tjedan će Grčić i Lalovac u Bruxellesu razgovarati s povjerenikom EK za ekonomske i financijske poslove Pierreom Moscovicijem i predstaviti mu reformske mjere koje se poduzimaju i namjeravaju poduzeti.
”Nije nam u interesu da direktni sporazumi ulaze u deficit”
“Ne radi se samo o ulasku projekta Zračne luke u ukupan državni deficit nego i nekim projektima iz ’98. tipa BINA Istra. Postavljam pitanje kako će Junckerova inicijativa jednostavno zaživjeti u devetom mjesecu ako će biti ista klasifikacija projekata JPP-a kao što se vodi iz 2010. To će biti nemoguće. To treba promijeniti EK i samim time i mi” – mišljenja je Dončić. Kaže da nama nije interes, kao ni Francuskoj ni Velikoj Britaniji, da direktni sporazumi ulaze u deficit odnosno da bi to bilo neodrživo.
“Tijekom ljeta i jeseni predsjednik Europske komisije, ako želi da njegov plan zaživi, morat će promijeniti neka statistička pravila ili niti jedna koncesija neće imati smisla”, smatra ministar Hajdaš Dončić.
Na novinarsko pitanje hoće li žalba ponuditelja Skladgradnje i austrijskog Strabaga privremeno zaustaviti projekt izgradnje mosta kopno-Čiovo, ministar je odgovorio da prema njegovim informacijama gradnja ide dalje. Pojasnio je da se radi o sporu pred Upravnim sudom, ne o sporu ponuditelja protiv Hrvatskih cesta nego protiv Državne komisije za javnu nabavu.
“To s gradnjom nema veze. Čak i da za dvije-tri godine dobiju spor, za projekt to nema veze. Njima to daje mogućnost da tuže nekoga u budućnosti”, izjavio je Hajdaš Dončić u Kostelu pokraj Pregrade, gdje je s premijerom Zoranom Milanovićem bio na manifestaciji „Kostelska uskrsna pištola“.