Nakon što je jučer odjeknula vijest da učenici-putnici iz Krapinsko-zagorske županije ostaju bez prijevoza do svojih škola zbog ukidanja 42 autobusne linije, danas je ipak objavljeno nakon sastanka prijevoznika i župana Kolara da će se prijevoz nastaviti do kraja godine. Ovaj slučaj usmjerio je tako posredno i fokus na probleme autobusnih prijevoznika, o čemu je više u Dnevniku N1 govorio predsjednik njihove udruge Hrvoje Meštrović.
Osvrćući se na podatke da je 75 posto linija na području Krapinsko-zagorske županije nerentabilno, Meštrović je kazao da do problema dolazi zbog modela kojim se sufinancira javni prijevoz:
“On je dosad u ruralnim područjima ovisio o prodanim kartama. Država uskače sa 75 posto do određenog limita, a to je, nažalost, nedovoljno na 75 posto linija. Broj učenika je premali da bi se omogućilo normalno funkcioniranje linija”, pojasnio je Meštrović.
Ipak, to nije jedini problem koji muče autobusne prijevoznike. Muku muče i s premalim brojem radnika te skupim vozilima.
“Da, zadnjih nekoliko godina strašno raste pritisak na vozače. Deficitarni su i njihove plaće u inozemstvu rastu. U ovom dijelu koji graniči sa Slovenijom jako puno vozača ima na izbor bolje plaćeni posao u Sloveniji i naravno da onda odlaze tamo. Hrvatski prijevoznik ako želi zadržati linije mora platiti te ljude adekvatno, a to znači da više po postojećim cijenama ne može egzistirati”, rekao je Meštrović pa nastavio:
“Osim udara radnika, tu je i sama cijena autobusa koji su sve skuplji. Troškovi rastu. Broj građana u ruralnim dijelovima je sve manji i oni ovise o javnom prijevozu koji je ostao, a on će se u cijeloj Hrvatskoj sve više zatvarati ako ne dođe do brze reakcije županija.”
Tri županije izuzetak
Upozorava da ovo nije izolirani slučaj nego problem u cijeloj Hrvatskoj.
“Osim tri županije – Zagrebačke, Koprivničko-križevačke i Sisačke županije – koje su potpisale ugovor o javnim uslugama, što znači da su uz pomoć državnih sredstava osigurale financiranje nerentabilnih linija, sve ostale županije su u riziku. Ako prijevoznik neće moći plaćati radnike, on će morati zatvarati”, ističe Meštrović.
O dijalogu s vlastima vezano uz ovaj problem kazao je:
“Ministarstvo je odradilo dobar dio posla, imamo sva pravila spremna, osiguran je budžet. Sada treba samo sjesti sa županijom i vidjeti je li taj budžet dovoljan jer je on iz 2018. godine. U pet godina je porasla cijena rada, goriva, autobusa.”
Poručuje i da će se scenarij kakav je sada zaprijetio Krapinsko-zagorskoj županiji gledati svakodnevno diljem Hrvatske ako ne dođe do reakcija županija te se ne potpišu ugovori s Vladom:
“Bez adekvatnog sufinanciranja, ovakve slučajeve ćemo gledati dnevno. Svako malo će podružni prijevoznik propadati, odnosno ostajat će bez radnika. I onda imamo nepovratan slučaj jer jednom kada radnik ode, ne možemo ga zamijeniti, nema alternative.”
Napominje i da trenutno imamo vrlo staro osoblje koje je pred mirovinom i koje nije u stanju podnositi cijeli teret: “Ako nećemo korigirati plaće da to mjesto bude atraktivno mladima, ostat ćemo bez radnika, a bez njih prijevoz ne funkcionira.”
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!