U povodu proglašenja 2021. Europskom godinom željeznice, u Županijskoj palači Varaždinske županije u četvrtak je organizirana on-line panel rasprava “Što za sjevernu Hrvatsku znači Europska godina željeznice?”, na kojoj je izražena nada da će to biti okidač da se više sredstava iskoristi za ulaganje u željezničku infrastrukturu.
Panel raspravu, kao prvo događanje u Hrvatskoj u sklopu ovogodišnje Europske godine željeznica, organizirao je Savez za željeznicu u suradnji s Varaždinskom županijom.
Po riječima varaždinskog župana Radimira Čačića, važnost željeznice u EU razmjerima već desetljećima nije sporna te se osvrnuo na projekt Lepoglavska spojnica tj. brze pruge Zagreb-Lepoglava-Varaždin-Čakovec.
“S obzirom da je ‘zeleno’ prva i udarna točka EU budžeta i Fonda za oporavak, to ekološko pitanje rješava se, među ostalim, i snažnim poticanjem ulaganja u promet koji je trenutno odgovoran za trećinu štetnih emisija. Kad se spustimo na regionalnu i lokalnu razinu, dolazimo do pitanja hrvatskog sjevera, koji je u smislu željezničkog prometa potpuno zapušten i napušten”, rekao je Čačić.
Napomenuo je da je korištenje željeznice u ovom trenutku na šestini potencijala. “Sve analize pokazuju da bi se ukupan broj putnika na sjeveru zemlje s 2 mogao dići na 12 milijuna, kad bismo imali odgovarajuću željezničku infrastrukturu, a jednako značajan je i potencijal teretnog prijevoza. Upravo je Lepoglavska spojnica naš ključni zahtjev prema Vladi, koji je ušao i u njihov program. Na tome radimo i inzistiramo mi, te susjedne Krapinsko-zagorska i Međimurska županija. Ako se naš projekt proglasi opravdanim, možemo ići u rješenje za grad Varaždin kroz ITU mehanizam. To je sve izvedivo, no netko to treba moći voditi. Najgore su propuštene šanse”, poručio je Čačić.
Dodao je da je Savez za željeznicu u projektu iznimno važan partner, kao i tema željeznica, uključujući i urbani oporavak, posebno kroz mehanizam integriranih teritorijalnih ulaganja (ITU).
Vizija Saveza za željeznicu je javni prijevoz i željeznica kao okosnice održivog javnog prijevoza, istaknuo je na panelu glavni koordinator Saveza Ante Klečina.
„Među prvima smo u Hrvatskoj aktivno radili na promoviranju i uspostavi integriranog prijevoza, a Varaždinska županija taj projekt aktivno provodi i ulaže napore da konačno postavimo takav sustav javnog prijevoza”, izjavio je Klečina.
Kazao je i da je u zadnjih 13 godina Savez odradio pet EU istraživačkih projekata te bio suradnikom u još tri projekta. „Pružili smo i stručnu praksu desecima studenata, kako bi mogli kvalitetnije upravljati željezničkim i održivim prometnim sektorom”, rekao je Klečina.
Član uprave HŽ Putničkog prijevoza Mladen Lugarić naveo je da se trude obnoviti vozni park na način da pruže komfor te ugodnije i udobnije putovanje, a najavio je i dolazak posebnog vlaka koji će voziti kroz države članice EU tijekom rujna i listopada povodom Europske godine željeznice.
Najavio je i nabavu novih motornih vlakova, koje će proizvesti domaća industrija te naveo kako je u Nacionalnom planu za oporavak i otpornost planirana i izrada vlakova na baterijski pogon – elektromotornih vlakova.
Smatra kako Lepoglavska spojnica ima značajan ekonomski potencijal za cijelu sjevernu Hrvatsku te da će donijeti velik porast lokalne konkurentnosti i kvalitete života.
Direktor Rail Cargo Carrier Croatia Milan Brkić ocijenio je da na relacijama od 500 kilometara željeznica gubi bitku s kamionima te da je zbog toga neophodno izgraditi terminal u sjeverozapadnom dijelu zemlje.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!