Kako je Temu uzdrmao svijet online shoppinga

Ekonomija 20. ožu 202406:42 0 komentara
Stefani Reynolds / AFP

Rekordan broj Amerikanaca, njih 123 milijuna, pratilo je ovogodišnji Super Bowl. Međutim, osim najvećeg nacionalnog sportskog događaja, nastupa uživo u poluvremenu i nekoliko snimki Taylor Swift u publici, pratili su i šest reklama od 30 sekundi za Temu - tvrtku za online kupovinu u kineskom vlasništvu.

Trgovački se div našao na meti kritika američkih i britanskih političara nakon što je istraga američke vlade utvrdila “iznimno visok rizik” da su proizvodi na Temuu proizvedeni prisilnim radom.

Kompanija Temu kaže da strogo zabranjuje korištenje prisilnog, kaznenog ili dječjeg rada svim svojim trgovcima. Tvrtka koja prodaje svašta, od odjeće do elektronike i namještaja, prvo je pokrenuta u SAD-u 2022., a kasnije u Ujedinjenoj Kraljevini i ostatku svijeta.

Na vrhu najskidanijih aplikacija

Od tada Temu ne silazi s vrha najviše preuzimanih aplikacija globalno, a svaki je mjesec koristi nešto manje od 152 milijuna Amerikanaca, prema podacima globalnog servisa za mjerenje posjećenosti SimilarWeba.

“To je Amazon na steroidima”, rekao je maloprodajni analitičar Neil Saunders, a zahvaljujući sloganu “Kupujte kao milijarder” popularnost Temua je eksplodirala. Danas dostavljaju u 49 zemalja diljem svijeta.

Tipična reklama za vrijeme Super Bowla od 30 sekundi košta oko sedam milijuna dolara (6,5 milijuna eura), a tijekom ovogodišnjeg događaja Temu ih je imao šest. “To je puno novca za vrlo kratku reklamu”, rekao je Saunders i dodao: “Međutim, reklamu vidi ogroman broj ljudi i znamo da nakon toga preuzimanje aplikacije Temu naglo poraste.”

Podaci SimilarWeba pokazuju da su pojedinačni posjetitelji platforme diljem svijeta porasli za gotovo četvrtinu na dan Super Bowla u usporedbi s prethodnom nedjeljom – 8,2 milijuna ljudi pregledavalo je stranicu i aplikaciju. U istom razdoblju, posjetitelji Amazona i Ebaya smanjeni su za 5%, odnosno 2%, piše BBC.

“Potrošili su i mnogo novca na mikromarketing, nagovarajući utjecajne osobe da guraju proizvode i predlažu kupnju stvari na platformi putem društvenih mreža kao što su TikTok i YouTube”, kaže Saunders.

JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

Ovi influenceri obično imaju manje od 10.000 pratitelja, kaže Ines Durand, stručnjakinja za e-trgovinu u SimilarWebu. “Mikroinfluenceri imaju jake zajednice, tako da njihova podrška znači veliko povjerenje prema ovim proizvodima”, objašnjava.

Temu je u vlasništvu kineskog diva Pinduoduo – “čudovišta kineske e-trgovine”, istaknuo je Shaunu Reinu, osnivač Grupe za istraživanje kineskog tržišta. “Diljem cijele Kine ljudi kupuju proizvode na Pinduoduou, od zvučnika do majica ili čarapa”, kaže.

Konkurencija Alibabi

Tvrtka se neprestano bori s konkurentskim Alibabom za prvo mjesto najvrednije kineske tvrtke na američkoj burzi. Trenutna vrijednost Pinduoduoa iznosi nešto manje od 150 milijardi dolara. U inozemstvo su se proširili s Temuom, koristeći isti model koji je osigurao prethodni uspjeh. Prema Reinu, koji se nalazi u Šangaju, tvrtka je postala izvor ponosa i patriotizma.

“Ponosni su što kineske tvrtke mogu svladati divove online trgovine iz Sjedinjenih Država poput Amazona”, dodao je.

Brzi pregled kroz aplikaciju ili stranicu Temu ponudit će vam sve, od tenisica s čeličnom kapom do uređaja dizajniranih za pomoć starijim osobama ili trudnicama da obuju čarape. Roba je gotovo u potpunosti proizvedene u tvornicama u Kini, objašnjava Rein.

“Temu koristi nevjerojatan sustav koji se oslanja na prikupljanje podataka”, kaže Ines Durand. “Prikupljaju podatke o potrošačkim trendovima, najtraženijim i najklikanijim proizvodima koje daju pojedinim proizvođačima.”

Durand kaže da, dok Amazon prodaje ove podatke proizvođačima uz naknadu, Temu ih daje besplatno – informacije koje koriste za testiranje tržišta s relativno malim brojem proizvoda.

Platforma često koristi slike generirane umjetnom inteligencijom kako bi bila u tijeku s trendovima, tako da proizvod u prodaji možda još uopće ne postoji, kaže Durand. Proizvodi se šalju zrakoplovima. “To znači da proizvode ne treba skladištiti. Ne moraju se spremati u skladišta nakon slanja, već idu ravno do kupca”, kaže Ines Durand.

Trećina paketa koji su prošle godine stigli u SAD, prema izvješću američkog Kongresa, stigli su koristeći svojevrsnu sivu zonu. Naime, kako se Temuova roba otprema izravno iz tvornica, bez posrednika, postaje u biti oslobođena carine, odnosno duty free.

Međutim, Mickey Diaz, glavna operativna direktorica globalne teretne tvrtke Unique Logistics, tvrdi da bi na pomolu moglo biti više propisa kako bi se zatvorile rupe u zakonu, odnosno pokrile sive zone. “Ujedinjena Kraljevina je već počela pomno pratiti Temu, uključujući prodaju oružja koja inače nije dopuštena u UK-u, a uvozilo zbog ovih rupa u zakonu”, objašnjava.

Optužbe za prisilni rad

Temu su također kritizirali zbog opskrbnih lanaca, a britanski i američki političari optužuju diva online trgovine da dopušta prodaju robe proizvedene prisilnim radom.

Prošle je godine parlamentarna zastupnica Alicia Kearns, šefica odbora za vanjske poslove, izjavila za BBC da želi veći nadzor nad internetskim tržištem kako bi bila sigurna da “potrošači ne pridonose nenamjerno genocidu nad Ujgurima”.

REUTERS/Florence Lo/Illustration/File Photo

Temu kaže da strogo zabranjuje korištenje prisilnog, kaznenog ili dječjeg rada svim svojim trgovcima. Za BBC su rekli da svatko tko s njim posluje, mora “biti u skladu sa svim regulatornim standardima i zahtjevima usklađenosti”.

“Trgovci, dobavljači i ostale treće strane tvrtke Temu moraju plaćati svojim zaposlenicima i izvođačima na vrijeme i pridržavati se svih važećih lokalnih zakona o plaćama i satima. Naši trenutni standardi i prakse ne razlikuju se od drugih velikih platformi za online trgovinu kojima potrošači vjeruju, a optužbe u tom smislu potpuno su neutemeljene”, dodao je glasnogovornik.

Unatoč kontroverzama analitičari očekuju širenje Temua, ali i mogući rast cijena. Prema Shaunu Reidu, fokus će biti na osvajanju još većeg dijela tržišta: “Sljedeće dvije do tri godine njihova je strategija samo povećanje svijesti o brendu i tržišnog udjela. Ne mare za profit. Upravo to se dogodilo s Pinduoduom kada je pokrenut u Kini. Davali su nevjerojatno jeftine ponude samo kako bi zgrabili udio na tržištu.”

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!